To nejlepší pro stavebnictví: Volvo na Baumě 2016  |  Truck dodavatel  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » To nejlepší pro stavebnictví: Volvo na Baumě 2016

To nejlepší pro stavebnictví: Volvo na Baumě 2016

 
volvo-2

pondělí, 4. dubna 2016

Na veletrhu Bauma 2016 (11.-17.4.), který je největší akcí svého druhu v odvětví stavebnictví, představí Volvo Trucks své nejnovější technologie stavebních vozidel. V expozici Volvo Trucks se bude prezentovat celkem pět vozidel z modelové řady Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FMX a Volvo FL. Společnost Volvo Trucks níže uvádí podrobnosti k moderním technologiím pro stavební vozidla z vlastního vývoje.

 

Nová robustní maska vozidel Volvo FH a Volvo FH16

Nové čelní partie vozidel modelové řady Volvo FH vycházejí ze stejného designového návrhu jako u řady Volvo FMX, která byla navržena pro náročné podmínky ve stavebnictví. Ochranný kryt pod nárazníkem a ochranné prvky rohových partií jsou vyrobeny z ocelového plechu o tloušťce 3 mm. Nedílnou součástí návrhu je i pevné stupátko a ochrana proti podjetí.

Zvýšená pozice nárazníku přispívá k vynikajícímu nájezdovému úhlu, který u stavebních vozidel s extra zvýšeným podvozkem přesahuje 20 stupňů, což se týká i vozidel Volvo FH od modelového provedení 2014. V nabídce volitelné tovární výbavy je i atestované tažné oko z litiny, jehož zatížitelnost činí úctyhodných 36 tun.

Nárazník se posunul o 132 mm směrem dopředu, aby byl tím prvním, kdo utlumí střet v drsném prostředí, a ochrání tak ostatní důležité komponenty vozidla, jako např. světlomety.

Automatické řízení trakce

Volvo Trucks je celosvětově prvním výrobcem nákladních vozidel, který nabízí automatický pohon všech kol pro stavební vozy. Funkce automatického řízení trakce (Automatic Traction Control) v případě prokluzu zadní nápravy na kluzkém nebo měkkém povrchu připojuje hnanou přední nápravu.

Funkci automatického řízení trakce, která je nyní standardní součástí výbavy vozidel řady Volvo FMX s poháněnou přední nápravou, již využívají stavební stroje Volvo u návěsových jízdních souprav.

Řešení zahrnuje softwarový systém propojený se senzory otáček na kolech, čímž je umožněno sledovat a řídit pohon kol. Je-li zaznamenán prokluz zadního kola, automaticky se zapojuje poháněná přední náprava, aniž by došlo ke ztrátě výkonu nebo rychlosti jízdy. Pohon předních kol dokáže zubová spojka aktivovat maximálně do půl sekundy. Spojka je lehčí a používá méně pohyblivých díků než tradiční řešení s permanentním pohonem všech kol. Pokud je řidič nucen překonávat obzvláště obtížný terén, může manuálně uzamknout diferenciály vpředu i vzadu.

Díky poháněné přední nápravě vozidlo v náročném terénu neuvízne. Z pohledu celkové vzdálenosti, kterou každé vozidlo ujede, se však tato funkce využívá jen na velmi krátkém úseku. S funkcí automatického řízení trakce jsou záběrové schopnosti předních kol vyhrazeny řízení až do okamžiku zapojení přední nápravy. Díky tomu se řidič může spolehnout na nejlepší možné manévrovací schopnosti a záběr za každé situace.

Další výhodou je nižší spotřeba paliva a menší opotřebení celé soustavy pohonu a pneumatik než u klasického permanentního pohonu předních kol. Funkce automatického řízení trakce je zárukou ideální volby pohonu za jakékoli situace. Funkce automatického řízení trakce je standardní součástí výbavy u provedení 4x4, 6x6 a 8x6 modelové řady Volvo FMX a je k dispozici pro všechny řady motorů splňujících emisní normy Euro 3, 4, 5 a 6.

Zvedací náprava na tandemu

Tato nová funkce je určena zejména pro situace, kdy vozidlo v jednom směru přepravuje těžký náklad, např. dřevo, stavební materiál nebo velkoobjemové zboží, ale nazpět se vrací prázdné. Po zvednutí nápravy na tandemu je možné snížit spotřebu paliva až o 4 procenta. Další výhodou je nižší opotřebení pneumatik a zmenšení poloměru otáčení vozidla.

Použití zubové spojky namísto diferenciálu na první poháněné nápravě umožňuje druhou poháněnou nápravu odpojit a zvednout nahoru. Výhodou z pohledu řidiče je to, že má k dispozici výkon a výhody v podobě dvou poháněných náprav (6x4), avšak současně může těžit z lepší manévrovatelnosti při jízdě s jedinou poháněnou nápravou (4x2). Další výhodou jízdy se zvednutou druhou poháněnou nápravou je zmenšení poloměru otáčení vozidla a menší opotřebení pneumatik i soustavy zavěšení kol.

Řešení se zvedací nápravou na tandemu je ideální v situacích, kdy je kvůli terénu nebo celkové hmotnosti vozidla nezbytné používat vůz s tandemovou nápravou, který se však na zpáteční cestě vrací prázdný nebo jen s lehkým nákladem. Na kluzkém nebo měkkém povrchu může řidič zvýšit tlak působící na první nápravu zvednutím druhé poháněné nápravy, což znamená lepší záběrové schopnosti a nižší riziko uvíznutí vozidla.

Řešení se zvedací nápravou na tandemu zároveň znamená pohodlnější práci řidiče při jízdě s prázdným vozidlem, což v mnoha případech představuje i 50 procent času stráveného na cestách. Pokud jsou v kontaktu s vozovkou pouze kola jedné poháněné nápravy, klesá hlučnost v kabině a snižují se i vibrace přenášené do volantu. Řešení se zvedací nápravou na tandemu je k dispozici pro modelové řady Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH a Volvo FH16.

Systém řízení Volvo Dynamic Steering pro vozidla se zdvojenou přední nápravou

Systém řízení Volvo Dynamic Steering je nyní k dispozici i pro vozidla se zdvojenou přední nápravou, což je ve stavebním průmyslu běžně používané uspořádání. Tato vozidla často slouží k převozu velmi těžkých nákladů, resp. jsou těžká sama o sobě, a tak jsou přínosy pro řidiče zřejmé prakticky okamžitě. Kromě výrazně nižšího odporu řízení za nízkých rychlostí jízdy se volant po dosažení krajní pozice automaticky vrací do neutrální polohy pro jízdu v přímém směru. Pro řidiče jsou tak manévry jednodušší a zároveň se šetří časem i fyzickou námahou. Součástí systému je elektromotor, jenž kompenzuje vibrace a nežádoucí zpětnou vazbu od povrchu vozovky, přičemž minimalizuje sílu potřebnou k samotnému řízení.

Zvýšené zatížení přední nápravy

Maximální technické zatížení nápravy u těžkých nákladních vozidel Volvo se zdvojenou přední nápravou se zvýšilo z 18 na 20 tun. Z pohledu zákazníka to znamená vyšší produktivitu i flexibilitu. Zvýšená zatížitelnost nápravy rovněž znamená vyšší zisk, zejména pro stavební společnosti přepravující těžké náklady. Čtyřnápravová vozidla s celkovou hmotností 32 tun nyní rovněž mají delší nákladový prostor. To znamená větší pružnost při umisťování nákladu, například štěrku u sklápěčů. Maximálního zatížení se při nakládce tudíž dosáhne rychleji a řidič se může spolehnout, že splňuje předepsaná hmotnostní omezení. Díky vyšší zatížitelnosti předních náprav je možné volit z širší nabídky manipulačních ramen nebo využít další řešení, která s požadavkem vyššího zatížení předních náprav souvisejí.

Vzduchové odpružení zadní nápravy ve spojení s poháněnou přední nápravou pro Volvo FMX

Nová varianta spojující vzduchové odpružení zadní nápravy s poháněnou přední nápravou znamená vyšší míru pohodlí i v případě vozidel s pohonem všech kol. Zatímco listové pružiny jsou obecně určeny pro nejvyšší pracovní zatížení, vzduchové odpružení dovoluje pružně se přizpůsobovat aktuální hmotnosti nákladu. To znamená lepší ovladatelnost vozidla, méně námahy pro řidiče a menší opotřebení vozidla i povrchu vozovky. Díky nižším vibracím, zejména u nezatíženého vozidla, se řidič může v průměru pohybovat rychleji i po nerovných cestách na staveništi, a tak za směnu dokáže přepravit více nákladu. Systém vzduchového odpružení Volvo Trucks kromě vyššího pohodlí přináší světlou výšku s minimální hodnotou 300 mm, což znamená účinnou ochranu všech zranitelných součástí vozidla.

Elektronické řízení brzdové soustavy (EBS) pro bubnové brzdy

Zákazníci, kteří v mimořádně prašných nebo vlhkých podmínkách upřednostňují bubnové brzdy, mohou nyní využívat výhod elektronického řízení brzdové soustavy Volvo (EBS). Elektronika této soustavy podporuje řadu inteligentních funkcí, včetně pomocníka pro rozjezd do svahu (Hill Start Aid) pro bezpečnější rozjezdy v prudkých kopcích. Ke zvýšení bezpečnosti přispěla i integrace motorové brzdy a funkce retardéru (tzv. Brake Blending). Kromě samotného vylepšení funkce brzdění zde systém EBS v kombinaci s bubnovými brzdami umožňuje použít systém řízení Volvo Dynamic Steering (neplatí pro vozy s poháněnou přední nápravou) a dovoluje účinněji řadit, neboť převodovka I-Shift získává některé informace ze systému EBS.

Tisková konference na veletrhu Bauma

Na společné tiskové konferenci Volvo Construction Equipment a Volvo Penta pořádané 12. dubna 2016 od 10:00 do 12:00 v pavilonu Volvo Group na venkovní ploše se představí další novinky, o kterých se zde nezmiňujeme.

 

Vozidla Volvo prezentovaná na veletrhu Bauma 2016:

 

Volvo FH16, 750 k, tahač 6x4, spací kabina, robustní nárazník, zvedací náprava na tandemu

 

Volvo FH16, 750 k, tahač 8x4, kabina Globetrotter XL, doprava těžkých nákladů, systém řízení Volvo Dynamic Steering

 

Volvo FMX, 500 k, sklápěč 8x6, automatické řízení trakce, zvýšené zatížení přední nápravy, vzduchové odpružení

 

Volvo FL, 280 k, sklápěč s hydraulickou rukou 4x4, krátká kabina

 

Volvo FH, 460 k, sklápěč 8x4, spací kabina, zvedací náprava na tandemu – toto vozidlo je součástí venkovní expozice na veletrhu

Ilustrační foto

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz