Revoluce v dopravě: Scania NXT  |  Truck dodavatel  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » Revoluce v dopravě: Scania NXT

Revoluce v dopravě: Scania NXT

 
scania

pondělí, 30. září 2019

V mnoha městech v současné době probíhají změny v oblasti dopravy, které jsou podporovány požadavkem snížit emise a zajistit plynulejší provoz bez kolon. Technologický pokrok u elektrických a autonomních vozidel je i u Scanie vnímán jako hlavní předpoklad pro úspěšný přechod na systém udržitelné dopravy ve městech.

 

Nový koncept autonomního elektromobilu na akumulátorový pohon pro městské prostředí společnosti Scania přináší vozidlo umožňující přepravu osob dojíždějících do práce nebo z práce v ranních hodinách, rozvoz zboží během dne a svoz odpadu v noci. Inženýři společnosti Scania v rámci tohoto odvážného konceptu povýšili DNA společnosti – modulární systém – na další úroveň v podobě vozidla, které nabízí velmi flexibilní použití pro různé účely v městském prostředí.

 

Nový přístup k řešení

Ze stručného úvodu je zřejmé, že NXT představuje vizi budoucnosti dopravy ve městech. „Některé z technologií ještě potřebují určitý čas k úplnému rozvoji, avšak pro nás je důležité, že jsme vytvořili skutečné koncepční vozidlo, u něhož bude možné vizuálně a technicky demonstrovat myšlenky toho, co je na dosah,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania.

 

Chytrost nejsou žádné čáry

Komerční doprava je v mnoha směrech základní složkou města. Představuje způsob, jakým se dostáváme do práce nebo do školy. Podílí se na tom, jak jsou potraviny dováženy do obchodů a restaurací, jak jsou léky dodávány do nemocnic a jak probíhá svoz a likvidace odpadu.

V současné době nejsou toky ve městech zdaleka optimalizovány, protože zboží je dodáváno během ranní dopravní špičky, kdy je většina lidí rovněž na cestách. A v noci, kdy lidé spí, je komerční doprava v centrech měst ve velké míře omezena. Při dosahování skutečné změny v ekosystému dopravy hrají sice vozidla důležitou roli, avšak Scania se chce zaměřit i na další aspekty. Je vyžadován významný rozvoj infrastruktury pro potřeby elektrifikovaných i autonomních vozidel. Navíc je třeba nepřetržitý pohyb osob a zboží ve městech řešit spíše koherentním způsobem než nesouvislým plánováním.

Veřejná doprava vždy znamenala sdílení. To je třeba nyní posunout na další úroveň. S vyšším stupněm automatizace bude jednodušší zavést větší flexibilitu ve veřejné dopravě.

 

Premiéra ve Stockholmu

Autobusový modul tohoto originálního konceptu byl k vidění na dopravní konferenci Global Public Transport Summit pořádané organizací UITP ve Stockholmu v červnu. Vozidlo je navrženo pro rok 2030 a zahrnuje několik funkcí, které jsou k dispozici již dnes. „Je to něco nového, něco velmi odlišného. Flexibilní design a modulární jednotky jsou středem mimořádného zájmu společnosti Scania,“ říká Robert Sjödin, manažer projektu NXT.

Osmimetrový autobusový modul je sestaven jako jedna kompozitní jednotka, díky čemuž lze podstatně snížit hmotnost. Akumulátory s válcovými články jsou umístěny pod podlahou, což umožňuje využití jinak mrtvého prostoru a přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti. S nízkou hmotností vozidla – menší než osm tun – je jízdní dosah se současnými akumulátory odhadován na 245 kilometrů.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz