Vláda rozhodla, dopravci zachovávají klid  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Vláda rozhodla, dopravci zachovávají klid

Vláda rozhodla, dopravci zachovávají klid

 
image804

čtvrtek, 4. září 2008

Pokud  projde v parlamentu zákon, na němž se ve středu dohodli ministři dopravy a ŽP,  dojde k tolik diskutovanému rozšíření zákazu jízd i mimo letní měsíce. Kamiony nebudou smět na silnice v pátek odpoledne od tří do šesti hodin a dále  od sobotní...

 

Pokud  projde v parlamentu zákon, na němž se ve středu dohodli ministři dopravy a ŽP,  dojde k tolik diskutovanému rozšíření zákazu jízd i mimo letní měsíce. Kamiony nebudou smět na silnice v pátek odpoledne od tří do šesti hodin a dále  od sobotní půlnoci do dvaadvaceti hodin v neděli. A to po celý rok.  Zákaz se týká kamionů těžších než 7,5 tuny. Těch je v Česku podle Sdružení automobilového průmyslu zhruba sto padesát tisíc. Lehčích nákladních aut je zhruba půl milionu a ta mohou jezdit volně.

Nyní nesmí kamiony jezdit v neděli od jedné do deseti večer. O prázdninách platil ve vybraných hodinách zákaz i v pátek a v sobotu. Ministr dopravy Aleš Řebíček má měsíc na to, aby přesnou podobu zákona předložil ve vládě. Kdy však zákon skutečně vstoupí v platnost, je zatím ve hvězdách. Původní plán vlády, že zákon začne platit již od 1.1.2009, zřejmě není reálný. "Platnost zákona od konce roku je nejvíce optimistický termín. Nesměly by nastat žádné komplikace při schvalování," řekl včera Bursík.

Reakce Česmadu

Autodopravci vydali jménem sdružení Česmad Bohemia toto prohlášení:

"Vláda schválila záměr rozšířit celoroční zákazy jízd vozidel nad 7,5 tuny i na pátek a současně uložila premiérovi, aby tento záměr projednal s dopravci a ministru dopravy, aby zpracoval jeho legislativní podobu. Jak řekl Martin Špryňar, dopravci jsou si vědomi, že současná situace je silně ovlivněna nadcházejícím volebním sjezdem Strany zelených, a proto pro ně zůstává rozhodující výsledek jednání s premiérem a podoba legislativního návrhu, který bude do vlády předložen Ministerstvem dopravy. V případě, že by byl do vlády předložen návrh obsahující celoroční páteční zákazy a vláda jej schválila, zůstává v platnosti usnesení Česmadu Bohemia a bude svolán krizový štáb, který rozhodne o dalším postupu. "

Vše tedy nyní závisí na podobě legislativního návrhu, který připraví ministr dopravy. Nezapracování zákazu pátečních jízd by de facto negovalo středeční dohodu vlády. Spokojeni by byli dorpavci, nikoli však Zelení. Zapracování návrhu by mělo důsledky opačné - a zřejmě by následovaly zmíněné projevy neposlušnosti ze strany dopravců. Zdá se, že tento rébus nemá řešení. Pakliže by ovšem vláda nenavrhla takové benefity pro dopravce (např. ve formě úlev na mýtném), které by dopravce uspokojily a považovali by je za dostatečnou statisfakci za páteční piknik na parkovištích.

České páteční zákazy děsí zbytek Evropy
Zpráva o úmyslu české vlády na základě požadavku Strany zelených uzákonit celoroční rozšíření pátečních zákazů pro vozidla nad 7,5 tuny se již dostala za naše hranice a vyvolává velmi negativní reakce, konstatuje se v ´jiném prohlášení Česmadu.

Na Ministerstvo dopravy se dopisem obrátil generální sekretář Mezinárodní unie silniční dopravy pan Martin Marmy, který mimo jiné píše, že „uměle zadržovaná přeprava zahltí české silnice ve zbývajících čtyřech a půl dnech týdne namísto toho, aby byla časově stejnoměrně rozdělena, čímž se vytvoří ještě větší dopravní zácpy“ a varuje, že „takové opatření by vážně poškodilo obchodní vztahy mezi Českou republikou a jejími významnými obchodními partnery, jakož i spolupráci mezi třetími zeměmi“.

Stejně tak Marco Leonardo Sorgetti, generální ředitel evropské logistické asociace CLECAT, upozorňuje ve svém dopisu ministrovi na skutečnost, že „zatímco zákazy jízd o nedělích jsou v EU dost běžné a shodují se s tradičními dny pracovního volna, zavedení zákazu jízd o pátcích a sobotách je kdekoli v Unii prakticky neznámé“.

Rovněž ze Slovenska, jehož parlament podobné návrhy smetl ze stolu, přišly nesouhlasné reakce, kde se mimo jiné konstatuje, že „zvýšené náklady dopravců by byly nevyhnutelně přeneseny na zákazníky a nakonec by je museli zaplatit spotřebitelé, včetně spotřebitelů v České republice“.

I generální tajemník rakouského svazu dopravců (AISÖ) pan Bauer doufá, že ČR upustí od zavedení zákazů, neboť „dopravní společnosti by neměly jinou možnost než účtovat vyšší provozní náklady z důvodu delších přepravních dob vyplývajících z prostojů na často přeplněných parkovacích plochách, pokud by vůbec nějaké byly k dispozici zvláště na mezinárodních hraničních přechodech“.

Česká republika se tak vinou Strany zelených, která splněním svého výstředního požadavku podmiňuje pokračování vládní koalice, staví proti zbytku Evropy. Dopravní situace je komplikovaná ve všech zemích EU, ale žádná z nich se jí nesnaží řešit takovýmto způsobem, který by vážně ohrozil fungování její ekonomiky. Možnost volného pohybu osob a zboží byl jedním z hlavních motivů našeho vstupu do EU a její brutální omezení bylo nepochybně i důvodem k pádu komunismu. Extremistické aktivity zelených, které tuto možnost chtějí opětovně omezit se proto v Evropě setkávají s velkým překvapením a nevolí.

 

Jak to je jinde:


* RAKOUSKO: provoz nákladních vozů je zakázán celoročně: pátek 22.00 až sobota 5.00 a sobota 15.00 - neděle 22.00.

 

* NĚMECKO: celoročně nesmí kamiony jezdit v neděli od půlnoci do 22.00, o prázdninách v sobotu 7.00 - 22.00.

 

* SLOVENSKO Režim pro kamiony je stejný jako v Německu.

 

* EVROPSKÁ UNIE Plánuje směrnici, která by celoročně omezila provoz v neděli, od půlky června do půlky září by se navíc nesmělo jezdit ani část soboty.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz