Jaký je Truck of the Year 2023?  |  Truck & business 4 / 2022  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2022 » Jaký je Truck of the Year 2023?

Jaký je Truck of the Year 2023?

 
daf

čtvrtek, 10. listopadu 2022

Již minulý rok získal DAF pro řadu XF, XG a XG⁺ pro dálkovou a těžkou přepravu titul „International Truck of the Year 2022“. Porota složená z 24 editorů a uznávaných novinářů hodnotí nejen technické inovace a komfort, ale zejména bezpečnost, ovladatelnost, hospodárnost provozu, ekologické „stopy“ i celkové náklady vlastnictví.

 

Vše pro bezpečnost
Vozidla nové generace mají nízkou polohu budky s velkým čelním sklem 2,3 m2 a mimořádně nízkou dolní linií, což přispívá k dokonalému výhledu, podporovanému technickými finesami, jako jsou nejmodernější kamerové systémy. Jde např. o DAF Corner View či DAF Digital Vision (nahrazuje hlavní a širokoúhlá zrcátka; součástí jsou i vyhřívané kamery pro dobrý výhled za každého počasí).


Velmi důležitou složkou pro bezpečnou jízdu je kompletní řada asistenčních systémů řidiče, ať již hovoříme o brzdovém asistentu, systému varování před opuštěním jízdního pruhu, o nejnovější verzi nouzového brzdění (AEBS-3) nebo o nízkorychlostní brzdě přívěsu či vnějším osvětlení Full LED.

Pestrá škála variant a verzí
Pestrou paletu vozidel DAF jsme si mohli sami vyzkoušet při nedávné prezentaci DAF XD Ride & Drive ve Španělsku. Jízdní zkoušky jsme stihli absolvovat se třemi vozidly. Vybrali jsme typ XD 370 FA, tedy vozidlo vybavené „nejchudším“ motorem 270 kW s denní kabinou Day Cab a pohonem 4x2. Následovaly typy s nejvýkonnějším motorem, konkrétně pak  XD 450 FA na nejkratším rozvoru a tahač XD 450 FTG s budkou Sleeper High Cab. U všech vozidel jsme oceňovali nejen tichý, ergonomicky propracovaný interiér s možností jednoduchého nastavení optimální polohy za volantem, ale především dokonalý výhled. „Třistasedmdesátka“ byla vybavena velkými zpětnými zrcátky a kamerovým systémem DAF Corner View.

Motorizace
Motory jsou vybaveny turbodmychadlem HE400 nové generace, které zlepšuje proudění vzduchu a dále zvyšuje výkon při nižších otáčkách. Maximální točivý moment je k dispozici při 900 ot./min, a to s nízkou hladinou hluku. Kromě toho je k dispozici velmi účinná motorová brzda. Součástí efektivních pohonných jednotek vozidel DAF XD je automatizovaná převodovka TraXon nejnovější generace. Převodovka nabízí nové funkce, jako je „výzva k pohybu“, která umožňuje přesné dávkování manévrovací rychlosti vozidla uvolněním brzdového pedálu. Zvláště pro aplikace svozu odpadu nabízí společnost DAF plně automatickou převodovku Allison v kombinaci s motory MX-11 o výkonech 220 kW a 251 kW.

Nová řada motorů PACCAR MX-11

PACCAR MX-11 300 220 kW/299 k

PACCAR MX-11 340 251 kW/341 k

PACCAR MX-11 370 270 kW/367 k

PACCAR MX-11 410 300 kW/408 k

PACCAR MX-11 450 330 kW/449 k


Foto:
Tahač DAF XD 450 FTG se znakem náprav 6x2, vybavený všemi moderními systémy, si hravě poradil s přívěsem (celková hmotnost soupravy 40 t).

 



 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz