Valeo pro chytrá auta  |  Truck & business 2 / 2017  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2017 » Valeo pro chytrá auta

Valeo pro chytrá auta

 
technika-motory-apod

pondělí, 22. května 2017

Jednou z důležitých součástí společnosti Valeo je divize Comfort and Driving Assistance Systems. Ta vyvíjí a vyrábí kompletní portfolio senzorů (radarové systémy, ultrazvuková a infračervená čidla, kamery, nebo senzory typu LiDAR), které jsou základem celé řady asistenčních systémů. Ty Valeo dodává „na klíč“ všem velkým automobilkám.

 

Zmíněné systémy se dají obecně rozdělit do dvou základních skupin – automatické parkovací systémy (Park4U, Park4U Remote, 360Vue 3D Surround View System) a systémy aktivní bezpečnosti (Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Detection, Operation Zone Assist a další). Společně tvoří důležitou součást procesu autonomního řízení. V dalším textu snímcích představíme alespoň některé zmíněné systémy.

 

Park4U

Automatický parkovací systém je založený na spolupráci 12 ultrazvukových senzorů umístěných v předním a zadním nárazníku a také na boku. Tyto senzory dokáží změřit velikost tzv. parkovacího slotu, a to příčného, podélného a dokonce i šikmého. Na základě údajů pak pomocí algoritmu otáčí elektronika sama volantem a na displeji jen řidiči radí, co má dělat. Kdy má jet dopředu, dozadu nebo kdy má zabrzdit. Pokud je automobil vybavený automatickou převodovkou, dokáže Park4U® i sám řadit, což ještě víc usnadňuje samotné parkování. Nejnovější verze této technologie pomohou řidiči i s výjezdem z parkovacího místa (funkce Park me out). Ultrazvukové senzory mohou být kombinované i s kamerami.

 

Park4U Remote

Tento systém dokáže sám zaparkovat automobil pomocí speciální aplikace, aniž by v něm řidič seděl. Musí však být v jeho blízkosti, neboť automobil je s chytrým telefonem spojen prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání přes telefon funguje na principu „Dead Man Switch“, takže člověk musí neustále mačkat hlavní ovládací tlačítko. Jakmile ho pustí, nebo dojde ke ztrátě signálu, parkovací proces se okamžitě ukončí. Systém Park4U Remote® je určen výhradně pro velké automobily se samočinnou převodovkou a primárně má pomáhat s parkováním do úzkých míst.

 

360Vue 3D Surround View System

Komfortní asistent usnadňující parkování pracuje na základě obrazu ze čtyř kamer s vysokým rozlišením. Ty jsou umístěné vpředu, vzadu a ve zpětných zrcátcích. Výkonný hardware a unikátní software dokáže spojit obrazy z jednotlivých kamer nejen v již známý ptačí pohled  seshora, tzv. Bird View, ale také v plynulý panoramatický obraz celého okolí vozu

Existuje i kombinace systému Park4U ® a kamerového systému 360Vue® 3D Surround View System. Díky tomu, že citlivé kamery dokážou snímat i podélné čáry na zemi, umí automobil sám zaparkovat i do místa, vedle kterého nestojí žádné jiné vozidlo. S tím by si klasické ultrasonické senzory neporadily.

 

Autonomous Emergency Braking (AEB)

Jde o systém aktivní bezpečnosti, který pomocí různých typů senzorů sleduje prostor před vozidlem. V případě nebezpečí srážky s jiným vozidlem, pevnou překážkou, chodcem, jezdcem na kole či zvěří řidiče upozorní. Pokud na varování nereaguje, automaticky aktivuje brzdy, aby zamezil či maximálně zmírnil následky případné kolize. Valeo nabízí pro výrobce hned tři typy senzorů lišící se principem činnosti a podrobnostmi v získávaných informacích. Představíme alespoň jeden ze zmíněných systémů.

Nejvyspělejší typ, určený především pro prémiové automobily, pracuje s Hi-performance senzorem známým pod obchodním označením ScaLa (Scanner Laser). Jde o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145°do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

 

Lane Change Assist (LCA) + Blind Spot Detection (BSD)

Uvedený asistent sleduje prostor za vozidlem a řidiče informuje o automobilech, které nejsou vidět ve vnějších zpětných zrcátkách. Základním prvkem tohoto systému jsou dva 24GHz Multibeam High Performance radary (vysílají hned několik paprsků) umístěné v rozích zadního nárazníku. Ty dokážou změřit, resp. vypočítat rychlost objektu za autem a následně vizuálně řidiče informovat o jeho přítomnosti. Tento systém je užitečný hlavně při přejíždění z pruhu do pruhu.

 

Operation Zone Assist (OZA)

Tento asistent má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy, například na dálnicích. Základní princip systému je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení udržet automobil v jízdním pruhu. Prototyp je kromě kamer vybaven laserovým skenerem ScaLa. Ten spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co se nachází kolem auta.

Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely. Na základě přijatých informací zasahuje do řízení. Zúženým místem dokáže projet zcela sám, a to v rychlostech 20 až 80 km/h. Tento asistent, jehož myšlenka i realizace je dílem pražského vývojového střediska, se zatím v žádném sériově vyráběném voze nenabízí. Jde však o velmi důležitou technologii na cestě k autonomnímu řízení.

 

Cross Traffic Alert (CTA)

Hardware je identický jako u systémů LCA a BSD. Údaje z radaru se ale využívají při skenování prostoru za vozidlem při couvání z příčného parkovacího místa nebo při nájezdu do křižovatky (v tomto případě jsou ale další radary v přídi). Pokud se k vozidlu blíží jiný objekt, který řidič nevidí, je o tom v dostatečném předstihu informován (pasivní systém). Pokud na toto varování nereaguje, u aktivních systémů dojde k automatické aktivaci brzd.

 

Sightstream

Idea nahradit vnější zpětná zrcátka kamerami (e-Mirror) není úplně nová. Teprve nyní se ale tento systém může dostat do reálného provozu. A to díky nedávnému schválení evropské směrnice. Výhody tohoto řešení jsou zřejmé. Malé kamery s vysokým rozlišením snižují aerodynamický odpor a hlučnost od proudícího vzduchu. Díky lepší citlivosti nabízejí také mnohem lepší přehled o dění za vozidlem i za zhoršené viditelnosti. Zároveň se do tohoto systému dají skvěle integrovat další asistenční systémy jako Blind Spot Detection.

Foto: Detekce v mrtvém úhlu

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz