Hlavní roli hraje řidič  |  Truck & business 4 / 2008  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2008 » Hlavní roli hraje řidič

Hlavní roli hraje řidič

 
image933

Řešení otázky bezpečnosti na silnicích odpovídají i konkrétní opatření. Společnost Scania investuje do výzkumu a vývoje v souvislosti s bezpečností každoročně zhruba 130 milionů eur (přes 3,7 miliardy korun). Zároveň se mu intenzivně věnuje více než...

 
Řešení otázky bezpečnosti na silnicích odpovídají i konkrétní opatření. Společnost Scania investuje do výzkumu a vývoje v souvislosti s bezpečností každoročně zhruba 130 milionů eur (přes 3,7 miliardy korun). Zároveň se mu intenzivně věnuje více než 1200 odborníků. „Jelikož jsme předním výrobcem dopravní techniky, považujeme za svoji povinnost usilovat o snížení nehodovosti. Tomu odpovídají i celkové investice a konkrétní kroky,“ říká Martin Benda, marketingový ředitel společnosti Scania Czech Republic.
Základními faktory vyšší bezpečnosti je dokonalé a nejmodernější technické vybavení vozidla, stále důmyslnější bezpečnostní prvky a především zkušený řidič. Právě skloubení těchto faktorů považuje společnost Scania za rozhodující. „V České republice například poskytujeme školení bezpečné jízdy našim zákazníkům jako standardní službu. V rámci tohoto školení zdůrazňujeme důsledné využívání systémů a prvků aktivní bezpečnosti ve vozidle a defenzivní styl řízení,“ uvádí jeden z konkrétních příkladů Benda. Na řidiče je zaměřena i celá řada dalších projektů realizovaných Scanií. Největší oblibu si získala prestižní soutěž “Mladý evropský řidič kamionu“. V minulém ročníku si teoretické a především praktické znalosti prohloubilo více než 17 000 profesionálních řidičů ze 27 evropských zemí.

Oficiální statistiky však hovoří jednoznačně. V České republice v roce 2007 přišel při nehodě průměrně každých osm hodin o život člověk. Světové statistiky ukazují, že dopravní nehody jsou druhou nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí do 29 let. Každý rok zemře 1,2 milionů lidí a zraněno je dalších 50 milionů obyvatel. Snížit tyto varující hodnoty lze však jen za souznění řidiče a techniky. „Základem našeho přístupu je vzájemné působení mezi člověkem a vozidlem, například v oblasti ergonomie, výhledu, jízdního pohodlí, brzdění či ovladatelnosti vozidla,“ říká Irenej Štalmach, vedoucí školení řidičů ve Scanii. To vyžaduje nejen pravidelná školení pro řidiče, ale i stále modernější bezpečnostní prvky v oblasti technické vybavenosti vozidel.

Aktivními bezpečnostní prvky
Kromě prvků pasivní bezpečnosti, které zmírňují následky dopravních nehod je aktivní bezpečnost zaměřena na prevenci dopravních nehod. Dnes jsou standardem nejen kotoučové brzdy, ale i ABS, ESP či EBS. Mezi hlavní moderní prvky aktivní bezpečnosti patří další systémy:

Scania LDW – výstraha při vyjetí z pruhu
Bezpečnostní systém Scania LDW monitoruje polohu vozidla mezi vyznačenými jízdními pruhy na vozovce. Funguje i při snížené viditelnosti a za nepříznivých povětrnostních podmínek. Systém zohledňuje i chování řidiče, kdy během jízdy porovnává pohyby volantem a podle daných parametrů vyhodnocuje, jde-li o aktivní zásahy řidiče nebo nepozornost.

Scania TPM – monitorování tlaku v pneumatikách
Systém TPM upozorňuje řidiče na pokles tlaku v kterékoli pneumatice vozidla. TPM pracuje, i když je vozidlo v pohybu, a umožňuje řidiči reagovat dříve, než nastane nepředvídatelná situace. Pomáhá také udržovat správný tlak v pneumatikách a optimální valivý odpor, což zvyšuje hospodárnost provozu a snižuje opotřebení pneumatik.

Alcolock – opilý řidič nenastartuje
Poslední dobou se stále zvyšuje počet provozovatelů dopravních společností, kteří vyžadují zkoušku střízlivosti řidiče před výjezdem na cestu. Scania proto nyní nabízí systém Alcolock, který snadno zjistí přítomnost alkoholu. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubice a v případě, že vydechnutý vzduch obsahuje alkohol, automaticky se zablokuje startér.

Scania ACC – adaptivní tempomat
Adaptivní tempomat především zvyšuje pohodlí řidiče. Pomáhá zejména na dálnicích s hustým provozem nebo při jízdě s nerovnoměrnou rychlostí. Systém udržuje konstantní časový odstup od vozidla jedoucího před ním a lze ho nastavit v pěti stupních podle konkrétních podmínek dopravy. Nastavený odstup je udržován součinností motoru, retardéru a kolových brzd. ACC řidiče také upozorní, jestliže se vzdálenost od před ním jedoucích vozidel rapidně zmenšuje, ale za žádných okolností zcela nepřevezme kontrolu nad vozidlem, aby řidič neztrácel pozornost.


 
image933image934image935
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz