Iveco Daily 35S14G V CNG  |  Truck & business 4 / 2008  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2008 » Iveco Daily 35S14G V CNG

Iveco Daily 35S14G V CNG

 
image938

V našich testech se dnes poprvé objevuje vozidlo na alternativní palivo. Po úvodu na téma Iveco a CNG se pokusíme alespoň ve stručnosti odpovědět na otázky: Jak se liší plynové vozidlo od standardní verze, jak přestavba ovlivnila užitnou hodnotu a...

 
V našich testech se dnes poprvé objevuje vozidlo na alternativní palivo. Po úvodu na téma Iveco a CNG se pokusíme alespoň ve stručnosti odpovědět na otázky: Jak se liší plynové vozidlo od standardní verze, jak přestavba ovlivnila užitnou hodnotu a dynamičnost vozu a jaké jsou technické parametry plynové verze? „Obecné kvality“ dobře zavedeného vozu na našem trhu tentokrát necháme stranou.

Největším světovým provozovatelem vozidel na CNG je Argentina, kde jezdí 1,6 milionu vozidel, která mají k dispozici 1700 čerpacích stanic V Evropě má nejvíce zkušeností s provozem vozů na CNG Itálie (433 000 vozidel, více než 600 čerpacích stanic). Jestliže se na celém světě prodalo přes 8 milionů vozidel CNG, pak tisícovka plynových automobilů, která jsou v provozu u nás, není rozhodně mnoho.

Proč CNG?
Díky složení výfukových plynů na úrovni požadavků pro vozidla s velmi nízkými emisemi (EEV), ekonomicky výrazně úspornějšímu provozu (40-50% úpora na palivu) a podpoře EU spojené s prudkým rozšiřováním sítě čerpacích stanic se stávají vozidla na stlačený zemní plyn velmi zajímavá. Přestože je CNG palivo fosilního původu, můžeme ho považovat z hlediska ekologického za vhodnější než jsou tekutá paliva vyráběná z ropy. Nízké emise předurčují tato vozidla pro městský provoz.
Pozitivní pro další rozšíření plynových vozidel v České republice je skutečnost, že vláda zrušila spotřební daň na CNG do roku 2012 a že novým zákonem zrušila i silniční daň od roku 2009 na vozidla CNG do 12 tun. Plynárenské společnosti by měly do roku 2020 rozšířit současnou síť 17 plnicích stanic na 100 (závazek státu, v reálu však půjde až 350). Rozvoj vozového parku vozidel s pohonem na alternativní paliva je rovněž podporován EU v rámci zlepšení životního prostředí a snížení energetické závislosti na ropě.
K hlavním přednostem, kromě nízkých emisních hodnot, patří tedy úspory na výdajích za palivo. Rovněž měření hluku prokázalo ve srovnání s naftouvou verzí podstatně lepší výsledky. V případě nákladního vozu s naftovým motorem o objemu 7,8 l byl v průměru naměřen vnější hluk 71 dB (A), u motoru CNG 66 dB (A).

Daily vede ligu
Iveco patří mezi renomovanými výrobci nákladních a užitkových vozidel na zemní plyn k nejzkušenějším s technologií CNG . Kromě autobusů, které hraji v přestavbách na CNG prim v celé Evropě (více než 4100 autobusů), patří řada Daily CNG k nejčastěji přestavovaným vozidlům značky Iveco. K dnešnímu dni to čítá zhruba 3000 vozidel řady Iveco Daily, které jezdí po celém světě na pohon zemním plynem. Těžké nákladní vozy se na celkovém součtu (více než 10 000 vozidel značky Iveco) podílí počtem 1100.
Nejvíce vozů Iveco Daily na zemní plyn jezdí ve Španělsku, Itálii a Francii. Jen v Madridu je nasazeno více než 600 nákladních vozidel Iveco CNG pro svoz odpadů.
Kalkulace úspor nabízí tyto výsledky: Při nákupu vozidla Iveco Daily CNG 35 při ročním projezdu 55 000 km je návratnost investice vložené do přestavby vozidla tři roky (s roční úsporou na palivu 39 000 Kč).

Konstrukční provedení
V případě vozidla Iveco Daily CNG hovoříme o jednopalivovém systému. Stlačený zemní je umístěn v nádržích pod podlahou. Palivo je dopravováno k motoru vysokotlakým potrubím z pozinkované oceli přes redukční ventil. Rozvod je zakryt robustním ochranným pláštěm. Vozidlo je vybaveno moderním třílitrovým přeplňovaným motorem s mezichladičem plnicího vzduchu. Výkon motoru Sofim CNG je 100 kW (136 k) při 3500 ot/min.
Podle objemu nádrží (220 až 300 litrů) a profilu tratě je jízdní dosah vozidla v rozmezí 300 až 510 km. Vozidlo je vybaveno šestistupňovou převodovkou s ruční řazením, v příštím roce by měla rozšířit nabídku alternativa s automatizovanou převodkou AGile a dojezdovou benzinovou nádrží.

Za volantem
Příjemný interiér s dostatečným množstvím odkládacích míst, dobře odpérovaným sedadlem (citlivým na přesné seřízení tuhosti v závislosti na hmotnosti řidiče), přehlednou přístrojovou deskou, rovnou podlahou umožňující bezproblémový pohyb kabinou… to vše usnadňuje práci řidiče, z jehož místa je velmi dobrý výhled díky bohatému prosklení a velkým dvojdílným zpětným zrcátkům. První otočení klíčkem ve spínací skříňce dává tušit, že motor je dobře odhlučněn a „hraje v jiné tónině než diesel“. Příznivé výsledky měření hluku můžeme jen potvrdit. Jízda s plynovou „dejlynou“ je překvapivě tichá.
Posuzovat akceleraci s prázdným vozem by nebylo solidní, nicméně charakteristika motoru s vhodným odstupňováním převodových stupňů avizuje slušné dynamické vlastnosti.

Celý text si přečtěte v T&b č. 4/08.


 
image938image939image940image941
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz