Na jednotný mýtný systém si musí řidiči ještě počkat.  |  Truck & business 4 / 2008  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2008 » Na jednotný mýtný systém si musí řidiči ještě počkat.

Na jednotný mýtný systém si musí řidiči ještě počkat.

 
image61

Evropa se stává na jedné straně velkou rodinou, na druhé straně, a řidiči kamionů to potvrdí, komplikovaným nesourodým celkem. Proč? V každé zemi je zaveden jiný způsob vybírání dálničních poplatků, což dopravcům a lidem za volanty kamionů začíná...

 
Evropa se stává na jedné straně velkou rodinou, na druhé straně, a řidiči kamionů to potvrdí, komplikovaným nesourodým celkem. Proč? V každé zemi je zaveden jiný způsob vybírání dálničních poplatků, což dopravcům a lidem za volanty kamionů začíná lézt pěkně na nervy.

Jak to začalo u nás
Zavedení mýtného systému v České republice předcházelo problémové výběrové řízení. Odvolání neúspěšných účastníků znamenalo tříměsíční zpoždění výstavby. Dnes je systém v plném provozu na základě smlouvy podepsané mezi Ministerstvem dopravy ČR a společností Kapsch.
Od 1. ledna 2007 se na dálnicích a rychlostních úsecích České republiky vybírá mýto. Elektronický systém zpoplatnění vybraných komunikací v České republice používá mikrovlnnou technologii. Vozidla, která podléhají mýtnému, jsou povinně vybavena elektronickým zařízením – jednotkou Premid - která komunikuje s mýtným systémem. Mýtné za užití každého mýtného úseku je účtováno v okamžiku průjezdu vozidla pod mýtnou stanicí. O zaúčtování mýtného za úsek je řidič informován při průjezdu mýtnou stanicí akustickým signálem jednotky Premid. Řidič vozidla může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost jízdy, ani zastavovat. Mýtné je účtováno automaticky bez zásahu řidiče.

Mytné podvody
Co Čech, to muzikant, platilo za dob kočárů s loukoťovými koly. Mnoho dalších přívlastků se objevilo u označení příslušníků našeho národa v poslední době. Stěží dnes zjistíme, kdo první přišel na to, jak oblafnout mýtný systém „alobalovým“ odstíněním, těsným průjezdem mýtné stanice či jiným nápadem. V každém případě , a to na obranu řidičů projíždějících evropské dálnice, je jistou komplikací skutečnost, že v každé zemi je zaveden jiný mýtný systém. Neobstojí ani argument, že průjezdem hranic z jedné země do druhé řidič změnou systému zvýší pozornost za volantem.

Na dobré cestě
Otázkou jednotného mýtného za zabývala konference, která se konala v Praze a následně v dalších evropských městech. Konferenci uspořádaly společnosti Sanef a Eurotoll, které mají se zaváděním mýtných systémů bohaté zkušenosti. Konference se konala v rámci akce označené výztižně Eurotoll Interoperability Tour odstartované 14. října v Paříži s cílem 23. října v Alicante. Více než 3500 km dlouhá testovací trasa procházela sedmi evropskými zeměmi s různými systémy vybírání dálničních poplatků. Součástí testovací jízdy byly tiskové konference, na nichž se obě společnosti představily a zároveň oznámily, že závěrečné bilancování se uskuteční v prosinci v Bruselu. Rádi budeme o výsledcích – věřme, že pozitivních – informovat. Je již skutečně na čase, aby byl v rámci EU zaveden jednotný systém placení dálničních poplatků.
Již několik let se touto problematikou – tedy interoperabilitou - zabývá příslušná komise EU, ovšem těžko odhadnout termín definitivního řešení, pravděpodobně nás tato problematika bude provázet i v době předsednictví ČR.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz