Alcoa: Lesk ukovaný v plamenech  |  Truck dodavatel  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » Alcoa: Lesk ukovaný v plamenech

Alcoa: Lesk ukovaný v plamenech

 
alcoa-ii

pondělí, 26. září 2016

V září letošního roku tomu byl rok, co společnost Alcoa, nadnárodní průmyslový gigant činný v oblasti těžby a zpracování hliníku a výroby vysoce vyspělých produktů z tohoto i dalších barevných kovů, ohlásila zahájení procesu separace do dvou společností: Alcoa Corporation a Arconic. Zatímco firma původního jména si ponechá činnosti v oblasti těžby a výroby primární suroviny, Arconic převezme tu část aktivit, která se týká inovativních, vysoce vyspělých výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Proces dělení je nyní v chodu a jeho završení se očekává ve druhé polovině letošního roku. Jedna z obchodních jednotek se jmenuje „Alcoa Wheel and Transportation Products“ a mimo jiné produkuje světoznámá hliníková kola pro nákladní automobily a autobusy.

 

I když produkce tohoto zboží spadá nyní pod novou entitu Arconic, vlastní produkty si zachovaly tradiční obchodní název Alcoa. Letošní veletrh IAA byl pro transportní divizi významným přelomovým okamžikem. Jednak zde oznámila mohutnou produktovou ofenzivu na poli kovaných kol z hliníku, jednak zde bilancovala dvacetiletí výroby těchto produktů ve svém evropském závodě v maďarském Székesfehérváru. Náš časopis byl jedním z pouhé čtveřice evropských médií, která byla pozvána k jednodennímu briefingu předcházejícímu IAA, a tudíž měl možnost seznámit se s novinkami Alcoa s týdenním předstihem. Akce se konala přímo na půdě závodu v Székesfehérváru za účasti vysokých představitelů evropského managementu dopravní divize i vlastní továrny.

Nechyběla ani prohlídka tamního provozu, jehož tradice v oblasti kovoobrábění sahá do 40. let minulého století, ale teprve převzetí značkou Alcoa v roce 1996 z něj učinilo podnik evropského významu. Jedná se o třetí největší americkou investici v Maďarsku, navíc investici s vysokou úrovní automatizace výrobního procesu a skutečnou hi-tech produkcí.

Alu kola na vzestupu
Alcoa momentálně nestačí produkcí svých kol upokojovat poptávku. Maďarský provoz pracuje nonstop na čtyři směny, pouze jednou měsíčně je jedna půldenní servisní odstávka. I když činí podíl kol z lehkých slitin v segmentu nákladních automobilů, přípojných vozidel a autobusů zatím jen 26 %, roste poměrně svižným tempem. Hlavní výhody – méně než poloviční hmotnost oproti klasickým ocelovým diskům, pětkrát vyšší tuhost a v podstatě neohraničená životnost – jsou sice kompromitovány tři až čtyřikrát vyšší cenou, nicméně stále více dopravců si toto řešení žádá. „Velmi často je odebírají flotily zaměřené na přepravu těžkých nákladů – např. sypkých materiálů nebo kapalin. Tyto fleety hledají všechny cesty ke zvýšení užitečné hmotnosti a náhrada ocelových kol za hliníková poskytne dalších několik set kilogramů pro náklad navíc. Všem uživatelům bez ohledu na specializaci přináší hliníkové ráfky jednodušší údržbu a šetří pneumatiky, neboť ty se méně zahřívají a rovnoměrněji sjíždějí. A stále častěji registrujeme, že mnoho fleetů volí ocelová kola jako cestu ke snížení tzv. uhlíkové stopy, což je trend oceňovaný zadavateli přeprav. No, a v neposlední řadě sahají po kolech z hliníku přepravci, kterým záleží na image a prestiži,“ vyjmenovává hlavní zákaznické skupiny Jasper van Zon, muž zodpovědný za komunikaci.

LvL ONE, Dura-Bright EVO a Ultra ONE
Alcoa představila na IAA inovace stávajících produktů  i  zcela novou produktovou řadu. Mluvíme-li o inovacích, ta se dotkla řady LvL ONE, která díky zdokonalenému výrobnímu procesu vykazuje ještě větší odolnost, lesklejší povrch a ještě lepší tepelné vlastnosti. Novinkou je též uvedení do segmentu 17,5" x  6,75", rozměru užívaného u návěsů s nízkou plošinou.

Prémiová řada Dura-Bright EVO má patentovanou povrchovou úpravu, která vylučuje odlupování, tvorbu trhlin, korozi či jakkoli jinou degradaci povrchu. Na údržbu není potřeba nic jednoduššího než mýdlová voda, která zajistí zářivý lesk po celou dobu provozu. Kolo je prakticky nezničitelné. Shlédli jsme video zátěžové zkoušky ocelového, litého hliníkového a kovaného hliníkového disku. Nejhůře dopadl litý disk, který se rozpadl jako sklenička upadlá na podlahu. Ocelový disk měl natolik poškozenou patní část, že by vyřadil tahač či přívěs z provozu. Pouze kovaný hliníkový disk přečkal zkoušku prakticky bez šrámu. Jeho odolnost je skutečně neuvěřitelná, zejména nosíme-li v povědomí aluminium jako lehký a měkký kov. Tajemství hliníku však spočívá v postupu zpracování , a s tím má Alcoa 125letou zkušenost. Také kolo řady Dura-Bright EVO je nyní nabízeno v rozměru pro nízkoplošinové přepravníky. Disk Alcoa v tomto rozměru váží jen 13,7 kg, což je o 41 % méně než analogické ocelové kolo. U třínápravové dvoumontáže činí úspora 117 kg.

Absolutní novinkou Alcoa je kolo Ultra ONE, které je dokonce o 47 % lehčí než plechové kolo stejné velikosti. Je vyráběno z nové slitiny s obchodním názvem MagnaForce (název evokuje magnézium, ale to ve skutečnosti příměsí slitiny není). Výrobce udává, že MagnaForce je v průměru 17krát tužší a odolnější než standardizovaná průmyslová slitina 6061. Design kol  Ultra ONE  umožňuje montáž čidel TPMS (monitorování tlaku vzduchu v pneu), stejně jako snadnou aplikaci samolepicích závaží. Kolo ze slitiny MagnaForce je v rozměru 22,5"- 9,00" o 7,5 % lehčí než běžné hliníkové kolo Alcoa.

Alcoa tak zůstává světovou jedničkou i technologickým lídrem v oblasti kovaných hliníkových kol, které si nacházejí rok od roku stále více spokojených uživatelů.

V zajetí robotů
Závod v Székesfehérváru je hlavním dodavatelem kol Alcoa pro první výbavu i náhradní potřebu i pro všechny evropské trhy a část produkce se vyváží i do mimoevropských zemí. Za dvacet let tu firma proinvestovala 70 milionů dolarů a právě nyní jsou před otevřením dvě nové výrobní linky. Jakmile budou na začátku roku 2017 otevřeny, počet zaměstnanců se zvýší na 500. Zdá se to málo, ale výroba je opravdu vysoce automatizovaná a robotizovaná. Robot je na samém začátku výrobního procesu, kdy uchopí předehřátý kovový ingot a vtiskne mu první tvář  - ta má ovšem do podoby disku ještě hodně daleko. Výrobek pak putuje od jednoho robotu k druhému a téměř bez zásahu lidské ruky je tu najednou disk, který se již nápadně podobá opravdovému kolu. Také další stupně výroby – vrtání otvorů, povrchová úprava atd. – jsou vysoce automatizované. Lidský mozek i oko jsou však nenahraditelné u rentgenové kontroly, kterou každé kolo prochází. Výstupní kontrola však zahrnuje i další stupně, jako je test vyváženosti, uniformity, každé kolo také nese čárový kód, pomocí něhož lze vystopovat jeho historii do nejmenšího detailu. 

 
alcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-iialcoa-ii
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz