Česmad ke spotřební dani z nafty  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Česmad ke spotřební dani z nafty

Česmad ke spotřební dani z nafty

 
image1760

středa, 2. května 2012

Vláda nedávno  opětovně odmítla navrhované snížení spotřební daně z nafty, což zdůvodnila obavami z propadu příjmů státního rozpočtu a údajnými rozpory s Manchesterskou dohodou, která zavazuje unijní státy, že nebudou na výkyvy cen ropy reagovat...

 
Vláda nedávno  opětovně odmítla navrhované snížení spotřební daně z nafty, což zdůvodnila obavami z propadu příjmů státního rozpočtu a údajnými rozpory s Manchesterskou dohodou, která zavazuje unijní státy, že nebudou na výkyvy cen ropy reagovat změnou daňových sazeb. Zdá se tedy, že ministru Kalouskovi zodpovědnému za vládní stanovisko chybí nejen odvaha, ale i řada informací, píše se ve stanovisku sdružení Česmad Bohemia.

V roce 2010 přinesl Janotův balíček, podporovaný i dnešním ministrem Kalouskem, neprozřetelné zvýšení spotřební daně. Učinil tak přes jasné varování mnoha odborníků z řad ekonomů, distributorů pohonných hmot i dopravců, že nedojde k posílení příjmu státního rozpočtu, ale naopak k jeho propadu odlivem tankovací turistiky, tuzemského čerpání tranzitujících vozidel a především velkých spotřebitelů z řad mezinárodních dopravců. Od té doby má Česká republika pátou nejdražší naftu v Evropě a přesně podle varovných prognóz opírajících se o dřívější zkušenosti například ze Slovinska a Slovenska přichází ročně o 6 – 8 miliard korun.

Přestože kromě zahraničních zkušeností je k dispozici řada studií dokazujících zvýšení výběru daně z nafty při jejím současném snížení o cca 2 Kč, ministr Kalousek prohlašuje, že stát přijde až o 15 miliard korun. Za této situace v tom cítíme nikoliv obavy o příjmy státního rozpočtu, ale spíš strach přiznat vlastní chybu při podpoře zvýšení daně v roce 2010. Rovněž argumentace Manchesterskou dohodou je lichá, neboť v našem případě se nejedná o reakci na výkyvy cen ropy, nýbrž o korekci chybného rozhodnutí z předminulého roku. Stejně tak není relevantní odmítat snížení spotřební daně s poukazem na neovlivnitelný růst cen na světových trzích. Ten se týká všech zemí stejně a nijak neovlivňuje vysokou cenu české nafty v porovnání s ostatními evropskými zeměmi. Odvahu ministru financí k tomuto kroku dodává generální tajemník Sdružení Česmad Bohemia ing. Martin Špryňar férovou nabídkou: „Pakliže má ministr financí obavy o propad státního rozpočtu, nabízíme vstřícně možnost kompenzace případného snížení výběru formou dalšího zvýšení sazeb mýtného. V tomto případě by české vládě již nemělo nic bránit ve snížení spotřební daně z nafty.“

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz