Autorizovaný, nebo neautorizovaný servis?  |  Truck & business 2 / 2015  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2015 » Autorizovaný, nebo neautorizovaný servis?

Autorizovaný, nebo neautorizovaný servis?

 
servis-3

čtvrtek, 28. května 2015

Podívejme se dnes znovu na problematiku oprav vozidel a pokusme se najít odpovědi na otázky spojené s rozdílností značkových a neznačkových servisů.

 

Stejné podmínky hodnocení

V Německu bylo v letech 2012 a 2013 kontrolováno úřady v rámci silničního provozu 2,9 milionu užitkových vozidel (nákladní vozy a návěsy přes 3,5 tuny, jakož i autobusy). Celkem 1,2 % z kontrolovaných vozidel bylo vyloučeno z dopravy.

V Polsku bylo z dopravy vyloučeno pouze 0,6 procent, ve Francii 3,6 procent vozů. Nejvyšší počet hlásí Estonsko, kde z 1732 kontrolovaných vozidel bylo staženo z provozu 87 procent vozidel. Velké rozdíly v číslech jsou dány tím, že kontroly, hlášené členskými zeměmi, mají různou hloubku. Příčinou jsou i rozdílné národní režimy pro hlavní prohlídky a technické kontroly.

Nejčastější nedostatky se týkaly takřka u poloviny vozidel světelného zařízení a rozvodu elektrické sítě, zhruba u 40 % vozidel se našly závady kol a pneumatik. Z velké části tedy šlo o závady, které lze odstranit v běžném, tedy neznačkovém servisu. Tolik tedy úvodem. Autodopravci však rozhodně nejsou, resp. neměli by být, těmi „zákazníky“, kteří vyhledávají pomoc na poslední chvíli, ale jejich vozidla zajíždějí do servisu v rámci preventivních prohlídek.

 

Důraz na technické vybavení

Drtivá většina autodopravců využívá služeb autorizovaných autoservisů, u nichž je jistá garance slušného technické vybavení. Mají však spotřebitelé obecně právo používat jakoukoli opravnu, a to i v průběhu zákonné záruční doby? Jak je to v tom případě se zárukou? Je platnost záruky podmíněna opravami a servisem vozidla v servisní síti výrobce, nebo použitím vlastních náhradních dílů?

Jak je to v případech výrobní vady? Na tyto a další otázky spojené se servisem a zárukou na opravy jsme se snažili nalézt odpověď u dvou profesních organizací. Jednak u Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR), jednak u Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA).

 

Kvalita služeb

Autorizované i nezávislé autoservisy, mají určitá specifika ve své činnosti, své přednosti a slabší stránky. Zásadně to ale nelze paušalizovat a už vůbec to není možné a priori spojovat s kvalitou jejich služeb. Pokud budeme chtít uvedené autoservisy nějak rozlišovat, pak z pohledu zákazníka nikoli na autorizované a nezávislé, nerozlišujme je ani na velké a malé,  ale jen na "dobré" a "méně dobré".

Kvalitní služby je schopen poskytovat jak autorizovaný, tak nezávislý autoservis, jak autoservis velký, tak ten malý. Nezávislé autoservisy zakládali často schopní podnikatelé, v mnoha případech je vedou vynikající odborníci, pracují tam kvalitní a zodpovědní mechanici. Mnohé nezávislé autoservisy jsou dobře vybavené, mají požadované know-how a často bližší vztah ke svým zákazníkům. Připomínáme, že v České republice máme více než 6000 nezávislých autoservisů.

Autorizované autoservisy mají vesměs určitou úroveň založenou na laťce nastavené od výrobce nebo importéra, mají povinné technické vybavení, zajištěná odborná školení a jsou daleko více v hledáčku nejrůznějších kontrolních orgánů. Také některé ceny (např. dílů, servisních paketů apod.) v autorizovaných autoservisech se v posledních letech snížily.

Kvalita práce a celkové úrovně služeb autorizovaných i nezávislých autoservisů jde ruku v ruce s lidmi s jejich přístupem k práci i k zákazníkům, s elementárním pořádkem, smyslem pro odpovědnost a neodvíjí se od toho či onoho vývěsního štítu provozovny.

Majitel vozidla musí mít svobodnou volbu vybrat pro své vozidlo ten správný autoservis. Pokud se splete a není spokojen se službami a odvedenou prací autoservisu, tak do takového servisu již příště nepojede.

Kdo se stará o nezávislé servisy

SISA - sdružení právnických subjektů - dodavatelů náhradních dílů pro motorová vozidla, autoservisní techniky a autolaků na český trh. Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky již od roku 1994, kdy bylo založeno, se významnou měrou podílí a přispívá k bezpečnému provozu motorových vozidel na našich silnicích. I jeho zásluhou se na českém trhu prodávají a montují kvalitní náhradní díly, servisní technika, lakovací kabiny a autolaky, které splňují všechny právní a kvalitativní požadavky.

SAČR - dobrovolné a nezávislé profesní sdružení osob - statutárních zástupců autorizovaných i nezávislých prodejců nových i ojetých motorových vozidel (obchodníků s motorovými vozidly), autorizovaných i nezávislých opravářů motorových vozidel, prodejců autodílů, příslušenství automobilů, olejů a maziv a vybavení pro autoopravny, výrobců a importérů motorových vozidel, škol a učilišť vyučujících autoobory, pojišťoven, leasingových společností, znaleckých a expertních firem, svazů a sdružení působících v autobranži atd.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz