Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 20018 » Nový Mercedes eVito Van

Nový Mercedes eVito Van

 
mercedes-2

čtvrtek, 22. listopadu 2018

Prakticky všechny užitkové elektromobily, které jsou dnes nabízeny mnohými renomovanými výrobci osobních i nákladních vozidel, vznikly na základě konstrukčních úprav svých sourozenců se spalovacím motorem. Jinak tomu není ani u eVita Van, za jehož volant jsme usedli.

 

S elektrickými a hybridními verzemi koncernu Daimler, ať již patří do divize Daimler Truck, Daimler Bus či Mercedes-Benz Vans, byli podrobně seznámeni návštěvníci nedávné světové přehlídky užitkových vozidel IAA v Hannoveru v halách 14 a 15, viz sedmistránkový referát v minulém čísle magazínu Truck & business.

Společnost Mercedes-Benz Vans prezentovala výsledky vývoje v rámci projektu eDrive@VANs. Vývoj je zaměřen především na elektrifikaci užitkových typových řad. Zatímco eVito je již pro zákazníky připraveno, eSprinter se stejným vysokonapěťovým příslušenstvím bude následovat příští rok. Ke strategii eDrive@VANs však patří nejen elektrifikace vozidel, ale také nové systémové řešení vozového parku. A nyní jíž ke sledovanému objektu.

Předpremiéra na IAA
První příležitost seznámit se s novým elektromobilem jsme měli na akci Product Experience, kterou Daimler uspořádal den před zahájením největšího evropského autosalonu užitkových vozidel. V rámci předpremiérové produkce jsme využili možnost nejen bližšího seznámení, ale i krátkého testování novinek, které se záhy objevily mezi exponáty v halách 14 a 15 mezinárodního autosalonu. Zajímala nás zejména malá elektrická dodávka, s níž jsme se svezli a první dojmy z jízdy přinášíme.

Moderní mobilita
Udržitelné mobilitě byla věnována značná část expozice Mercedes-Benz Vans na IAA 2018. Kromě typů eVito a eSprinter s akumulátorovým elektrickým pohonem zde byly vystaveny další studie a elektricky poháněné typy. Na studii Concept Sprinter F-CELL skupina zaměřená na lehká užitková vozidla ukázala, jak by měl vypadat vozový park blízké budoucnosti. Elektricky poháněná vozidla s akumulátory nesmějí brzdit silniční provoz a musí plně nahradit – alespoň v nasazení, které nepřekračuje jejich jízdní dosah – vozidla s klasickým pohonem. K tomu je nezbytnou podmínkou vyrovnat se vozidlům s klasickým spalovacím motorem i v oblasti provozních nákladů.

Jak jsme uvedli, po eVitu bude následovat eSprinter a záhy se objeví i elektrifikovaný Citan. Výhledově je vývoj zaměřen na pohon s palivovými články. Přednosti této techniky představuje zmíněný Concept Sprinter F-CELL.

„S modelem eVito lze vybudovat vozový park s nulovými lokálními emisemi, který zároveň splňuje veškerá očekávání v oblastech praktičnosti v každodenním provozu, flexibility, spolehlivosti a hospodárnosti, a spojuje tak zdánlivé protiklady. Stojíme v čele tohoto vývoje, přičemž již brzy naši nabídku rozšíříme o model eSprinter a ve střednědobém horizontu budeme nabízet elektrický pohon s akumulátory pro kompletní portfolio lehkých užitkových vozů. Rozhodnutí pro určitou variantu pohonu má být založeno na účelu využití a nikoli na dostupnosti varianty ve vhodné třídě vozidel. Proto rozšiřujeme naši strategii eDrive@VANs o pohon s palivovými články, který nabízí ve střednědobém horizontu velké příležitosti v dálkové dopravě,“ říká Volker Mornhinweg, vedoucí divize Mercedes-Benz Vans.

Bohatá standardní výbava
Nový typ eVito je „doma“ především v městské rozvážkové dopravě. Svým jízdním dosahem a objemem nákladového prostoru splňuje i požadavky řemeslníků a servisních techniků. Kapacita akumulátorů 41 kW.h zajišťuje jízdní dosah zhruba 150 kilometrů. Dokonce i za nepříznivých podmínek lze ujet 100 kilometrů. Plná kapacita akumulátorových baterií je k dispozici po šesti hodinách nabíjení.

Elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 85 kW a maximální točivý moment 300 N.m, což jsou dostatečné parametry pro plynulý a nekonfliktní provoz ve městech. Nejvyšší rychlost lze přizpůsobit příslušnému účelu využití. Pokud bude eVito jezdit převážně v centru města, je vhodné nastavit maximum na 80 km/h, což je příznivý režim, který přináší slušné energetické úspory a prodlužuje jízdní dosah. Alternativně je možné nastavit nejvyšší rychlost na 100 km/h nebo 120 km/h.

 

Žádné újmy na nosnosti

Základní verze s vnější délkou 5140 milimetrů disponuje užitečnou hmotností (podle dokladů) 1073 kilogramů, čímž překonává Vito s klasickým pohonem. Prodloužená verze má vnější délku 5370 milimetrů a do jejího nákladového prostoru (objemu 6,0 m3, resp. 6,6 m3) lze naložit náklad o hmotnosti až 1048 kilogramů. Celková hmotnost činí 3200 kilogramů. Akumulátory jsou umístěny pod podlahou vozidla.

Systém řízení spotřeby elektrické energie významně přispívá ke zvýšení jízdního dosahu. U vozidla připojeného k elektrické síti lze před odjezdem využít funkci vyhřátí nebo ochlazení interiéru na požadovanou teplotu. Výsledkem je nejen zvýšení komfortu, ale také snížení spotřeby energie klimatizací během jízdy.

Dalším příznivým faktorem ovlivňujícím spotřebu energie je rekuperace. Zpětné získávání kinetické energie nabízí potenciál k úsporám především v městském provozu s častým zpomalováním.

Solidní základ elektromobilu
Aerodynamický tvar karoserie, sedmnáctipalcové pětapadesátiprocentní pneumatiky s nízkým valivým odporem, odlehčená, avšak dostatečně bytelná konstrukce podvozku, to jsou atributy velmi užitečné pro stavbu elektromobilu opatřeného těžkým, avšak nezbytným „balastem“ – sadou lithium-iontových akumulátorových baterií.

Snadná obsluha
První dojem z nízkého výstupu a z usednutí za volant dodávky s prakticky vybaveným a dostatečně komfortním interiérem je příznivý. Volant padne dobře do ruky, přístrojová deska i přístrojový štít jsou vybaveny nejnutnějšími ukazateli a ovladači s příslušnými symboly. Řidič tedy není rozptylován přemírou informací. V přístrojovém štítu stačí sledovat rychloměr, tedy levý analogový „budík“, a informace o stavu akumulátorů, což je souhrnně zahrnuto v pravém kruhovém „ciferníku“.

Sedíme za volantem elektromobilu, tedy vozidla vybaveného motorem, jehož maximum záběrového momentu začíná prakticky od nulových otáček. Hnací řetězec se stejně jako u většiny elektricky poháněných vozidel obejde bez převodovky, náročného mezičlánku nutného u klasických pohonů k propojení motoru s hnacími koly.

Čtyři stupně rekuperace
Letmo pohlédneme na pravý „budík“, abychom se přesvědčili, zda se pohybuje v přijatelném režimu „Economy“ uprostřed kruhové stupnice. Tato stupnice nás informuje o hospodárnosti naší jízdy, resp. nám sděluje okamžitou spotřebu energie. Začíná u dobíjení „Charge“ a končí zcela vpravo režimem „Boost“, který nás upozorňuje na nadměrný odběr elektrické energie. V kruhové stupnici jsou zvýrazněna pouze dvě čísla, a to 50 a 100, vyjadřující okamžitý odběr energie v procentech odebíraného výkonu. Pomyslná ručička se během jízdy pohybuje převážně v režimu Economy v těsné blízkosti číslice 50, kdy nám tedy k jízdě stačí padesát procent výkonu (což je považováno za přijatelné). Zcela výjimečně jsme se přiblížili 100, a to při předjíždění do svahu. O hospodárnosti naší jízdy jsme tedy dostatečně informováni.

V typu eVito jsou nabízeny tři provozní režimy a čtyři stupně rekuperace, které zohledňují různé parametry používání a individuální styl jízdy. V okamžiku, kdy sjíždíme ze svahu a na semaforu před námi se objeví „červená“, nastavujeme nejvyšší stupeň rekuperace (k tomu stačí jednoduché opakované stisknutí ovladače umístěného pod volantem v dosahu prstů řidiče), což se okamžitě projeví na rychloměru. Pravý kruhový ukazatel v zorném poli řidiče se přehoupne zcela vlevo do polohy „Charge“. Ukazatel nám tedy sděluje, že jedeme ve velmi příznivém „dobíjecím režimu“.

Okamžitá změna provozních režimů umožňuje získat nejen příznivou spotřebu elektrické energie, ale i optimální výkony. Díky slušné akceleraci (84 kW/300 N.m) ani v případě jízdy do stoupání provoz nebrzdíme.

Během krátkého testu při dynamické jízdě po okolí hannoverského letiště jsme absolvovali testovací okruh se spotřebou cca 0,21 kW.h/km, což při uváděné kapacitě akumulátorových baterií vydrží (při zbytkové 20% energetické rezervě) na ujetí 160 km (teplo, sucho, bezvětří, 50 % nákladu).

Závěrem
Praktický lehký nákladní rozvážkový automobil s promyšlenou konstrukcí hnacího řetězce… tak bychom mohli velmi stručně charakterizovat nový přírůstek v nabídce společnosti Mercedes-Benz Vans.

Snadné ovládání, výhled z vozidla, reakce na „plyn“ i brzdu splňují představy o pohodlném městském vozidlu, které nabídne řidiči dostatek komfortu a radosti z jízdy a svému okolí odlehčí od výfukových plynů.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz