Scania P 2870 DB 4x2 MNB  |  Truck & business 4 / 2015  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2015 » Scania P 2870 DB 4x2 MNB

Scania P 2870 DB 4x2 MNB

 
scania-1

pátek, 13. listopadu 2015

V každém čísle našeho magazínu se snažíme již pátým rokem v rámci možností věnovat prostor vozidlům s netradičním pohonem. Tentokrát jsme pro ekotest přijali nabídku společnosti Scania. V rámci tradičních předváděcích jízd po evropských zemích zavítal zkušební řidič s testovacím plynovým vozidlem na pár dní do České republiky. Vyžili jsme pozvání pražského zastoupení severské značky, abychom absolvovali krátkou zkušební jízdu s rozvážkovým typem vybaveným pětiválcem na stlačený zemní plyn.

 

Lobby, nebo nutnost?
Ať chceme, nebo nechceme, je třeba pro další vývoj ekologické dopravy hledat nové cesty, a to zejména z hlediska zásob a vyčerpatelnosti fosilních paliv. Vzhledem k prostoru, který je vymezen testu, a vzhledem k tomu, že jsme se otázkou CNG, resp. alternativními palivy, zabývali poměrně důkladně v minulých číslech na stranách T&b, připomeňme úvodem jen stručnou výpověď experta ze společnosti CNG Industrial:

„Dnes nabízíme přeplňované plynové motory, které mají srovnatelný točivý moment s naftovými verzemi. Motory jsou optimalizovány na spalování plynného paliva s více než 80 % metanu se stechiometrickým směšovacím poměrem, vstřikováním plynu multipoint a třícestným katalyzátorem.

Motory využívají vysokého oktanového čísla metanu, které umožnuje vyšší tepelnou účinnost motoru ve srovnání s benzinovými typy, mají tedy menší spotřebu a nízké emise. Důležitým efektem je snížení hlučnosti za jízdy. Zastudena je motor naftového nákladního vozidla dokonce čtyřikrát hlučnější než plynového vozu.“

S uvedenou charakteristikou současných plynových motorů se náš nový objekt plně shoduje. Řadový pětiválec má stejné vrtání jako „velké“ motory Scania, což je ve shodě s filozofií severské značky, která se snaží o maximální unifikaci jednotlivých konstrukčních dílů. Zdvih je „zredukován“ na 140 mm. Vnější hluk nepřekračuje 80 dB(A).

CNG nejen pro malé vozy
V dosavadních ekotestech jsme se svezli v drtivé většině případů s menšími užitkovými elektromobily převážně kategorie M1/N1. Prvním vozidlem na stlačený zemní plyn a současně i vozem zařazeným do vyšší hmotnostní kategorie byl Stralis, viz T&b 2/2015. Jestliže Iveco prezentuje převážně země jižní Evropy, pak lídrem v oblasti snižování emisí, resp. alternativních pohonů, je v severských zemích Scania. Ostatně v několika minulých číslech magazínu T&b jsme o tom naše čtenáře přesvědčili publikováním řady příspěvků dokumentující snahu Scanie nabídnout “čisté“ motory. Připomeňme jen z posledních čtyřech čísel články Scania a bionafta (T&b 4/2014) či Motory Scania bez EGR (T&b 1/2015).

Pod mohutným tunelem
Typ P je určen zejména pro komunální služby, kde se předpokládá obsazení řidičem a jedním spolujezdcem, kteří během provozu často opouštějí své „rozhledny“. Mohutný tunel znesnadňující průchod kabinou je tak vykoupen nízkou podlahou, do níž vedou dva snadno překonatelné schůdky. Pod tunelem je ukryt upravený plynový motor, jehož základem je devítilitrový vznětový pětiválec vybavený ovšem zapalovací soustavou. Volba kratšího motoru přispěla mimo jiné k rovnoměrnějšímu rozložení hmotnosti a k vyššímu pohodlí řidiče.

Tichošlápek v pohybu
S testovacím řidičem Richardem Rambergem vyjíždíme na krátký okruh v okolí Chrášťan. Vozidlo s nejvyšší přípustnou/povolenou hmotností 19 000 kg je „vytíženo“ na 17,5 tuny.

Výstupem do prostorné budky CP16L (denní kabina, normální výška) dvěma schody (výška 410/400/390 mm) se ocitnete v důvěrně známém prostoru, z něhož na první pohled zavane pečlivé dílenské zpracování a vzorný výběr kvalitních materiálů včetně barevného sladění jednotlivých částí interiéru.

Rozvážkový vůz byl patrně od prvopočátku určen pro řidiče a jednoho spolujezdce. Ostatně pro třetí sedadlo, přesněji řečeno pro nohy třetí osoby na vyvýšeném tunelu, by příliš místa nezbylo. Hloubka kabiny nabízí dostatek místa pro odložení potřebných věcí. Poliček, které jsou „po ruce“, by však mohlo být více.

Na přání může být vozidlo vybaveno systémem vyhodnocujícím způsob jízdy řidiče. Tento užitečný doplněk označený u severské značky SDS nebyl u testovaného vozidla instalován.

Za jízdy nepocítíte „ochuzený“ výkon plynové verze. Naopak, motor nabízí již od 1000 otáček za minutu plný točivý moment. Velmi dobře se s vozidlem manévruje. Na rozdíl od typu P230 EEV vybaveného bezchybným systémem Opticruise, viz T&b 1/2011, není u plně automatické plynové verze instalovaná motorová brzda.

Pochvalu zaslouží především nízká hlučnost. Pětistupňový retarder integrovaný do automatu Allison plní velmi dobře funkci při sjíždějí strmých svahů. Třešničkou na dortu je komfortní pérování zajišťované čtyřmi vzduchovými vaky.

 

Technická charakteristika tahače

Motor:

Vodou chlazený řadový pětiválec s přeplňováním a chlazením plnicího vzduchu. Rozvod DOHC - čtyři ventily ve válci, likvidace škodlivých emisí řízeným zpětným prouděním výfukových plynů (EGR) s jednostupňovým mezichladičem, systémem SCR s třícestným katalytickým konvertorem. Homologace emisí Euro VI. Typ motoru Scania OC09 101 280, zdvihový objem 9 l, vrtání x zdvih 130 x 140 mm, kompresní poměr 12,4 : 1, jmenovitý výkon 206 kW (280 k) při 1900 1/min, největší točivý moment 1350 N.m při 1000 až 1400 1/min.

Spojka/Převodovka

Samočinná šestistupňová převodovka s integrovaným retardérem. Typ převodovky Scania/Allison GA766R (MD3200), dvoupedálové ovládání. Jednoduchý převod zadní nápravy typ Scania R660, stálý převod 4,22.

Podvozek

Šířka rámu 770 mm. Vpředu tuhá náprava (8000 kg), dva vzduchové vaky, příčný zkrutný stabilizátor. Vzadu hypoidní náprava (11 500 kg) s jednoduchým převodem, vzduchové pružiny, teleskopické tlumiče pérování, stabilizátor, závěr diferenciálu, ESP. Pneumatiky vpředu i vzadu Goodyear 315/70 R 22.5.

Brzdy

Kotoučové, ABS, ASR, vysoušeč vzduchu, regulace brzdného tlaku prostřednictvím EBS, parkovací zajišťovací pružinová brzda působící na zadní kola.

Řízení

ZF maticové kuličkové hydraulické, převodový poměr 17 až 20 : 1.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 5300 mm. Skříň: SKAB pro převoz 18 palet (rozměry skříně : d-7550 x š-2470 x v-2100 mm). Nejvyšší přípustná/povolená hmotnost 19 000 kg.

Jízdní vlastnosti

Největší rychlost 90 km/h (omezovač). Průměry zatáčení: stopový vnější 9,33 m, stopový vnitřní 5,19 m, obrysový 10 m.

Foto: Start a cíl okružní testovací jízdy byl jako obvykle na parkovišti pražského zastoupení společnosti Scania v Chrášťanech.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz