2. ročník ekologického veletrhu  |  Truck & business 4 / 2019  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2019 » 2. ročník ekologického veletrhu

2. ročník ekologického veletrhu

 
ilustracni

pondělí, 25. listopadu 2019

Ve dnech 14. až 17. listopadu se konal v pořadí druhý ročník veletrhu e-SALON, na němž se veřejnosti představily desítky novinek, a to nejen z oblasti silniční dopravy, ale v halách letňanského výstaviště nechyběly letouny, skútry a další dopravní prostředky, v mnohých případech s nadčasovým pohonem. Nás pochopitelně zajímaly zejména užitkové automobily, mezi nimiž jsme objevili k našemu velkému překvapení mnoho českých, ale i světových premiér, a to zejména při srovnání s loňským prvním ročníkem e-SALONU, kdy bylo novinek mezi užitkovými vozy poskrovnu. I tato skutečnost vypovídá o zvýšeném zájmu, resp. poptávce po ekologických rozvážkových vozidlech. Nejprve pár povšechných informací o veletrhu.

 

V Letňanech se představily unikáty, a to nejen v oboru silniční, ale i letecké dopravy. Projekt udržitelné mobility v letectví PURE FLIGHT předvedl elektrické letadlo ΦNIX, včetně evoluce tohoto stroje pro příští roky s vodíkovým palivovým článkem. Akce probíhala ve čtyřech halách a partnerem veletrhu bylo hlavní město Praha. Většina výstavní plochy patřila pochopitelně elektromobilům. Generální partner veletrhu – společnost ČEZ – se stará o elektromobilitu vlastními Smart City projekty. Za poutač si vybrala na svém stánku vozidlo Nissan e-NV200.

Dominantní elektromobilita

Elektromobilita je pro energetiku logickým trhem, a skupina ČEZ se jí proto systematicky věnuje již 10 let. Provozuje největší síť veřejného dobíjení v ČR s více než 150 stanicemi. Ty zásobují zejména osobní elektromobily, kterém tvořily převážnou část exponátů. Čtyřdenní akce byla vyplněna i obligátním doprovodným programem, zaměřeným pochopitelně na čistou mobilitu. Zájemci mohli využít možnosti testovacích jízd s elektromobily.

Porozhlédněme se již alespoň po některých zajímavých exponátech. Všechny se nám do referátu nevešly, jiné známe z běžné rozvážkové služby zejména po Praze, oběma skupinám se omlouváme.

Mezi exponáty

ALKE

Společnost Alke se sídlem v severní Itálii má ve výrobním programu několik typových řad vozidel s pestrým výběrem nástaveb i s různými druhy pohonů. Na e-SALON přivezl plzeňský zástupce elektricky poháněný nákladní elektromobil typové řady ATX s modernizovanou budkou, známou ovšem již z loňských výstav v České republice. Letošní model však získal celou řadu užitečných doplňků.

BUCHER

Švýcarský výrobce Bucher se mohl pochlubit plně elektrickým kloubovým zametacím vozidlem Municial CityCat 2020 s lithiovými akumulátory 56 kW.h a s 300litrovým zásobníkem na vodu. Celková hmotnost pětimetrového vozidla dosahuje 4500 kg a největší pojezdová rychlost činí 40 km/h.

GARIA

Společnost Eco Cars se sídlem v Modleticích nabízí několik druhů elektrických vozidel a současně zastupuje dánského výrobce vozítek Garia. Vystavený dvoumístný typ, vybavený 48voltovým elektrickým systémem, slavil českou premiéru v minulém roce. Užitkový elektromobil může být podle přání zákazníka vybaven jak olověnými, tak lithiovými akumulátory. Vozítko lze pořídit i v kategorii N1.

GOUPIL

Po typové řadě GEM, určené především pro osobní dopravu, přišly užitkové verze, následované většími typy Polaris – Goupil G. Již v magazínu T&b 4/2017 a posléze v dalších číslech jsme se věnovali kompaktním ekologickým typům G4 a G5, zatímco v Letňanech se představil miniaturní Goupil G2, ovšem s užitečným zatížením až 600 kg!

INNOGY

Kromě elektrického příslušenství nabízí společnost Innogy vlastní techniku CNG stanic. Plnicí stanice jsou určeny jednak pro firmy, jednak pro veřejnost. Zákazník se tedy může rozhodnout mezi areálovou nebo veřejnou plnicí stanicí. Vzájemně se liší zejména výkonem kompresorů, které jsou samozřejmě součástí plničky.

ISUZU

Jednu z novinek, jež patřila mezi větší rozvážkové elektromobily, jsme objevili na stánku japonské firmy. Nákladní elektromobil s lithiovými akumulátory nabízí Isuzu v několika hmotnostních variantách (3,5–5,5–7,5 t). Největší rychlost 80 km/h, provozní napětí trakční soustavy 96 V. V Letňanech slavil rozvážkový elektromobil svoji premiéru.

MAN

Českou premiéru oslavil v Letňanech MAN eTGE. Jízdní dosah (WLTP) činí 110 až 114 km. S akumulátorovými bateriemi a bohatou standardní výbavou nabízí užitečnou hmotnost 950 kg a kapacitu nákladového prostoru 10,7 m3. Největší výkon motoru 100 kW (290 N.m) dovolí jízdu největší rychlostí 90 km/h.

TPC

Dlouholeté zkušenosti s výrobou průmyslových akumulátorových vozíků byly dostatečnou motivací pro zahájení produkce elektromobilů. Akciová společnost TPC Industry Czech Republic (založena v roce 2016) kompletně vyvinula a vyrobila komunální vůz nové generace City II (homologace N1, nosnost 1500 kg, různé druhy nástaveb, konstrukční rychlost 65 km/h).

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz