Truck & Business » Aktuality » Truck produkt » DKV pro dopravce

DKV pro dopravce

 
dkv

pondělí, 15. června 2015

Dne 11. června pozvala společnost DKV novináře na tiskovou konferenci, na níž informoval Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service, o nejnovějším „pohybu“ v oblasti cen paliv a mýtného. Zhodnotil současnou situaci v Evropě a očekávaný vývoji z pohledu předního poskytovatele služeb pro dopravce.

 

 Zatímco loni v létě činila v České republice průměrná cena nafty na stojanech 36,40 Kč za litr, letos je odhad na ceny v rozmezí 32,50 až 33,50 Kč. U spotřebních daní ani v oblasti vratek ze zemí, které je umožňují, žádné změny neočekáváme. Kde ale k pozvolným změnám bude docházet, to je rozložení tržních pozic v ČR v souvislosti s expanzí skupiny MOL na českém trhu.

Prudký pád cen ropy na přelomu loňského a letošního roku ovlivnil pozitivně ziskovost dopravců a vedl také k přeceňování zásob. Po následném mírném vzestupu se cena ropy Brent v současné době fixuje na úrovni 60 až 65 $ za barel a další odhady růstu jsou jen velmi opatrné. Aktuální stav ovlivňuje změna v očekávání poptávky v Číně a také deklarovaný odklon od ropy k zemnímu plynu (pod záminkou snížení emisí) největších evropských zpracovatelů ropy. Cenu u čerpacích stanic ale může v dalších měsících samozřejmě ovlivnit vývoj kursu dolaru vůči koruně a případné eskalace geopolitických konfliktů. Česká pobočka DKV Euro Service odhaduje, že díky stabilní ceně nafty, která je pro dopravu klíčová, bude letošní rok pro velké dopravce příznivý, i když musí čelit tlaku zákazníků na snižování cen za přepravu.

Z analýzy cen pohonných hmot v Evropě v posledních měsících vyplývá, že k jejich změnám nedochází v jednotlivých zemích ve stejných intervalech. S cenami souvisí pochopitelně také oblíbenost zemí z hlediska tankování, i když vliv mají také další faktory. Příkladem může být rok 2010, kdy po zvýšení vratky spotřební daně v ČR vzrostl počet dopravců, kteří tankovali v zahraničí. Atraktivními destinacemi tehdy bylo Lucembursko, Španělsko a především Polsko (rozdíl mezi průměrnými cenami nafty v ČR a v Polsku představoval až 12 %).

Nyní se situace změnila. „V současné době pokračuje nárůst tankování v tuzemsku. Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot, ale také skutečnost, že se jezdí kratší trasy. Snižuje se rovněž spotřeba, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. A dále hraje roli fakt, že jsou k dispozici alternativní specifické produkty s podporou biosložek.

Pokud jde o poslední zmiňovaný faktor, je třeba připomenout, že v České republice může dnes kamionová doprava využívat dva produkty – směsnou naftu a bionaftu. Dopravci se již neobávají poškození motorů a také výrobci se přizpůsobili a upravili servisní plány nákladních vozidel pro tankování bionafty nebo směsné nafty. Cenový rozdíl mezi naftou a směsnou naftou je vyšší než 2 Kč, takže přes dražší servisní plány vznikají dopravcům významné úspory; u bionafty je úspora ještě vyšší.

Více v T&b 3/2015

 

Napsal: Vlastík

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz