PALETY:  PROFIT, NEBO REDUKCE ŠKOD? (Ukázka z příštího čísla)  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » PALETY: PROFIT, NEBO REDUKCE ŠKOD? (Ukázka z příštího čísla)

PALETY: PROFIT, NEBO REDUKCE ŠKOD? (Ukázka z příštího čísla)

 
image195

pondělí, 7. srpna 2006

Dobré řízení toků palet nikdy nevydělá ani halíř. Ale naproti tomu špatné řízení nebo ještě hůře, nevěnování pozornosti, se může ukázat jako výjimečně nákladné. Situace týkající se palet tak představuje důležitý faktor pro ziskovost dopravní...

 

Dobré řízení toků palet nikdy nevydělá ani halíř. Ale naproti tomu špatné řízení nebo ještě hůře, nevěnování pozornosti, se může ukázat jako výjimečně nákladné. Situace týkající se palet tak představuje důležitý faktor pro ziskovost dopravní společnosti.

„Na paletě nikdy nevyděláte ani halíř, ale naopak vás palety mohou dovést k bankrotu.“ Na základě těchto několika „prostých“ slov, která pronesl Roland Serwas, generální ředitel společnosti Rogister Logistik, jsme se rozhodli prozkoumat různé možnosti, které se přepravcům při řízení palet nabízejí. Sektor má v oblibě tři hlavní způsoby řízení: „ztracenou“ paletu, výměnnou paletu a pronajatou paletu.
První z nich, „ztracená“ paleta, je jasně na ústupu. Koncepce je v tomto případě jednoduchá: paleta je považována za ztracenou, protože je přenechána distributorovi a záleží jenom na něm, zda ji bude recyklovat, nebo ji nechá opravit v autorizovaném středisku. Nakládající společnost tak musí kupovat novou sadu palet pro každou expedici. Z hlediska přepravce se vyskytuje opravdu jen velice málo nákladů na řízení. Tento systém však vytváří určité jiné náklady, hlavně vzhledem ke křehkosti a nedostatku spolehlivosti palet samotných.

Výměna
„Výměnná“ paleta představuje jeden ze dvou způsobů, které si nejvíce oblíbil přepravní sektor. Je to také způsob používaný společností Rogister Logistik. „Pro každého z našich zákazníků,“ vysvětluje Roland Serwas, „vedeme ‚paletový účet‘, takže jsme schopni kontrolovat každou přicházející nebo odcházející paletu. Proto vždy známe situaci s paletami pro každého našeho zákazníka“. Takový systém pochopitelně zahrnuje náklady. Vyžaduje administrativního zaměstnance a vhodný software. „Ale ekonomický výpočet se provede rychle,“ zdůrazňuje Roland Serwas. „Efektivní sledování palet snadno vede k tomu, že ušetříme něco kolem třiceti palet za týden. Při průměru 10 euro za paletu brzy dosáhneme 1.300 až 1.400 euro za měsíc, což se zhruba rovná nákladům na pracovníka se zkrácenou pracovní dobou.“ Roland Serwas nemá žádné pochybnosti: „Stojí to za to investovat do pracovníka, který se věnuje paletám,“ pokračuje a upřesňuje, „měli byste investovat co možná nejméně, ale tolik, kolik je zapotřebí“.

Tento přístup se stále více rozšiřuje v celé profesi, jak potvrzuje Jean de Vulliod, generální ředitel společnosti Cidox: „Použití systému výměnných palet se zase dostává do středu zájmu přepravců od příchodu toho, čemu říkám ‚Monsieur Pallets‘. Nelze popřít, že jejich služby šetří dopravním společnostem dost peněz.“
Dalším z problémů, které je třeba vzít v úvahu při použití tohoto způsobu řízení, je skutečnost, že musíte trvale kontrolovat kvalitu palet, které se vyměňují za ty, které přenecháte. „Abychom dosáhli dobrých výsledků,“ pokračuje Roland Serwas, „musíme přimět náš personál, aby si tento problém stále uvědomoval.“ To vyžaduje přísnou disciplínu od řidičů i od personálu skladů a administrativy.

Celý článek si přečtěte v Truck & Business č. 2 / 2006

 
image195
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz