Dacia Dokker Van 1,5 dCi 66 kW Ambiance  |  Truck & business 3 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2013 » Dacia Dokker Van 1,5 dCi 66 kW Ambiance

Dacia Dokker Van 1,5 dCi 66 kW Ambiance

 
image2833

Mezi nákladními „trpaslíky“, jimž se kromě těžké tonáže věnujeme v našich testech, se dnes objevuje značka, která si v minulosti vysloužila mezi vozy ze „socialistického tábora“ slušné postavení. Nicméně stále patřila do kategorie laciných...

 
Mezi nákladními „trpaslíky“, jimž se kromě těžké tonáže věnujeme v našich testech, se dnes objevuje značka, která si v minulosti vysloužila mezi vozy ze „socialistického tábora“ slušné postavení. Nicméně stále patřila do kategorie laciných dovážených vozů, tedy do rodiny vozidel Lada, Fiat Polski, Moskvič, Trabant či Wartburg, na něž se stály celonoční fronty před prodejnami Mototechny. Dnes, po ještě užším semknutí s Renaultem, je Dacia značkou, která rozhodně nedělá svému francouzskému vzoru ostudu, o čemž jsme se přesvědčili v rámci našeho krátkodobého testu. Dědictví z minulých dob zůstalo jediné: Dacia patří do kategorie vozidel, která pořídíte za bezkonkurenčně nízkou cenu.

S. C. Automobile Dacia S.A. se sídlem v Pitešti slaví letos malé výročí. Právě před 45 lety, tedy v roce 1968, byla zahájena licenční výroba automobilů. Od roku 1998 patří Dacia Renaultu. Z technického hlediska jsou vozidla z Pitešti charakterizována předním pohonem. Po vzoru francouzských sourozenců se postupně ve výrobním programu objevují i verze s pohonem všech kol, vozy pro volný čas a nejnověji i nákladní automobily. Samozřejmě nejde jen o inspiraci ve výběru výrobního programu, ale o odborné zkušenosti a osvědčená řešení, která použil u svých vozidel Renault.

Jestliže Duster, jako první typ s pohonem všech kol, byl uveden na trh v roce 2010, pak je tu první užitkový Lodgy, který se objevil na našem trhu v loňském roce následovaný novinkou Dokker. Ta je v nabídce nejen jako dvoumístný nákladní automobil se skříňovou karoserií, ale i jako pětimístné osobní kombi. Dacia Dokker v provedení kombi (kat. M1) je určena zákazníkům, kteří potřebují vozidlo, jež jim umožní naložit jak slušný náklad, tak i pohodlně cestovat s rodinou. Umožňuje přepravovat pět osob a přitom nabízí velký zavazadlový prostor. Řešení zadní dělené lavice umožňuje zvětšit nákladový prostor až na 3 m3. Vozidlo má jedny nebo dvoje prosklené boční posuvné dveře a snadný přístup do nákladového prostoru nebo k zadním sedadlům.

Ve stopách Kangoo
V našem testu představíme užitkovou dvoumístnou verzi vybavenou vznětovým motorem, zadními asymetrickými dveřmi a jedněmi bočními zasouvacími dveřmi na pravé straně. Malý šikula je hoden svého jména, které je odvozeno od přístavního dělníka, který má na starosti nakládku a vykládku lodí, tedy „dockworker“. S vozidlem poprvé registrovaným 23. 5. 2013 a s třemi tisíci ujetými kilometry jsme ujeli během pěti dnů na 600 kilometrů nejen v dálničním provozu, ale vozidlo jsme vyzkoušeli i ve funkci pracanta, který se sice nelopotil v říčním přístavu, ale který dokázal převážet náklad i po nezpevněných vozovkách. Četné konstrukční celky Dokkeru byly převzaty z vozidel mateřské značky. Jedním z nich je kupř. zadní náprava z úspěšného Kangoo.

Osvědčené čtyřválcové motory
Dacia Dokker a Dokker Van jsou uvedeny na trh se čtyřmi pohonnými jednotkami. Je to jednak zážehová verze 1,2 TCe 85 kW/115k a benzinový agregát 1,6 60,5 kW/82 k, jednak vznětové motory 1,5 dCi 55 kW/75 k a 66 kW/90 k. Tyto dva dieselové motory s označením Dacia eco2 se mohou pochlubit tabulkovou kombinovanou spotřebou pouhých 4,5 l/100 km a emisemi CO2 118 g na kilometr. Emise jsme sice neměřili, ale spotřebu jsme zjišťovali při různých provozních režimech. Přesvědčili jsme se o úspornosti malého čipery, jak se nám jevil při prvních kilometrech jízdy po dálnici, kdy se ručička rychloměru velmi ochotně šplhala k hodnotě 162 km/h. Ale prohlédněme si nejprve kabinu nového přírůstku značky Dacia, který svými vysokými liniemi, jednoduchými hladkými tvary s výraznou snahou aerodynamického tvarování a s patnáctipalcovými koly na „nízkých“ pneumatikách působí na první pohled elegantním dynamickým dojmem.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 3 / 2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz