Bezkontaktní kontinuální měření geometrie pro nákladní vozidla a autobusy  |  Truck & business 4 / 2021  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2021 » Bezkontaktní kontinuální měření geometrie pro nákladní vozidla a autobusy

Bezkontaktní kontinuální měření geometrie pro nákladní vozidla a autobusy

 
servis-2

pátek, 19. listopadu 2021

Staré dobré a známé pravidlo říká, že každý, kdo chce řídit nějaké procesy, musí o nich mít aktuální a reálné informace. A je vlastně skoro jedno, co si představíme pod pojmem „proces“. Každý nechť si tam dosadí, podle sebe, třeba jím řízené oddělení, dílnu, provozovnu, nebo celou firmu. Z historie přeci známe mnoho příběhů, kdy o úspěchu či neúspěchu rozhodovaly správné informace, včas a na správném místě.

 

Pokud se podíváme na oblast provozu a oprav Truck & Bus, platí to také a beze zbytku. Žádný manažer nechce a nemůže svoji firmu (útvar, dílnu…) dlouhodobě úspěšně řídit „naslepo“. Ze statistik i každodenní praxe víme, že dominantní podíl v nákladech na provoz výše zmíněných flotil hraje spotřeba paliva a opotřebení pneumatik. A obě tyto nákladové položky velmi úzce také souvisí s technickým stavem vozidel, především pak jejich podvozků (…aniž bychom tím chtěli jakkoli umenšovat či podceňovat vliv jízdního stylu řidiče, charakteru jízdních tras, atd. atd.). Pokud se tedy zaměříme v tuto chvíli pouze na tuto oblast, co si zde klade manažer za otázky?

Jaký má „moje“ flotila stav dezénů pneumatik? Jak často to měřit? Jak (čím) to měřit?
A jsou naše měřené údaje vůbec věrohodné a relevantní? Nemohou být ovlivněny lidským faktorem (ať už úmyslným, či nechtěným zkreslením)?
Jak často si mohu dovolit takový „sběr informací“ u velké flotily vozidel? Kolik mě to bude stát a co tím získám?
A udělal někdo z mých podřízených ve zjištěných případech vlastně adekvátní rozhodnutí (zásah), a udělal ho vůbec ve správný čas?
A jak bych asi já tohle všechno mohl – nebo měl – vlastně zkontrolovat?
A řídím to tu vlastně ještě já, nebo se to tu nějak řídí samo (za moje peníze…)?

Ještě než předložíme aktuální možnosti, jak odpovědět na tyto otázky, zkusme ještě chvíli v této úvaze pokračovat. Nadměrné opotřebení dezénů pneu i spotřebu paliva ovlivňuje také správně seřízená geometrie povozku. Ano, i zde platí mnoho „ale vždyť…“. I přes všechna tato „ale“ je však nezpochybnitelné, že nesprávně seřízená kola a hlavně převodky řízení jsou vždy příčinou vyšší spotřeby paliva i vyššího (rychlejšího) opotřebení pneu, než by za správného nastavení podvozku (a jinak stejných dalších vlivech) mohly být. To je mnoha studiemi v řadě zemí prokázaný a nezpochybnitelný fakt.

Co s tím ale asi tak mohu dělat? To mám pokaždé hnát auto do dílny, když ve městě trefí kanál? Ale až se to projeví na pneumatice, to už je asi trochu pozdě, že?
Jak často si mohu dovolit takový „sběr informací“ u velké flotily vozidel? Kolik mě to bude stát a co tím získám? Kdo to naplánuje, zorganizuje a provede?
Jsou naměřené údaje o podvozku vůbec věrohodné a relevantní? Nemohou být ovlivněny lidským faktorem (ať už úmyslným, či nechtěným zkreslením – vždyť přeci z mého přesného laserového měřidla mě obsluha (mechanik) jen opíše ručně hodnoty z pravítek?!)?
A udělal někdo z mých podřízených vlastně následné seřízení, a udělal ho vůbec ve správný čas?
A jak bych to všechno zas mohl – nebo měl – vlastně zkontrolovat?
A řídím to tu vlastně ještě já, nebo se to tu nějak řídí samo (za moje peníze…)?

Až nápadná shoda otázek, že?

Ano, je to tak, a všechny tyto (ale nejen tyto) otázky jsou oprávněné. Jenže jak z toho ven?

Gordický uzel mnoha otázek a mnoha „ale“ však přeci jen může mít řešení. Podobně jako v matematice vyřešíme napohled neřešitelné součiny funkcí starou známou metodou „per partes“ (neboli „po částech“), lze obdobným způsobem postupovat i v manažerské a servisní praxi. Pojďme tedy (po částech) řešit problémy, které už dnes řešit zvládneme.

Společnost Hunter Engineering (USA), světový lídrr v oblasti vývoje a produkce technologií pro měření a servis podvozků vozidel, představila 2. listopadu 2021 na největší světové výstavní akci automobilového průmyslu SEMA v Las Vegas naprosto unikátní technologii zcela bezkontaktního a zcela kontinuálního (bez nutnosti jakéhokoli zastavení vozidla) měření základních parametrů geometrie podvozků a dezénů pneumatik pro vozidla Truck & Bus. Po několika létech, kdy tato technologie byla již dostupná pro osobní a malá užitková vozidla, tedy přichází na svět i její dospělá verze (mimochodem, první realizace osobní verze této unikátní technologie jsou už v ČR úspěšně realizované).

Právě ve dnech vydání tohoto čísla časopisu, kdy probíhá na pražském letňanském výstavišti 10. ročník veletrhu CzechBus, se odehrává na stánku společnosti AD Technik s.r.o., výhradního partnera a zástupce firmy Hunter Engineering v ČR, evropská premiéra této unikátní technologie, jež nabízí řešení mnoha v úvodu zmíněných otázek. Manažerské výstupy a statistiky za celou flotilu jsou pro vás trvale dostupné online. Přijďte se přesvědčit. K pořízení mnoha informací v jednom kroku je potřeba pouhé projetí pracovištěm, bez nutnosti zastavení a jakékoli editace zakázky. A přehled máte v reálném čase, na libovolné úrovni řízení.

Ing. Josef Hruška a Pavel Bartoška – AD Technik s.r.o.

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz