Voze budoucnosti: souprava roku 2025  |  Truck & business 3 / 2014  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2014 » Voze budoucnosti: souprava roku 2025

Voze budoucnosti: souprava roku 2025

 
ilustracni

pátek, 26. září 2014

Několik set novinářů více než 30 národností přihlíželo dne 3. července 2014 na dálničním úseku A 14 poblíž Magdeburgu autonomní jízdě tahače Mercedes-Benz v rámci světové premiéry, na níž stuttgartská automobilka prezentovala tahač, resp. soupravu roku 2025. Truck & business byl při tom.

 

Autonomní jízda, tedy jízda vozidel bez řidiče, není po technické stránce novinkou. Poprvé však byla u nákladního vozu prezentována ve velkém rozsahu s úvodními přednáškami odborníků z nejrůznějších kompetentních institucí, ale i s praktickou demonstrací jízdy v běžném provozu.

Hrozí dopravní kolaps?
 vyřčení této prognózy nemá nikdo odvahu. Odborníci se však shodují v tom, že nákladní dopravu v Evropě čeká výrazný nárůst. Shoda panuje i v tom, že hlavní zátěž ponese silniční nákladní doprava, protože její zastoupení jinými druhy dopravy se zdá být realizovatelné jen v omezeném měřítku.

Již aktuální čísla hovoří jasnou řečí. Eurostat, Statistický úřad Evropské unie, vyčíslil ve svém aktuálním šetření z roku 2012 podíl silniční nákladní dopravy na celkové nákladní dopravě v EU na cca 76 procent. V šesti nejlidnatějších státech EU sahá tento ukazatel od 66 procent v Německu, až do 96 procent ve Španělsku.

Spolkové ministerstvo dopravy předpovídá v nedávno zveřejněné „Prognóze dopravy v roce 2030“ pro nákladní vozidla jen v Německu nárůst dopravního výkonu o 39 procent. Odborníci nezávislé švýcarské podnikové poradenské firmy ProgTrans vycházejí ve své zprávě „World Transport Reports“ ze zvýšení nákladní dopravy v EU mezi krizovým rokem 2008 a rokem 2025 o cca 20 procent. Jiné zdroje, například studie Ifmo, uvádějí při dynamickém vývoji ekonomiky v EU růst dvě procenta ročně. V souhrnu by to znamenalo zvýšení o 50 procent v následujících 20 letech a do roku 2050 zdvojnásobení aktuální poptávky po dopravě. Dokonce i roční růst pouhých 0,7 procenta by měl za následek nárůst objemu dopravy v tomto období o téměř 30 procent.

Naproti tomu investice do dopravní infrastruktury klesají, což dokládají statistické ukazatele. Zatímco v roce 1970 na ně v EU směřovalo 1,5 procenta HDP, v současnosti se tento ukazatel snížil přibližně na polovinu. Síť dálnic a dálkových silnic se ve velkých zemích EU sotva zvětšila. Důsledky zažíváme všichni v každodenním provozu. Především v aglomeracích západní Evropy jsou silnice přetížené. Jen v Německu vydal součet dopravních kolon na dálnicích a dálkových silnicích za celý rok 2012 téměř 600 000 km a řidiči v nich stáli 230 000 hodin. Na velmi frekventovaných úsecích dálnic jezdí ve všední dny 150 000 až 200 000 vozidel za den, z toho více než 20 000 nákladních vozidel.

Mercedes nabízí řešení
Mercedes-Benz Future Truck 2025 představuje fascinující a realistický výhled do budoucnosti nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Efektivita dopravy se zvýší, silniční provoz bude pro všechny jeho účastníky bezpečnější, emise CO2 a spotřeba paliva se dále sníží. Základem tohoto technického kvantového skoku je vzájemné propojení systémů a předpokladem pro toto řešení jsou odpovídající rámcové podmínky. Za tím účelem vedou všechny zúčastněné strany vzájemný tvůrčí dialog. Výsledné řešení představuje vizi divize Daimler Trucks, která udává celosvětově směr technického vývoje v oblasti užitkových vozidel.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 3/2014

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz