HANNOVER: OD REALITY K FANTAZII  |  Truck & business 3 / 2016  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2016 » HANNOVER: OD REALITY K FANTAZII

HANNOVER: OD REALITY K FANTAZII

 
veletrhy

úterý, 27. září 2016

Pár dní před uzávěrkou našeho magazínu odstartoval v pořadí již 66. mezinárodní autosalon (Internationale Automobil-Ausstellung - IAA). Tato velkolepá výstavní akce se v dvouleté periodě střídá se stejnojmennou výstavou ve Frankfurtu nad Mohanem zaměřenou na osobní vozy. Letos přilákal mezinárodní autosalon do Hannoveru více než 2000 vystavovatelů.

 

Referát, který našim čtenářům z autosalonu předkládáme, by měl zachytit celkovou atmosféru. Neumí, a ani nemůže si vzít za cíl, představit všechny přihlášené premiéry. Referát je rozdělen podle oborů do šesti částí, v nichž jsme se snažili zejména zachytit to nejzajímavější, co nám padlo do oka. Pokud nenajdete na následujících šesti stranách svoji oblíbenou značku či novinku, na kterou jste čekali, nezoufejte. Počtem světových novinek, jichž bylo více než 300, máme vystaráno na celý další ročník. Alespoň některé přiblížíme již dnes. Seřadili jsme je v abecedním pořádku. Na úvod dvě všeobecné kapitoly.

Elektromobilita na výsluní
Letošní IAA představuje ve srovnání s minulými výstavními akcemi nejkomplexnější průhled do blízké budoucnosti. Jestliže jsou autosalóny zaměřené na osobní dopravu silně zaměřeny na alternativní pohony, zejména elektrické, pak se tato tendence rapidně přesouvá i mezi nákladní a užitková vozidla, a to zejména na autobusy. Ostatně tato tendence se projevila i v prestižní soutěži o autobus roku, což bylo plně v souladu s hlavním mottem autosalonu, vyjádřeným snahou o dosažení maximální hospodárnosti dopravy.

Truck of the Year
Slavnostní vyhlášení nejúspěšnějšího vozidla se konalo za přítomnosti několika set hostů první den vyhrazený pro zástupce sdělovacích prostředků. Soutěžilo se (ještě letos) ve třech kategoriích, a to těžká nákladní vozidla, autobusy a lehké užitkové vozy. Porota oznámila tyto vítěze:

*International Truck of the Year 2017: Scania S-Serie

*International Van of the Year 2017: Volkswagen Crafter

*International Bus of the Year 2017: Solaris Urbino Electric

Mezi exponáty

Část 1:Těžké nákladní automobily

Této kategorii patřila spolu s přípojnými vozidly největší výstavní plocha. Většina zástupců „velké sedmy“ byla soustředěna v hale 17. Samostatně se prezentovaly domácí výrobci MAN a Mercedes-Benz odděleně v halách 12 a 14/15. Desítky novinek, které jsme zaznamenaly v kategorii nákladních vozů (N2/N3) na jednotlivých stáncích, by si zasloužily samostatné pojednání. Vzhledem k omezenému rozsahu této informace však nahlédneme alespoň do některých stánků objektivem našeho fotoaparátu.

Daf patří mezi sedm vyvolených v oblasti těžké techniky, a tak i rozloha expozice v hale 17 byla zcela srovnatelná s konkurencí. Na stánku si mohli zájemci prohlédnout všechny typové řady s drobnými detailními úpravami. Velký zájem o tiskovou konferenci za účasti nejvyšších představitelů společnosti dokazoval oblibu této značky.

Domácí společnost zabrala prakticky celou plochu haly 14/15, a to zejména sekcí Mercedes-Benz. Daimler lákal zejména pestrostí nabídky nejrůznějších „produktů“ a prezentací vizí ekologické hospodárné dopravy. Novinky značky Mercedes-Benz doplňovaly exponáty dalších skupin zastřešeným společností Daimler, a to Fleetboard, Fuso, MB Bank, Mercedes-Benz Charterway a Setra. Návštěvníky expozice nejvíce zaujaly pochopitelně futuristické verze jak nových těžkých vozidel, tak i lehkých užitkových typů. Samostatnou zmínku si zaslouží i nové elektrické Fuso, připravené pro své první vystoupení právě na IAA (více již v příštím čísle našeho magazínu). Již nyní můžeme prozradit, že nové Fuso eCanter bude od příštího roku v malosériově výrobě.

Kdeže loňské sněhy jsou! Letos je GAZ – po absenci čínských výrobců (připomeňme mohutný nápor čínské techniky na minulém IAA) jediným východním reprezentantem evropských výrobců těžké techniky. Podle sdělení novinářů, kteří se zúčastnili tiskové konference, kvalita kaviáru a vodky je stále na velmi dobré úrovni. Kvalitu automobilů však lze jen stěží komentovat.

Na první pohled by se zdálo, že značka Hyundai patří do jiné skupiny, ale omyl. Hundai vyrábí i vozidla kategorie N3. Račte si prohlédnout mírně modernizovaný nákladní vůz Xcient, jímž se firma pochlubila v Hannoveru na svém stánku již v rámci IAA 2014.

Iveco představilo jako poutač expozice svoji představu o „trucku snů. Velmi odvážné designérské dílo. Ani na italských dálnicích se s ním ovšem hned tak nepotkáte.

Německý standard, který přitahuje nejen svojí precizní technikou, ale i spolehlivostí a hospodárným provozem. Mnichovské značce patřila po Daimleru největší expozice v hale 12. Kromě dominantních nákladních vozů k ní patřily sektory MAN Financial Services, MAN Latin Amerika a Neoplan. Směr dalšího vývoje v oblasti těžké vozby naznačil MAN PerformaceLine.

Stejně jako konkurenční značky velké sedmy připravil i francouzský výrobce Renault Trucks pro IAA modernizovanou řadu současných typů. Nejobletovanějším exponátem na stánku byl obr s označením High Edition.

Letošní vítěz soutěže Truck of the Year 2017 připravoval na druhý den mohutné oslavy na stánku. Hrdý titul International Truck of the Year 2017 získala Scania S-Serie. Na našem snímku pořízeném den před volbou je nepřehlédnutelný „drobeček“ R 500 B v nejnovějším provedení.

Tatra. Víceméně symbolickou účastí na volné ploše se mohl pochlubit kopřivnický výrobce terénních vozů. (Zaplatit si místo „pod střechou“ není rozhodně levná záležitost.)

Volvo založilo svoji expozici na detailní technice. Zájemci měli možnost ohmatat si kompletní řadu nákladních vozů od tahače FH 6x4 až po typ FL 816 . Kromě toho se návštěvník seznámit s celou řadou montážních komponentů, kupř. konstrukcí převodovky I-Shift s plazivým převodem, či s několika simulátory. Nesmíme ovšem zapomenout na samostatnou expozici designérsky velmi zdařilých autobusů s důrazem na ekologickou městskou dopravu.

Část 2: Lehké nákladní automobily

I z této kategorie kategorie vzešel automobil roku. Otázka však zní: Jak dlouho bude v pohonech lehkých užitkových vozidel dominovat vznětový motor? Neuvažuje hodnotitelská porota již dnes o rozdělení této kategorie na několik podskupin podle druhu motoru, nebo bude již příští vítěz vozidlo s alternativním pohonem?

 

Ford těžil z poslední modernizace Transitu. Mohl se pochlubit zejména motory, které patří mezi špičkové ve své kategorii, a to nejen čistotou výfukových plynů, ale zejména účinností, resp. nízkou spotřebou paliva.

Ani Hyundai nevybočil z řady reprezentantů „ekodopravy“. V bohaté expozici nechyběl zástupce elektromobilů, typ H350 Ful Cell.

Peugeot spolu se svým dvojčetem s dvojitým šípem nemohl na svém stánku vynechat nástavby, jejichž základem je nedávno představený Expert. Obě francouzské značky předvedly na IAA kompletní řadu užitkových verzí v nejrůznějších modifikacích a úpravách. Nechyběly třístranné sklápěčky, valníky, či speciálně upravené skříňové verze. Jejich základem jsou podvozky zmíněných novinek či šasi starších sourozenců.

Renault překvapil světovou novinkou Alaskan. Kromě hlavního poutače, jímž byl tento pikap jsme si na stánku mohli prohlédnout celou řadu užitkových verzí postavených na bázi osvědčených hromadně vyráběných typů.

Volkswagen si v Hannoveru rozhodně polepšil poněkud pošramocenou reputaci spojenou s nedávnou „čipovou“ aférou. Jeho Crafter byl porotou vybrán jako nejlepší van! Jistěže si to novinka s velmi slušnou výbavou, bezpečnou konstrukcí, jízdním komfortem i hospodárným provozem zaslouží.

Část 3 Přípojná vozidla

Dominantní značkou byl s velkou převahou domácí Schmitz následován značkou Krone. Alespoň letem světem nahlédneme do haly 27 vyhrazené přípojným vozidlům.

Fliegl založil svoji středně rozsáhlou expozici na podvozcích. V nabídce společnosti je ovšem celá řada speciálních odlehčených konstrukcí přípojných vozidel. Připomeňme kupř. verze Coilmulde, hliníkovou sklápěčku GreenLine či podvalníkový přívěs Greenlight. Na snímek se nám podařilo umístit kolos propagující dvounápravové provedení podvozku.

Humbaur jako součást společnosti Kögel Trailer předvedl na svém stánku nejen co dokáží technici a pilné ruce v dílnách, ale i to, co dokáží akrobatky, a to přímo na střeše mrazírenské nástavby. Novinka může být umístěna jak na šasi přívěsu, tak i na podvozku motorového vozidla.

Pod označením Port 40 Simplex představil Kögel podvozek pro kontejnery s pneumatickým zadním vysunováním. Předností je nízká „suchá“ hmotnost a vysoká nosnost, resp. celková hmotnost (41 tun). Mezi prezentovanými speciály nechyběl i plně izolovaný korýtkový přepravník. Expozici doplňovalo několik skříňových návěsů v různých verzích.

Kässbohrer představil přepravník petrochemických látek vylepšený o bezpečnostní pojistku závěru plnicího hrdla. Maličkost, ale praktická. Důkladně izolovaná cisterna K.STS 32 má vnější délku necelých 11 m.

Krone. Pohled na uspořádání stánků v hale 27, kde byla soustředěna přípojná technika, jasně napovídá, kdo je v této sféře dominantním výrobcem. Je to jasně vidět z půdorysného uspořádání vzájemně oddělených rivalů (Schmitz, Krone, Kögel, Schwarzmüller). Krone má ovšem zcela mimořádné postavení, neboť je nejoblíbenějším partnerem Mercedesu – jedničky v oblasti těžké vozby. Novinky jsme zaznamenali jak u podvozků, tak uvnitř skříňové nástavby v podobě přesuvné stěny.

Lamberet nás zaujal nejen prezentací novinek obvyklého sortimentu, ale kupř. i úpravou zcela nového typu malého užitkového vozu. Nový Peugeot Expert v úpravě firmy Lamberet odpovídá izolačními schopnostmi specifikaci HACCP a normě ATP.

Schmitz dominuje v oblasti přípojných vozidel nejen na českém trhu, ale v registraci nových vozů zaujímá první místo i v mnoha dalších zemích. Není divu, že domácí značce patřila největší plocha. Na první pohled zaujal hlavní poutač zdůrazňující kvality nové chladírenské nástavby.

Schwarzmüller doplňuje trojici největších výrobců z německy mluvících zemí. Rakouská firma se snaží nabízet vozidla, která se co nejvíce svými vlastnostmi přibližují individuálním požadavkům každého zákazníků. Stánku dominoval izolovaný sklápěcí přepravník s drobnými úpravami, které vedly ke snížení aerodynamického odporu.

V sousedství obřích dodavatelů přípojné techniky, jakými jsou Schmitz a Krone, se krčil malý úhledný stánek polské společnosti Wielton. Nabídkou návěsů, moderní výrobní technologií, ale i kvalitou svých produktů rozhodně nepatří k outsiderům v oblasti návěsové techniky.

Celý článek si přečtěte v T& b č. 3/2016

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz