SCANIA STREAMLINE R 490 LA 4X2 MNA  |  Truck & business 3 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2013 » SCANIA STREAMLINE R 490 LA 4X2 MNA

SCANIA STREAMLINE R 490 LA 4X2 MNA

 
image2837

V loňském roce jsme měli příležitost uskutečnit malý test vozidla Scania R 480, sice již s motorem Euro VI, avšak bez nových modernizačních prvků a bez systému Active Prediction. Letos jsme si vše vynahradili. Pár dní před uzávěrkou tohoto magazínu...

 

V loňském roce jsme měli příležitost uskutečnit malý test vozidla Scania R 480, sice již s motorem Euro VI, avšak bez nových modernizačních prvků a bez systému Active Prediction. Letos jsme si vše vynahradili. Pár dní před uzávěrkou tohoto magazínu jsme absolvovali s modernizovanou verzí Streamline vybavenou nejen výkonnějším motorem, ale i dalšími novými prvky malý test. Snažili jsme se zachytit alespoň pár dojmů z jízdy.

Streamline po více než 20 letech
Již samotné označení typové řady, s jejímž nejnovějším členem jsme se měli možnost seznámit, dává tušit, že jde o vozidla, u nichž tvůrci prosazovali v prvé řadě aerodynamiku. První Scania Streamline zazářila poprvé v roce 1991. Nejnovější verze se však v mnohém od původní liší.

Jak jsme uvedli, vozidlo je dnes vybaveno nejen patentovaným systémem Scania Active Prediktion, ale i dalšími modernizačními prvky zvyšujícími hospodárnost a komfort jízdy. Pokud ovšem hovoříme o spotřebě, je vhodné připomenout, že zejména v dálničním provozu ji značně ovlivňuje aerodynamika celé soupravy. Proto jsme i pro náš „malý test“ zvolili trasu vhodnou jak pro ověření inteligentního tempomatu, tak i pro vyzkoušení aerodynamiky soupravy s tahačem Scania R 490 a návěsem Krone. Uvědomili jsme si, že nejlepší hodnoty úspory paliva nabídne inteligentní tempomat ve vlnitém terénu, zatímco na trase s dlouhými strmými kopci bude úspora menší. Přesto jsme se rozhodli pro dálniční okruh ve směru na Plzeň, kde si sice příliš vlnitý terén neužijeme, nicméně tato trasa prověří aerodynamiku. Rozhodli jsme nastavit tempomat na vyšší rychlost (85 km/h). Dříve než rozhýbeme 40tunový kolos, připomeňme si alespoň stručně, jak funguje inteligentní tempomat, který (kromě volantu) plně nahrazuje řidiče.

Inteligentní automat s funkcí analyzovat trasu
Systém Scania Active Prediktion využívá techniku GPS k určení polohy vozidla a předvídání topografie. Při normální jízdě konstantní dálniční rychlostí načítá systém Active Prediction údaje pro analyzování až 3 kilometry cesty dopředu. Na trase se identifikují dvě základní situace, a to chování vozidla před výjezdem do stoupání (kde a v jaké míře bude třeba zvýšit rychlost tak, aby vozidlo začalo stoupat s maximálním točivým momentem dostupným od motoru) a před klesáním (kde a v jaké míře bude nutné snížit rychlost).
Systém je aktivní při nastavení cestovní rychlosti 60 km/h nebo více, při nižší rychlosti se využívá funkce normálního tempomatu. Během jízdy může systém měnit rychlost v rozsahu + 4 % až - 8 % oproti nastavené cestovní rychlosti. Rozsah možné změny rychlosti na základě těchto procentních hodnot je pevný a řidič ho nemůže upravit.

Aby měl systém dostatečnou rezervu pro zvýšení rychlosti před zahájením stoupání, společnost Scania doporučuje řidičům nastavit retardér na rychlost při klesání alespoň o 4 km/h vyšší, než je nastavená cestovní rychlost.
Systém reguluje tempomat na základě neustálého vyhodnocování několika faktorů týkajících se vozidla a topografie. Jde o tyto údaje:

• hmotnost jízdní soupravy,
• cestovní rychlost a rychlost při klesání nastavená řidičem,
• specifikace a výkon nákladního vozidla, např. výkon motoru, druh převodovky atd.,
• vzdálenost od stoupání nebo klesání před námi,
• strmost následujícího stoupání nebo klesání,
• vliv událostí vyskytujících se na trase.
Systém dokáže vyhodnotit situaci, kdy je trasa pro řidiče neznámá.

Komfortní kabina
Dříve, než nastartujeme, připomeňme si nejnovější úpravy útulné kabiny, která sice neoplývá prostorem, ale účelně využívá každý „hluchý“prostor. V kabině jsou instalovaná nová sedadla, u nichž si mohou zákazníci vybrat mezi velurovým či koženým čalouněním, nový audiosystém s volitelným navigačním systémem, CD přehrávačem, funkcí připojení telefonu přes Bluetoot či otvorem na paměťovou kartu typu SD, která slouží k aktualizaci údajů navigace.
Konstruktéři nezapomněli na odpočinek. Jako součást spacích kabin série R je k dispozici výklopné lůžko se zvlášť tlustou matrací. Za jízdy i v době odpočinku přijdou vhod odkládací poličky prakticky protažené z přední části kabiny do boků, a to nemluvíme o komfortním přehledně uspořádaném pracovišti řidiče.

První kilometry po dálnici
Od administrativní budovy Scania Czech Republic s.r.o. v Chrášťranech odjíždíme jedno dopoledne zářijového dne babího léta na krátký zkušební okruh. Nastavená rychlost 85 km/h nesvědčí sice vyloženě úspornému režimu, ale u řidičů je zřejmě obvyklejší. Motor tiše přede. Rozjezd na stanovenou rychlost se ve zvýšení vnitřního hluku takřka neprojeví. Parabolické přední a vzduchové zadní pružiny v kombinaci s komfortně odpruženými sedadly jsou zárukou toho nejvyššího komfortu, jaký si může osádka vozidla přát. K tomu nutno přidat dostatek odkládacích prostorů, vynikající výhled a rovněž anatomické uspořádání ovladačů na kruhově zakřiveném „pultu“ … to vše přispívá k pohodlnému řízení, které svádí - jak jsme občas svědky na rovných úsecích německých dálnic - k bezohledné „relaxaci“ řidičů s novinami v ruce! To ovšem není náš případ, již proto, že naše dálnice takovou relaxaci nedovolí, ať již z důvodu poměrně hustého provozu, nebo pro častou korekci směru jízdy v zatáčkovité trati.

Naším úkolem je sledovat průběh jízdy, sledovat údaje okamžité spotřeby, otáčkoměru a zjistit, jak si inteligentní tempomat rozumí s nejnovější verzí automatizované převodovky Scania Opticruise. Scania je vybavena otočným ovladačem, jímž lze přepínat mezi jednotlivými režimy (vč. nového režimu Economy), které se současně zobrazují na středovém displeji.

Celý test si přečtěte v časopise T&b č. 3 / 2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz