Chytrý telefon na kolech  |  Truck dodavatel  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » Chytrý telefon na kolech

Chytrý telefon na kolech

 
volvo-3

úterý, 20. října 2015

Personalizovaný, předvídatelný a vždy připravený vyjet. Inteligentní nákladní vozidlo zítřka je více podobné chytrému telefonu na kolech než tradičnímu vozidlu. „Toto způsobí během několika let revoluci v produktivitě nákladní přepravy,“ říká ředitel pro kvalitu a provozuschopnost společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

 

Dnes brázdí evropské silnice asi 175 000 on-line připojených nákladních vozidel Volvo. Značné množství z nich je už nyní schopno odesílat informace o tom, kdy budou potřebovat údržbu, a část nutných servisních prací může probíhat pomocí vzdáleného přístupu. Ale to je jen začátek.

„V několika nadcházejících letech bude nákladní vozidlo schopno například v reálném čase monitorovat svůj vlastní stav, čímž podpoří snadnější a rychlejší provádění servisu. To povede ke zvýšení produktivity u všech zúčastněných – řidičů, servisů a přepravních společností,“ říká ředitel pro kvalitu a provozuschopnost společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

V budoucnosti usnadní nákladní vozidlo i práci servisu, a to tak, že si v potřebném čase objedná své servisní práce, v případě nutnosti si zamluví pro příslušné práce odpovídající mechaniky a předem si objedná i potřebné náhradní díly pro dodání do dílny. Opravy se budou moci provádět na kterémkoliv místě, kde se bude nákladní vozidlo vyskytovat, a budou podle pracovního plánu prováděny v řádném termínu.

„Servis bude synchronizován s operativním provozním plánem vozidla a bude rezervován v nejbližším servisu od aktuální polohy vozidla. Servis se dále bude synchronizovat tak, aby byl prováděn v době, kdy by vozidlo nemělo být v provozu, například v noci nebo tehdy, když má řidič zákonem předepsaný odpočinek. Díky on-line konektivitě bude nákladní vozidlo schopno samo provádět jednoduché opravy vlastními silami pomocí vzdáleného přístupu,“ říká Hayder Wokil.

Nákladní vozidla zítřka umožní také větší flexibilitu. Díky rostoucímu potenciálu on-line připojení bude možné vozidla specifikovat tak, aby co nejlépe odpovídala požadovanému individuálnímu použití, což se opět projeví v efektivnějším provozu.

„Příští generace nákladních vozidel bude stále více personalizována, takže bude možné je například nakonfigurovat podle potřeb operátora a stylu jízdy řidiče. Budou také schopna upravit si svou vlastní konfiguraci tak, aby vyhovovala specifickým úlohám přepravy,“ vysvětluje Hayder Wokil.

Podle ředitele strategie a rozvoje podnikání telemetrického útvaru společnosti Volvo Group Pera Adamssona budou dnešní nákladní vozidla následovat trend ve vývoji chytrých telefonů v posledních letech. V automobilním průmyslu se hovoří o vývoji „smartphonů na kolech“.

„V blízké budoucnosti budou nákladní vozidla schopna komunikovat s ostatními uživateli silnice včetně mobilních cyklistických přileb se vzdáleným připojením, čímž se sníží riziko nehod a omezí se také neplánovaná odstavení,“ vysvětluje Per Adamsson.

„Díky konektivitě on-line budou nákladní vozidla budoucnosti schopna samostatně monitorovat stupeň dopravní situace a vybírat si tu nejefektivnější trasu s ohledem na dopravní zácpy na silnicích před nimi,“ pokračuje Per Adamsson.

 

Nicméně přestože většina technických předpokladů pro realizaci nákladních vozidel budoucnosti už dnes existuje, může to nějaký čas trvat, než se tento scénář příští generace uvede do života.

„Největší výzva je v oblasti prosévání obrovských objemů dat, která z našich vozidel sbíráme. Než budeme moci tuto vizi příští generace převést do každodenní reality, musí být ještě dále rozvinuta infrastruktura pro dosažení konektivity po celém světě,“ říká Hayder Wokil.

 

Čtyři trendy budoucnosti dopravního průmyslu

 

1. Inteligentní služby

Kromě předvídání poruch musejí výrobci nákladních vozidel během několika příštích let lépe porozumět tomu, proč k poruchám dochází, a především – dříve než k poruše dojde. Vozidlo musí být navíc schopno odstraňovat drobnější závady vlastními silami, vydávat varování a objednat si své servisní úkony ještě předtím, než problém vznikne.

 

2. Méně administrativní činnosti

V budoucnosti bude práce v přepravní firmě i v servisu obsahovat mnohem méně administrativní činnosti, protože nákladní vůz bude schopen její většinu zvládnout vlastními silami, například objednávání servisu a stahování a aktualizaci svého vlastního palubního softwaru.

 

 

3. Propojená zařízení

V budoucnosti budou všechny nás obklopující výrobky, jako hodinky, bundy a cyklistické přilby, schopny mezi sebou přímo komunikovat, pokud bude komunikace nějakým způsobem přínosná. Například budoucí náramkové hodinky nebudou pouze ukazovat čas, ale budou také umět monitorovat pulz řidiče, a v případě, že se mu cokoliv přihodí, vydat varování nebo aktivovat automatické řízení.

 

4. Personalizace

Čím více informací má výrobce nákladního vozidla o tom, kdo sedí za volantem a kdo vlastní vozidlo, tím snadněji může individuálně přizpůsobit nákladní vozidlo tak, aby odpovídal specifickému smyslu řízení a aktuální přepravní úloze.

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz