ZIMNÍ NOVINKY GOODYEAR  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » ZIMNÍ NOVINKY GOODYEAR

ZIMNÍ NOVINKY GOODYEAR

 
image277

čtvrtek, 16. listopadu 2006

Společnost Goodyear představila nové nákladní zimní pneumatiky, na kterých se zároveň poprvé prezentuje nová technologie Duraseal. Podle výrobce jde o pneumatiky, které se samy opraví... Jak funguje technologie Duraseal V pneumatice je...

 
Společnost Goodyear představila nové nákladní zimní pneumatiky, na kterých se zároveň poprvé prezentuje nová technologie Duraseal. Podle výrobce jde o pneumatiky, které se samy opraví...

Jak funguje technologie Duraseal
V pneumatice je zabudován dodatečný pás vyrobený ze speciální žluté gelovité pryže, která při poškození pneumatiky vnikne do vzniklého otvoru a zacelí jej. Umí zacelit otvor až do průměru 6 mm, a to opakovaně bez nutnosti doplňování těsnicího materiálu. Jestliže je předmět, který způsobil defekt, vytažen, těsnicí hmota vnikne do otvoru a zase ho zatáhne. Technologie Duraseal dovoluje pokračovat v jízdě i po defektu a umožňuje provézt opravu pneumatiky až v momentě, kdy dochází k protektorování. Při předvádění technologie Duraseal byla pneumatika propíchnuta 51x pouze s minimální ztrátou tlaku. Technologie přitom nijak neovlivňuje protektorovatelnost pneumatiky. Těsnicí hmota neobsahuje rozpouštědla ani hořlavé látky, eliminuje tak nebezpečí zapálení běhounu v peci při protektorování a nemusí být proto odstraněna z ojeté pneumatiky, jež má být protektorována.

Renault v těžkém provozu
Renault Trucks je prvním evropským výrobcem nákladních automobilů, jenž nabízí technologii Goodyear Duraseal – „Pneumatiku, která se sama opraví“. Zákazníci, kteří si objednají vůz z nové řady Renault Kerax, jež byla představena na Mezinárodním veletrhu užitkových automobilů v Hannoveru, budou mít na výběr pneumatiky Goodyear Omnitrac pro smíšený provoz vybavené technologií Duraseal.

Pro řízené nápravy je k dispozici pneumatika Omnitrac MSS, pro hnané pneumatika Omnitrac MSD, přičemž obě jsou vybaveny technologií Duraseal a vyrábí se v rozměru 13R22.5. Tato nabídka je určena pro automobily pohybující se na stavbách, v lomech a ve svozu odpadu, kde je defekt pneumatiky běžnou a nákladnou záležitostí. V těchto provozních podmínkách je agresivní povrch, který vyžaduje zcela jiné záběrové charakteristiky než jízda po běžných vozovkách. V porovnání s ostatními pneumatikami Goodyear pro nákladní automobily má Omnitrac zesílenou konstrukci redukující možnost poškození, dezén minimalizující uvíznutí kamenů a poskytuje dobré záběrové vlastnosti na kluzkém a nezpevněném povrchu. Jedním z prvků, kterými toho bylo dosaženo, je technologie Goodyear ECD (Enhanced Carcass Durability). Ta spočívá v použití polyamidového krytí vysoce pevnostních ocelových nárazníků, které pneu chrání proti poškození při jízdě v terénu. Rovněž zabraňuje průniku vlhkosti dovnitř kostry, a tím předchází její korozi.

Nová generace
Při prezentaci novinek společnosti také Goodyear představil nákladní pneumatiku nové generace, označenou jako Regional RHS 2. Jak to tak u novinek bývá, často přinášejí řadu vylepšení – v případě RHS 2 tomu není jinak. Pneumatika pro řízené nápravy byla navržena do specifických náročných podmínek regionálního silničního provozu. Největší zlepšení oproti předchůdci vykazuje při brždění na mokru a kilometrovém výkonu, který se podle výrobce zvýšil až o 25 %. Aby byla novinka úspěšná, musí být dostupná – proto je nabídka běžných rozměrů rozšířena i o ty méně běžné.

Technologie
Zásluhu na lepších vlastnostech má nejen nová běhounová směs, ale také dezén s technologií MRT (Multi Radius Tread). Směs s vysokým obsahem siliky a speciální makromolekulární strukturou polymerů zajišťuje strukturální pevnost a tuhost běhounu a zároveň minimalizují hysterezi. Technologie MRT běhounu zase zaručuje optimální tvar a tím i větší kontaktní plochu a lepší rozložení hmotnosti ve stopě. Pneumatika RHS 2 má navíc ve stejném rozměru o 10 mm širší běhoun než její předchůdce. Další zajímavou novinkou je odlišná struktura supertažného ocelového kordu – v konstrukci bylo použito o něco méně kordů, čímž mezi nimi vznikl prostor. Ten je nyní bezezbytku vyplněn gumou, což zvyšuje odolnost proti trhlinám a vnitřní korozi a zároveň snižuje hmotnost pneumatiky. Pětižebrový dezén vyniká lamelami Flexomatic, které pomáhají při brždění na mokru a zvyšují ovladatelnost a stabilitu.

Oblast regionální dopravy tvoří u Goodyearu 45 % obchodu s nákladními pneumatikami, což představuje potenciál dvou milionů pneu ročně. Od září 2006 jsou k dispozici první tři rozměry pneu Goodyear Regional RHS 2 – 351/80 R 22,5, 295/80 R 22,5 a 315/70 R 22,5. Ty dokáží podle společnosti pokrýt až 70 % trhu nákladních pneumatik pro regionální dopravu. Výroba rozměrů 12R 22,5, 11R 22,5, 275/70 R 22,5, 13R 22,5 a 305/70 R 22,5 začne na konci letošního roku a kompletní sortiment bude k dispozici od začátku příštího roku.

Nové logo pro lepší přehlednost
Podmínky zimy jsou odlišné napříč celou Evropou. Přitom platí, že většina evropských zemí se zimou zkušenosti má. V severských a alpských zemích platí pro používání zimních pneumatik zákon, v dalších zemích spíše určitá doporučení, někde se použití zimních pneumatik vůbec neřeší (například ve Španělsku). Jejich používání přitom zaručuje větší spolehlivost a bezpečnost: „V posledních letech je počasí v zimě dosti nepředvídatelné,“ říká Henry Johnson, šéf divize nákladních pneu pro Evropu. „Nenadálé sněhové vánice a led na silnících již nejsou výjimkou, a proto nás nepřekvapuje, že zaznamenáváme zvýšenou poptávku po zimních pneumatikách ze strany dopravců, stejně jako snahy zavést povinně zimní pneumatiky v některých oblastech.“ Problém vidí Johnson také v tom, že nákladní zimní pneumatiky, které jsou v současné době na trhu, nejsou dostatečně odlišeny od letních.

Jasné označení
Výrobci pneumatik označují běžně pneumatiky M + S, což znamená „bláto a sníh“. Často se ovšem v takových případech nejedná o zimní pneumatiky, které by od začátku byly navrhovány pro zimní podmínky. Proto Goodyear navrhl nové logo, které by mělo zimní nákladní dezény Goodyear a Dunlop jasně odlišit od letních. Logo, které je umístěné na bočnici pneumatiky, obsahuje typické zimní symboly, jež pneumatiku jasně definují. „Jsme přesvědčeni, že toto odvětví potřebuje univerzální označení, proto jsme logo nabídly organizaci ETRTO (Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky), aby mohlo být používáno i jako standardní označení,“ říká Jürgen Spielmann, technologický šéf nákladních pneu pro Evropu. Logo bylo vybráno záměrně jiné, než je tomu u zimních osobních pneu, aby se zákazníkům nepletlo.

Řada se rozšiřuje
Zároveň s představením nového loga a regionální pneu RHS 2 představil americký výrobce pneumatik také nové rozměry zimních pneumatik pro nákladní automobily a dálkové autobusy. Ve více rozměrech se bude vyrábět pneu Goodyear Ultra Grip WTS pro řízené nápravy, ale i Goodyear Ultra Grip WTD pro poháněné. Cílem této nabídky je lepší pokrytí požadavků zákazníků na evropském trhu. Výkonem jsou podle výrobce srovnatelné s konkurencí, ale nabízejí o 10 % lepší záběrové a brzdné vlastnosti na sněhu a ledu. Zlepšení brzdných schopností bylo dosaženo hlavně díky speciální běhounové směsi a hustým lamelováním.

Goodyear při použití pneumatik Ultra Grip doporučuje jedno „chytré“ řešení – nové pneumatiky by měl dopravce obout na podzim, takže při první zimě dojde pouze k opotřebení speciálních záběrových lamel. Tím se pneumatika postupně změní na celoroční, které pak lze používat během letní sezony. Během tří let, kdy se tyto dezény vyrábějí, se řešení stalo velice oblíbeným mezi dopravci v České republice. K tomu, aby takto pneumatiky fungovaly, si nechal Goodyaer patentovat speciální technologii 3D-BIS. Ta spočívá ve speciálně tvarovaných trojrozměrných lamelách a systému uzamykání jednotlivých dezénových drážek. Tvar lamely si je možné představit jako vafle – ta umožňuje, aby se lamely vzájemně uzamkly v případě, že se pneumatika deformuje, a tím vytvořily tužší a stabilnější styčnou plochu. Pneumatika Ultra Grip WTS je v nabídce v novém rozměru 385/55 R 22,5 a Ultra Grip WTD je to pak 295/60 R 22,5.



 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz