Těžké stavební řady  |  Truck & business 4 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2013 » Těžké stavební řady

Těžké stavební řady

 
renault-2

čtvrtek, 28. listopadu 2013

V úvodní části prvního pojednání o těžkých stavebních strojích jsme se v minulém čísle věnovali obecně uspořádání podvozkových skupin vozidel vhodných pro obtížné podmínky. V těžkých podmínkách jsme měli možnost vyzkoušet i nejnovější techniku, kterou v této oblasti nabízí Renault Trucks. Několik málo dní před uzávěrkou tohoto čísla magazínu T&b jsme totiž absolvovali prezentaci stavební řady C a K. Následující čtyřstrana tedy navazuje na informaci o těžkých tahačích Renault Trucks řady T, za jejichž volanty jsme usedli o dva měsíce dříve a jimž jsme se věnovali minule. Dnešní prezentace je založena zejména na snímcích, které více přiblíží atmosféru, v níž byla vozidla prezentována.

 

Pro představení těžké terénní techniky formou statické prezentace a testu si pořadatel vybral úžasné prostředí lomu nedaleko Barcelony. Akce se uskutečnila za krásného slunečného listopadového dne. Dříve, než usedneme za volant a přeneseme se do provizorního stanu, kde pobíhala statická prezentace, uveďme alespoň v několika větách „filozofii“ stavebních řad a jejich charakteristiku.

Charakteristika stavebních řad
Pro stavebníky nabízí Renault Truck dvě různé stavební řady, které jsou schopny uspokojit požadavky potenciálních zákazníků. Jak je u renomovaných výrobců pravidlem, obě typové řady absolvovaly náročné provozní zkoušky, a to samozřejmě již s novými motory homologovanými podle emisní normy Euro VI. Snaha konstruktérů vedla k nabídce bytelných podvozků připravených na montáž nejrůznějších nástaveb, ale současně vozidel s nízkou spotřebou paliva a vysokou užitečnou hmotností.

Řada C může být vybavena dvěma různými budkami a při její tvorbě byly respektovány v prvé řadě požadavky na vysokou nosnost, nízkou spotřebu paliva, snadnou manévrovatelnost a komfortní vybavení srovnatelné s typy určenými pro silniční provoz. Uplatnění najde zejména při přepravách spojených se zemními pracemi.
Řada K představuje robustní konstrukci vozidla, které se cítí jako doma v obtížných krkolomných terénech. Řada K proto disponuje nejen zmíněnou robustností, ale náležitostmi, které patří k terénním vozidlům. Charakterizuje jí zejména velký přechodový úhel a vyšší světlá výška. Velikostí nájezdových úhlů patří na špičku mezi konkurencí. K tomu se řadí samozřejmě zmíněné motory Euro VI a nový design kabiny.

Nové typové řady byly koncipovány na základě mezinárodní spolupráce, resp. připomínek domácích i zahraničních zákazníků. Tak získal výrobce široké spektrum názorů na uspořádání jednotlivých montážních celků. Speciálně u stavební řady K Renault Trucks respektoval odezvy z exotických oblastí, a to jak ze svozu dřeva v Kamerunu, při nasazení 120tunových souprav v Omanu, tak z prací v tureckých dolech. Všechny poznatky se promítly do jednotlivých konstrukčních celků, na něž jsme byli upozorněni v rámci statické prezentace.

Statická prezentace
Prezentace proběhla v provizorním prosvětleném stanu, kde byla umístěna tři vozidla a připraveno jedno pracoviště na demonstraci servisní služby nabízené společností Renault Trucks.

Ve stanu byly připraveny dva představitelé typové řady C (C 320 a C 430 XLOAD) a jeden reprezentant terénní řady v podobě typu K 440. Vozidla všech nových typových řad mají pochopitelně celou řadu prvků společných. Není to jenom volant či sedadla, ale i další díly i mechanické celky. Dveře lze otevírat u všech typů a modelů takřka v pravém úhlu (80o). Při výrobě je nutné sledovat hospodárnost a určitá unifikace a stavební  modulová konstrukce snižující množství dílů je namístě. Kromě toho patří mnoho montážních celků a příslušenství ke standardní výbavě, kupř. automatizovaná převodovka. Mnohé montážní celky se liší jen ve velikosti, v detailech, či jen v nastavení řídicího elektronického bloku, a to v závislosti na druhu použitého motoru a přípustné hmotnosti vozidla. To se týká kupř. motorové brzdy.

Vraťme se však ke statické prezentaci a začněme u „drobečka“ se znakem náprav 6x4, u něhož se výrobce může pochlubit předním nájezdovým úhlem 32o. Hovoříme o typu K 440 s kabinou Night & Day inspirovaném úspěšnou typovou řadou Kerax na solidním rámu s nosníky z válcované ušlechtilé oceli tloušťky 8 mm, s důkladnou ochranou zranitelných dílů plechovými kryty a s praktickými schránkami umístěnými z boku.

Další prezentovaný model C 320 s budkou Day a motorem s výkonem 235 kW (320 k) představuje verzi připravenou pro městský, resp. příměstský rozvoz. Vozidlo se znakem náprav 6x4 je vybaveno pro snazší nástup nižší budkou se dvěma schůdky. Samozřejmostí je již zmíněná standardní automatizovaná převodovka Optidriver.

Zájemci, jimž provozně vyhovuje stavební řada C, mohou zvolit verzi s mimořádně vysokou užitečnou hmotností. Ve „stanové“ expozici jsme si ji prohlédli v podobě typu C 430 XLOAD, tedy s motorem 316 kW (430 k)/2050 N.m. Pro dosažení co nejvyšší nosnosti jsou tyto verze na přání vybaveny palivovými nádržemi a koly z hliníkových slitin a kotoučovými brzdami.
Na posledním „pracovišti“ jsme byli svědky praktické ukázky činnosti systému Optifuel a Optifleet.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 4 / 2013

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz