Nedostatečná viditelnost – zákeřný viník dopravních nehod  |  Truck & business 3 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2013 » Nedostatečná viditelnost – zákeřný viník dopravních nehod

Nedostatečná viditelnost – zákeřný viník dopravních nehod

 
image2838

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena novelou Zákona o silničním provozu k 1. červenci 2006. Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států EU, které stanoví povinnost denního osvětlení vozidel celoročně. Problematikou...

 

Povinnost celoročního svícení byla na území ČR zavedena novelou Zákona o silničním provozu k 1. červenci 2006. Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států EU, které stanoví povinnost denního osvětlení vozidel celoročně.

Problematikou celodenního svícení vozidel se zabývají dopravní odborníci již od sedmdesátých let minulého století. Ve prospěch zavedení povinnosti celodenně osvětlit motorová vozidla hovoří především to, že řidiči díky zvětšení kontrastu mezi vozidlem a jeho okolím jej dokáží lépe zaregistrovat. Obecně pak platí, že osvětlená vozidla jsou mnohem lépe viditelná. Pozitivním efektem je rovněž to, že osvětlená vozidla se ostatním účastníkům silničního provozu zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou.

Technické předpisy a zákony
Osvětlení vozidel je předepsáno desítkami předpisů a směrnic zakotvených v národní i mezinárodní legislativě. V České republice jsou to zákony a vyhlášky, v nichž se odráží evropské standardy. Připomeňme jen Sbírku zákonů č. 341/2002, kde je uveden seznam předpisů EHK/OSN či směrnice (dokumenty) EHS/ES obsahující podrobně podmínky, jimž musí vyhovovat vnější osvětlení. Z dokumentů EHS/ES připomeňme kupř. Směrnice 1999/14 až 18, kde již názvy jednotlivých částí (Zadní mlhové světlomety, Směrové svítilny, Parkovací svítilny, Světlomety, žárovky, výbojky či Přední mlhové světlomety) jasně naznačují, čeho se směrnice týkají. Tím je ovšem dáno technické řešení, jehož jednotlivé součásti musí splňovat další podmínky dané předpisy EHK/OSN (kupř. Předpis č. 8 Světlomety a žárovky H1, H2, H3 či Předpis č. 20 Světlomety a žárovky H4).

A pokud hovoříme o celodenním svícení, pak je na místě připomenout zmíněné „Úplné znění zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), jak vyplývá z pozdějších změn“. V tomto dokumentu, zveřejněném ve Sbírce zákonů 465/2006 se v § 8, odst. 1 dočteme: „Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno…“

Záchrana až 2500 životů ročně
Provedené výzkumy naznačují, že nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až při 50 % nehod, ke kterým došlo za dne, u nehod na křižovatkách se uvádí až 80% podíl. V roce 2003 byla na základě zadání Evropské komise provedena analýza 41 studií zabývajících se dopadem denního svícení automobilů na nehodovost a rovněž tak 16 studií zaměřených na efekt denního svícení na účast motocyklů při nehodách. Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 až 12 %, u fatálních nehod se jednalo až o 15% redukci (přičemž závěry ETSC uvádějí potenciál snížit počet usmrcených až o 20 %). Celoevropsky tak může být ročně zachráněno bezmála 2500 lidských životů.
Dopady při zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti podle některých zahraničních studií:
• snížení počtu dopravních nehod s účastí dvou a více vozidel o 10 až 22 %;
• snížení počtu dopravních nehod s účastí dvou a více vozidel s usmrcením o 15 %;
• snížení počtu dopravních nehod s účastí dvou a více vozidel s těžkým zraněním o 10 %;
• snížení počtu dopravních nehod s účastí dvou a více vozidel s lehkým zraněním o 5 %;
• snížení počtu dopravních nehod motocyklů s újmou na životě nebo zdraví o 5 až 10 %;
• snížení počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 %.

Příznivý ekonomický dopad
Rovněž tak byl analyzován celkový ekonomický dopad denního svícení vozidel (tj. byl zvážen poměr pozitivního dopadu snížení nehodovosti a ekonomických nákladů spojených s vyšší spotřebou vozidel, povinností častějšího měnění žárovek atp.). Výsledek jasně hovoří ve prospěch denního svícení – poměr nákladů/přínosů (tzv. Cost Benefit Analysis) v případě používání žárovek činí 1 : 4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1 : 6,4.

S technickým vývojem přibývá nejen nových konkrétních řešení, ale i nových předpisů. V Evropě pak nově schvalovaná osobní vozidla musejí být od 7. 2. 2011 vybavena systémem denního svícení. Tyto systémy mají oproti rozsvíceným tlumeným světlům jednoznačně přínos také ve snížení spotřeby elektrické energie. Uvádí se, že světla pro denní svícení spotřebují o 25 až 30 % méně energie než rozsvícená tlumená světla a v současnosti nejvíce používané LED diody dokonce spotřebují oproti běžným žárovkám jen desetinu energie.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 3 / 2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz