Co přinesl rok v technice  |  Truck & business 4 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2013 » Co přinesl rok v technice

Co přinesl rok v technice

 
autobusy

pátek, 29. listopadu 2013

Krédem v oblasti vývoje automobilu je “čistá mobilita“. Tomuto tématu se v letošním roce věnovalo několik významných, pohříchu mnohdy nepříliš navštěvovaných, konferencí, pořádaných Ministerstvem životního prostředí, Centrem dopravního výzkumu, ČVUT FS Praha, CAS-SAE a řadou dalších organizaci, společností či sdružení. Na těchto setkáních zazněly velice zajímavé podnětné přednášky. Podle názoru mnohých představitelů význačných institucí i vzhledem ke stále stoupajícímu počtu renomovaných výrobců nabízejících produkční elektromobily - nejnověji BMW - lze v blízké budoucnosti očekávat zvýšený zájem o vozy s alternativním pohonem. Stále živým tématem je ovšem i bezpečnost silničního provozu. K tomuto tématu alespoň několik slov úvodem.

 

Pod označením Bezpečné sinice se v každém čísle našeho magazínu snažíme konkrétními příklady upozornit na nebezpečí, které číhá na řidiče kamionů. V současné hektické době není divu, že je to právě silniční provoz, který řidičům v dálkové dopravě připravuje horké chvíle. A příležitostí pro rozšiřování znalostí o tom, jak předcházet kritickým situacím za volantem, není nikdy dost.

Bezpečnost především
Chceme-li poukázat na odborné akce věnované bezpečnosti za volantem, pak nelze pominout Mezinárodní konferenci o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY, která proběhla při příležitosti veletrhu Eurotrans. Připomeňme alespoň některá z prezentovaných  témat.

Kromě všeobecných přednášek upozorňujících na význam bezpečné dopravní infrastruktury to byla kupř. témata Technická způsobilost vozidel a jejich vliv na bezpečnou silniční dopravu, Bezpečnost multimodální dopravy či Vzdělávání a příprava řidičů – současnost a vize.

Podíváme-li se na bezpečnou konstrukci současných vozidel, pak nezbývá, než vyzvat autodopravce, aby nešetřili na příplatkových systémech, jimiž jsou často nákladní vozidla vybavována za příplatek. Každý kamion by měl být vybaven nejen ESP (elektronickým  stabilizačním programem), ale i adaptivním tempomatem, brzdovým asistentem, zařízením usnadňujícím rozjezd do kopce (Hill Holder), varovným systémem při přejíždění dopravních pruhů, kontrolním systémem bezpečného odstupu od vozidla jedoucího před námi a dalšími elektronickými  systémy zvyšujícími aktivní bezpečnost vozidla. Prvním konkrétním příkladem zůstaneme u bezpečnosti silničního provozu.

Autonomní řízení
Společnost Ford Motor Company představila prototyp vozu vybaveného technologií autonomního řízení a brzdění pro odvrácení kolize s překážkou v jízdním pruhu. Systém dokáže předejít srážce nejen se stojícím či pomalu jedoucím vozidlem, ale také s chodcem.

Technologie autonomního objetí překážky snímá silnici před vozem prostřednictvím tří radarů, ultrazvukových senzorů a kamery. Pokud zaznamená pomalu jedoucí či stojící objekt, upozorní řidiče nejprve vizuálním, a poté i zvukovým výstražným znamením. V případě, že řidič nezareaguje, začne systém automaticky brzdit, vyhledá volný prostor z obou stran překážky a převezme kontrolu nad řízením, aby provedl vyhýbací manévr.

Technologie byla testována v rychlostech přes 60 km/h. Údaje z výzkumu prozrazují, že méně než třetina řidičů, kteří někdy narazili zezadu do jiného vozidla, se před nehodou pokusila změnit směr jízdy.


Od akumulátorů k ultrakapacitorům
Tento rok jsme se v článcích zaměřených na konstrukci motorových vozidel zabývali zejména alternativními pohonnými systémy. V několika pojednáních jsme posuzovali měrnou hmotnost tekutých paliv v porovnání s akumulátory, odpovídali jsme na zásadní otázky spojené s účinností elektrického pohonu a spalovacího motoru, připomněli jsme si zajímavé projekty kombinující palivový článek, akumulátorovou baterii a ultrakapacitor a v neposlední řadě jsme v minulém čísle magazínu T&b přiblížili Centrum vozidel udržitelné mobility Josefa Božka.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 4/2013

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz