Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2007 » Krone vsadil na ocel

Krone vsadil na ocel

 
image526

Současný boom přípojných vozidel inspiroval mnoho výrobců této techniky k modernizaci technologických postupů či dokonce k otevření nových výrobních hal. Závod Krone v městečku Lübtheen u Magdeburgu přivítal koncem září šest desítek novinářů z 15...

 

Současný boom přípojných vozidel inspiroval mnoho výrobců této techniky k modernizaci technologických postupů či dokonce k otevření nových výrobních hal. Závod Krone v městečku Lübtheen u Magdeburgu přivítal koncem září šest desítek novinářů z 15 zemí k prezentaci nového návěsu Cool Liner Steel ve zbrusu novém podniku. Byli jsme při tom.


Cool Liner Steel předčí své předchůdce
Chladírenské návěsy patří u firmy Krone již delší dobu k tradičním výrobkům. Stále více žádaná přípojná vozidla tohoto typu v provedení Cool Liner GFK vyrábí Krone od roku 2000 ve svém pobočném závodě Hvam v Dánsku. Na rozdíl od těchto návěsů, z jejichž označení vyplývá, že povrchová vrstva je vyrobena z plastu vyztuženého skleněnými vlákny, má nová řada označená Cool Liner Steel ocelový plášť.

Nosný rám návěsu je proveden, stejně jako u typu GFK, dvojitým nosníkem tvaru T a robustními příčníky. Polosamonosná skořepina je vytvořena z 50milimentrových panelů. Pro optimální rozdělení vzduchu – vhodné i pro dvoupodlažní uspořádání – slouží hliníkové svislé komory opatřené kruhovými otvory. Přídavné zesílení zadní části návěsu dovoluje nasazení manipulační techniky usnadňující nakládání a vykládání zboží. Stěny ošetřené práškovou barvou se velmi dobře udržují. Zvolená výrobní technologie dokazuje, že i ocelový plech lze ošetřit tak, aby životnost byla srovnatelná s hliníkovými či plastovými panely. Dokonalá povrchová úprava umožňuje výrobci poskytovat na prorezivění stěn desetiletou záruku. Stěny jsou, na rozdíl od provedení GFK, kde je použito polystyrénových panelů, vypěněny, což je výhodné z technologických i pevnostních důvodů.

Vnitřní osvětlení s elektrickým rozvodem je integrováno ve stropním panelu, a je tak spolehlivě chráněno proti poškození.

Od GFK k ocelovým panelům
Proč se druhý největší evropský výrobce nedal „módní“ cestou uhlíkových vláken či alespoň hliníkových slitin a vrátil se ke klasickému ocelovému plechu? Resp. proč nerozšířil dosavadní provozy na výrobu návěsů GFK, které se velmi osvědčily a plně vyhovují jak po stránce technického vybavení, protikorozní ochrany, tak i nízké vlastní hmotnosti? Odpověď je jednoduchá. Zvýšení produkce v dánském Hvanu již nebylo možné, a díky stále rostoucí poptávce a specifickým požadavkům zákazníků na chladírenskou techniku rozhodl Krone o výrobě obou typů, tedy stávajícího Cool Liner GFK a nového typu s podobnými vlastnostmi a osvědčenými technickými parametry. Rozhodnutí pro nový návěs bylo tedy motivováno snahou o vytvoření technicky i technologicky optimalizované verze, jejíž výroba by umožňovala využití progresivních technologických postupů. Se zavedením nové technologie bylo nutné dodržet nejen stejné technické parametry návěsů, ale i kvalitu a dostatečnou životnost a odolnost proti korozi. Díky vysoké pevnosti použitého tažného materiálu a vhodně zvoleným prolisům působícím ve funkci výztuh bylo možné použít tenký plech a dosáhnout tak celkového snížení vlastní hmotnosti návěsu o 200 kg oproti typu GFK. Hlavní motivací při volbě nové progresivní konstrukce a technologie bylo ovšem podstatné zvýšení dosavadní produkce při dosažení co nejvyšší efektivnosti výroby.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz