Daimler:  mílovými kroky k elektrifikaci  |  Truck & business 3 / 2019  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2019 » Daimler: mílovými kroky k elektrifikaci

Daimler: mílovými kroky k elektrifikaci

 
autobusy

úterý, 1. října 2019

V rubrice Trendy již druhým rokem uvádíme v magazínu Truck & business novinky v oblasti dalšího vývoje automobilové dopravy. Čtenář je dnes přesvědčován nejen o skvělé perspektivě samořiditelných vozidel, ale i o nutném přechodu spalovacího naftového motoru na alternativní pohonné systémy. V městské komunální službě a ve všech ekologicky exponovaných lokalitách má změna pohonných systémů bezpochyby opodstatnění. Jinak je tomu v dálkové nákladní dopravě. Avšak sledujme již novinky v rezortu užitkových elektromobilů.

 

Pro získání nových informací o elektromobilech jsme pootevřeli vrátka do kuchyně společnosti Daimler. Začneme u autobusů a na závěr přiblížíme elektrický MPV.

V rámci přípravy zaměřené na uvedení vysokovýkonného nabíjení na trh zřídila společnost Daimler Buses ve svém závodě na výrobu autobusů v Mannheimu centrální dobíjecí stanici pro vozidla eCitaro s čistě elektrickým pohonem. Pomocí sběrače proudu se bude připojovat také nové eCitaro, které právě přichází na trh. Tato stanice slouží k dobíjení autobusů eCitaro v průběhu výroby a před expedicí. Je možné zde zkoušet a testovat nové technologie dobíjení a jejich řízení, nové komunikační protokoly, nový hardware pro dobíjení přes konektor nebo sběrač proudu na střeše (pantograf). Tuto infrastrukturu je možné dále rozšiřovat. Nabíjecí stanice nabízí všechny běžné technologie dobíjení: 150kW dobíjení přes konektor, 300kW rychlodobíjení přes sběrač proudu na střeše autobusu a 300kW rychlodobíjení prostřednictvím stacionárního kontaktního dobíjecího ramene s dobíjecími lištami na střeše autobusu (tzv. invertovaný pantograf).

Všechna čtyři místa mají úpravu pro značně rozšířené dobíjení autobusu eCitaro přes konektor. Využívají se přitom různé systémy dobíjení dvou výrobců, jejichž pomocí se autobusy dobíjejí výkonem 150 kW. Dvě místa jsou navíc připravena pro rychlodobíjení přes střechu vozidla, jedno pomocí sběrače proudu, druhé pak pomocí dobíjecích lišt. V obou případech činí dobíjecí výkon 300 kW. Celé zařízení má modulární konstrukci a v případě potřeby je možné je rozšířit.

Dobíjecí stanice je umístěna hned za expediční halou, a má proto strategickou polohu. Je konstruována jako krytý most, elektricky poháněné městské autobusy tak nemusí provádět složité manévry. Autobusy najíždějí přímo pod dobíjecí stanici a zastaví se zde k dobíjení. Dobíjecí stanice poskytuje čtyři dobíjecí místa o výkonu 150 kW a dvě o výkonu 300 kW. Šest dobíjecích zařízení využívá tři technologie a pochází od dvou různých výrobců. Příkon dobíjecí stanice činí úctyhodných 1,2 megawattu. Příslušné přívodní kabely jsou tlusté jako paže a procházejí kabelovým kanálem v zemi, který lze dále rozšiřovat. Dobíjecí stanice je umístěna na deseti sloupcích a je přístupná ze všech stran. Pro servisní účely vedou do horního podlaží k dobíjecím zařízením široké schody. Nad nimi je umístěna stříška, která je chrání před povětrnostními vlivy.

Kontroly v rozsahu potřebném pro schválení do silničního provozu probíhají již před testovacími jízdami. Dobíjejí se zde rovněž testovací vozidla pro interní jízdy a probíhají tu zkoušky nových technologií. Zákazníci, kteří navštíví závod, zde navíc u dobíjecí stanice najdou tabule s informacemi o různých technologiích dobíjení a mohou si tento proces prohlédnout.

eCitaro pro Hannover

Velká zakázka dorazila ke společnosti Daimler z Hannoveru: Dopravní podnik ÜSTRA uzavírá rámcovou smlouvu na 48 autobusů Mercedes-Benz eCitaro s čistě elektrickým pohonem.

Další velká zakázka jen potvrzuje, že zejména v městské hromadné dopravě jsou již dnes elektricky poháněná vozidla zcela běžným dopravním prostředkem. Jde jen o volbu optimálního systému dobíjení.

Mobilita bez emisi

Společnost ÜSTRA chce rychle přejít k mobilitě bez emisí. „Jsme rádi, že jsme ve společnosti Daimler Buses našli zkušeného výrobce elektrobusů, který dokáže svou dodávkou vytvořit takové podmínky, abychom mohli do roku 2023 v centru Hannoveru provozovat kompletně elektrickou dopravu,“ vysvětluje Denise Hain, členka představenstva společnosti ÜSTRA pro provoz a personál.

První čtyři autobusy eCitaro z objednávky budou dodány ještě v letošním roce. Všechna vozidla eCitaro jsou vybavena sběračem proudu (pantografem) pro mezidobíjení. Kromě 30 sólových autobusů je součástí smlouvy rovněž 18 kloubových autobusů eCitaro G.

Moderní bezpečnostní výbava

Každý z těchto nízkopodlažních městských autobusů má deset vysokonapěťových baterií s celkovou kapacitou 243 kW.h. Kromě toho disponují sběračem proudu na střeše pro mezidobíjení na konečných stanicích jednotlivých linek.

Městské autobusy Mercedes-Benz, připravené pro společnost ÜSTRA, nesou na palubě moderní bezpečnostní vybavení. Jde například o aktivní brzdový asistent Preventive Brake Assist či systém Sideguard Assist, který v autobusu eCitaro varuje řidiče při odbočování před chodci a cyklisty. Cestující mohou využít kazetovou rampu, která pomůže při nastupování cestujících s omezenou mobilitou, USB zásuvky pro dobíjení vlastních zařízení či informační systémem s TFT monitory.

Založeno na tradici

Hanoverský dopravní podnik ÜSTRA provozuje veřejnou dopravu v hlavním městě spolkové země Dolní Sasko a využívá k tomu 331 tramvají, 141 autobusů a čtyři lodě na elektrický pohon. Na 38 linkách s 672 zastávkami ujedou autobusy ročně téměř 12 milionů kilometrů. Společnost sází na mobilitu bez emisí a do pěti let hodlá přebudovat autobusovou dopravu v centru města na čistě elektrický pohon. Ročně tak dokáže ušetřit až 3,8 tuny emisí CO2. Investice do této modernizace s přechodem na elektrobus činí zhruba 53 milionů eur.

Smlouva na 48 vozidel eCitaro a eCitaro G je pro společnosti Mercedes-Benz a ÜSTRA pokračováním vynikající spolupráce na projektech zaměřených na městské autobusy. Již před 20 lety dodal Mercedes-Benz společnosti ÜSTRA u příležitosti světové výstavy v Hannoveru téměř 100 autobusů Citaro první generace se speciálním designem. Tyto autobusy utvářely ráz města Hannover až do roku 2016.

Mercedes-Benz EQV

Po eVitu a eSprinteru nabízí Mercedes-Benz Vans první elektrické vozidlo určené jak pro osobní, tak pro komerční využití. Concept EQV odhalil Mercedes už na ženevské Motor Show v březnu 2019. Svou premiéru později slavila sériová verze Mercedes-Benz EQV. Nejmladší člen rodiny Mercedes EQ – jako první plně elektrické prémiové MPV od společnosti s typickou hvězdou na masce – kombinuje bezemisní přepravu s velmi dobrými jízdními vlastnostmi.

Odhalení pro veřejnost výrobce připravil na letošní IAA ve Frankfurtu (od 12. do 22. září).

Špičkový výkon 150 kW

Elektrická pohonná jednotka (eATS) se v elektromobilu nachází na přední nápravě pod čelní maskou s přístupem k zásuvce pro dobíjení v předním nárazníku. Má špičkový výkon až 150 kW. Elektromotor, převodovka s pevným převodem, chladicí systém a elektronika tvoří integrovaný kompaktní celek. Energie je dodávána lithium-iontovou baterií pod podlahou vozidla, jejíž nízká a centrální poloha má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Maximální rychlost 160 km/h zajišťuje, že se do svého cíle dostanete rychle i mimo městské prostředí.

V základním provedení je Mercedes vybaven vodou chlazenou palubní nabíječkou (OBC) s kapacitou 11 kW, vhodnou jak k domácímu AC nabíjení, tak k nabíjení na veřejných nabíječkách. Baterie s využitelnou kapacitou 90 kW.h poskytuje maximální jízdní dosah 405 kilometrů (předběžné údaje). Instalace akumulátorové baterie v prostoru pod podlahou nikterak neomezila vnitřní prostor. Ten splňuje nejnáročnější požadavky na funkčnost a variabilitu a je vhodný pro širokou škálu využití.

Inteligentní MBUX

Systému MBUX pro EQ je spojen s desetipalcovým displejem s vysokým rozlišením. Snadno lze získat jeho prostřednictvím informace o stavu nabíjení, času odjezdu či spotřebě. Displej navíc může být využíván například k nastavení navigace či jízdních módů. Silnou stránkou MBUX je inteligentní hlasové ovládání aktivované slovy „Hej Mercedesi“, jímž lze ovládat navigaci, telefon, hudbu, počasí a další funkce, jako klimatizaci nebo osvětlení.

Rekuperace pro zvýšení dojezdu

Pro to, aby byl jízdní dosah využit na maximum, nabíjí Mercedes-Benz EQV baterie i za jízdy. Při zpomalování nebo brždění je kinetická energie přeměňována na elektrickou energii a dále využívána k nabíjení vysokonapěťové baterie. Řidič má na tento proces zásadní vliv, protože může rekuperaci regulovat použitím ovladače pod volantem, přičemž při využití nejvyššího stupně rekuperace lze vůz ovládat jediným pedálem (při brzdném efektu rekuperace je brzda téměř zbytečná).

Elektronika kombinuje data z navigace, jiný systém rozpoznává dopravní značení, další se starají o bezpečnost (radar a kamera). Výsledek: Úroveň rekuperace se upravuje samočinně. Jízdní nastavení E+ přizpůsobuje funkce vozu pro dosažení maximálního možného jízdního dosahu.

 

Technické údaje

Emise CO2

0 g/km

Spotřeba enerie

27,0 kW.h/100 km (předběžná informace)

Jízdní dosah

405 km (předběžná informace)

Doba dobíjení na Wallboxu nebo veřejné nabíjecí stanici (AC, 11 kW)

100 % < 10 h

Doba dobíjení na nabíjecí stanici s rychlodobíjením

10–80 % < 45 min

Poháněná kola

přední

Výkon

150 kW (204 k)

Točivý moment

362 N.m

Maximální rychlost

160 km/h

Akumulátorová baterie

Lithium-iontová

Kapacita instalovaných baterií

100 kW.h

Využitelná kapacita baterií

90 kW.h

Rozvor

3200 mm

Nákladový prostor (v závislosti na výbavě)

1030 l

Celková hmotnost

3500 kg

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz