Autodoprava před 50 lety (4)  |  Truck & business 4 / 2010  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2010 » Autodoprava před 50 lety (4)

Autodoprava před 50 lety (4)

 
image1872

Dnes naposledy otevíráme v tomto ročníku stránky z historie autodopravy šedesátých let minulého století. Abecední seznam končí a s ním i jedno období typické nástupem trambusových budek. Na závěr představujeme šest vozů šesti značek, které zůstaly...

 
Dnes naposledy otevíráme v tomto ročníku stránky z historie autodopravy šedesátých let minulého století. Abecední seznam končí a s ním i jedno období typické nástupem trambusových budek. Na závěr představujeme šest vozů šesti značek, které zůstaly věrny kapotovému provedení. A pokud Vás stránky z historie zaujaly, nabízíme v příštím ročníku T&b přehled vozidel další dekády minulého století, tedy vozy, které byly vyráběny v letech 1960 až 1970.


Scania
Od roku 1900 vyráběla společnost Scania Maskinenfabrik AB v Malmö jízdní kola a motocykly. O tři roky později opouští montážní halu první lehký nákladní automobil. K význačným událostem v dějinách Scanie patří spojení se společností Vabis. V roce 1949 se objevují první legendární typy označené jako řada „40“ a „60“. Díky ceněné solidní konstrukci zaznamenával zejména L60 velké prodejní úspěchy.
Scania L60
Modelový rok 1953
Výkon motoru (k/kW) 135/99
Zdvihový objem válců (l) 8,4
Typ motoru Ř6

TAM
Jako osvědčené vojenské vozidlo, spolehlivá stavební sklápěčka, ale i jako nezničitelný hasičský vůz platil ve své době terénní „náklaďák“ s označením Magirus-Deutz. Tradici solidních výrobků převzala záhy i jugoslávská značka, která vznikla ve spolupráci s německým výrobcem. Znázorněný nákladní vůz je prvním typem značky TAM pocházejícím z roku 1957. Je vybaven motorem KHD s drobnými vnějšími úpravami oproti vzoru Magirus-Deutz A 4500.
TAM 4500
Modelový rok 1957
Výkon motoru (k/kW) 85/63
Zdvihový objem válců (l) 5,3
Typ motoru Ř4

VEB Ernst Grube Werdau
Po druhé světové válce byl původní výrobce Horch přejmenován na VEB Kraftfahrzeugwerke Horch. Pod označením Sachsenging opouštěla vozidla brány závodu do roku 1948. Brzy rozhodlo vedení NDR o další změně názvu na IFA, aby záhy následovala změna na VEB Ernst Grube Werdau. Vozidlo na snímku patřilo k typům, jimiž byla v někdejší NDR vybavena většina hasičských sborů.
VEB Grube Werdau S 4000-1
Modelový rok 1958
Výkon motoru (k/kW) 90/68
Zdvihový objem válců (l) 6,0
Typ motoru Ř4

Vital
Laciná tříkolka značky Vital byla v poválečných letech pro výrobce „trefou do černého“. Pečlivě zrestaurovaný vůz na snímku sloužil původně podnikateli v oblasti rozvozu tiskovin, posléze našla uplatnění u pekaře. Typ Tempo Boy byl v období let 1952 až 1956 vyroben v počtu 1843 vozů jako valník nebo skříň. Motor Heinkel.
Vital Tempo Boy
Modelový rok 1952
Výkon motoru (k/kW) 15/11
Zdvihový objem válců (l) 0,3
Typ motoru dvoudobý jednoválec

Volvo
První náklaďák renomované skandinávské značky zahájil úspěšný vjezd do světa užitkových vozidel v roce 1928. „Jedenapůltunu“ následovaly další modely. Typem Titan se Volvo uvedlo jako špičkový výrobce trucků v Evropě. Pečlivě zrestaurovaný typ L375 (oficiální značení modelu Titan) patří nizozemskému dopravci. Přestože nejde zatím o trambusové provedení, patří Titan již mezi vozy s krátkou kapotou.
Volvo L375
Modelový rok 1959
Výkon motoru (k/kW) 90/66
Zdvihový objem válců (l) 9,6
Typ motoru Ř6

White
V Evropě nepříliš známá značka patří ovšem v Americe k tradičním výrobcům nákladních vozů. První vozidlo poháněné parou opustilo montážní halu v roce 1906 spolu s dalšími (miniaturními) dopravními prostředky na dvou kolech. V roce 1951 má již zájemce na výběr sedm různě výkonných motorů. Na snímku je vozidlo používané u hasičských sborů.
White WC-32
Modelový rok 1951
Výkon motoru (k/kW) 184/135
Zdvihový objem válců (l) 8,3
Typ motoru Ř6



 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz