Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2018 » MAN TGS 18.500 4x4H BLS

MAN TGS 18.500 4x4H BLS

 
man

středa, 28. března 2018

Před rokem uspořádala společnost MAN velkolepou prezentaci novinek pro rok 2018, na sklonku loňského roku jsme informovali o akci MAN Roadshow a současně jsme avizovali test jednoho z vozů této značky v nejnovějším provedení. Zmíněná Roadshow 2018 se konala v novém značkovém centru v Postřižíně. Usedli jsme za volant terénního typu opatřeného přípojným pohonem přední nápravy a sklápěčkovým návěsem Schmitz. S vozidlem jsme ujeli jen malý okruh v okolí Kralup nad Vltavou. Nejprve pár slov o nové typové řadě.

 

Rozšíření o novou řadu

Typovou řadou TGE vstupuje MAN poprvé do segmentu lehkých nákladních vozidel, chcete-li do rodiny dodávkových vozů. Nová typová řada nabízí celou řadu variant a verzí v provedení dodávková vozidla, kombi a podvozky s jednoduchou i dvojitou kabinou, pro které je na výběr široká paleta nástaveb. Díky největší povolené hmotnosti od 3 t do 5,5 t a zásluhou hospodárných a odolných motorů MAN TGE je vhodnou volbou pro dopravu ve stavebnictví, pro řemeslníky, pro přepravu osob a různé úkoly v distribuční logistice.

A nutno připomenout, že nabízená tonáž (zejména díky pružnosti a rychlosti dopravy) je v současné době velmi žádanou variantou i pro dálkovou přepravu, a to nejen na vnitrostátních, ale i na mezinárodních trasách.

Úsporný systém do terénu

Společnosti MAN se připisuje prvenství v zavedení systému HydroDrive. Německý výrobce představil tento přídavný systém, nabízející vozidlům s pohonem jedné nápravy zlepšení záběru, před více než 15 roky.

Základem konstrukce podvozků se systémem HydroDrive jsou hydraulické motory umístěné v nábojích kol přední řízené nápravy. Přídavný pohon přední nápravy je vhodný připojit vždy v okamžiku potřeby zvýšené trakce. K pohonu se tedy využívá hydraulické čerpadlo, které dodává tlak 420 bar.

Přídavný pohon je při jízdě po zpevněných vozovkách samozřejmě mimo provoz. Stačí však použít ovladač na přístrojové desce a pohon je s minimální prodlevou aktivován. Tento úkon lze uskutečnit i za jízdy, tedy bez nutnosti zastavení. Aktivovaný systém HydroDrive se samočinně vypíná při rychlostech nad 30 km/h. Automaticky, tedy bez nutnosti opětovné aktivace, se opět vrací do aktivního módu při poklesu rychlosti pod 22 km/h. Řidič je o této změně informován kontrolkou na přístrojové desce.

MAN HydroDrive je vhodnou variantou u nejrůznějších profesí. Zvýšená pořizovací cena oproti vozidlům s jednou poháněnou nápravou (cca o 5 %) se podle předběžných kalkulací vrátí po prvních 100 000 km.

 

Za volantem

Již čelní pohled na tahač napovídá, že vozidlo není určeno jen pro běžný siliční provoz, ale i pro zvládání obtížného terénu. Světlomety jsou kryté drátěnou mřížkou, která je chrání před nárazy kamenů, podvozek má větší světlou výšku. Odlehčené vstupní dveře a odkryté spodní schody jsou přizpůsobeny častějšímu vyžívání ve stavebnictví.

Vstup do vysoké rozhledny po obnažených spodních schodech není zcela pohodlný. V kabině se však usadíte do příjemných anatomických sedadel. Z místa řidiče je velmi dobrý výhled, a to díky bohatému prosklení a velkoplošným zpětným zrcátkům. Nechybí předepsané „blízkopohledové“ zrcátko, využitelné zejména při manévrování na stavbách.

Příznivě působí velmi snadno dosažitelný kruhový ovladač s funkcí volicího prvku režimu převodovky. Rozjezd je po nastartování naprosto plynulý. Do kabiny proniká příjemné předení dobře odhlučněného motoru. Řazení automatizované převodovky probíhá naprosto plynule, aniž bychom změny rychlostních stupňů sluchem zaznamenali.

Tichá jízda, při níž využíváme systému Stop and Go, přesné lehké řízení, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat a celou řadu dalších bezpečnostních prvků spojených s funkcí brzd včetně soustavy nouzového brzdění zajišťují řidiči pocit jistoty.

Komfort si „užívá“ řidič nejen při jízdě, ale i v době odpočinku. Veškeré změny a úpravy interiéru jsou velmi důležitým vkladem pro zajištění pohody od prvního usednutí řidiče za volant.

Základní technické parametry tahače MAN TGS 18.500 4x4H BLS

Typ tahače

TGS 18.500

Znak náprav

4 x 4H

Typ motoru

D2676 Euro 6

Zdvihový objem válců, l

12,4

Největší výkon motoru, kW (k)

368 (500)

Převodovka

automatizovaná TipMatic

Typové označení převodovky

ZF 12 TX 2826

Stálý převod

3,63 : 1

Pohon přední nápravy

hydrostatický připojitelný

Pneumatiky

315/70 R 22.5

Točnice

JOST JSK 37

Verze budky

L

Technicky přípustná/povolená hmotnost, kg

21 000/18 000

Největší přípustné zatížení náprav p/z, kg

8000/13 000

Povolené zatížení náprav p/z, kg

7500/11 500

Akumulátorové baterie, počet x kapacita

2 x 12 V – 175 A.h

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz