Test elektromobilu Transit Connect Electric  |  Truck & business 3 / 2012  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2012 » Test elektromobilu Transit Connect Electric

Test elektromobilu Transit Connect Electric

 
image2537

Slabou stránkou elektromobilů nejsou dynamické vlastnosti. Jejich slabinou je malý dojezd. Ford uvádí jízdní dosah v rozmezí 80 až 130 km v závislosti na zapojení přídavných zařízení a způsobu jízdy. V testu se tentokrát zaměříme na funkční...

 
Slabou stránkou elektromobilů nejsou dynamické vlastnosti. Jejich slabinou je malý dojezd. Ford uvádí jízdní dosah v rozmezí 80 až 130 km v závislosti na zapojení přídavných zařízení a způsobu jízdy. V testu se tentokrát zaměříme na funkční vlastnosti elektropohonu, zejména na ověření uváděné hodnoty jízdního dosahu, a to i v režimu zcela netradičním pro elektromobil, s nímž jsme se rozhodli ujet 200km mezi Prahou a Orlickými horami s jednou plánovanou zastávkou na oživení akumulátorů. Zajímaly nás samozřejmě i další vlastnosti bezprostředně ovlivňující praktický provoz vozidla. Nejprve pár slov o společnosti, která dodává vysokonapěťovou techniku včetně elektromotoru a regulace.

Optimalizovaný pohon Force Drive
U typu Transit Connect Electric je aplikován systém označený Force Drive americké společnosti Azure Dynamics. Litium-iontové akumulátory jako součást elektrické výzbroje pocházejí od renomované firmy Johnson Controls. Tato společnost dodává vysoce výkonné energetické zdroje jak pro Ford, tak i pro i pro další značky.
Společnost Azure Dynamics, všeobecně hodnocena jako přední světový výrobce alternativních pohonů, se zabývá též výzkumem a vývojem v této oblasti. Ve výrobním programu jsou zahrnuty potřebné komponenty a díly pohonných systémů; vše pochází z domácího zdroje. Montážní komponenty tohoto systému jsou dnes aplikovány u více než 40 různých typů vozidel, které byly otestovány a dosud absolvovaly mnoho desítek milionů kilometrů. Jádro činnosti michiganské společnosti tvoří jednak čistě elektrické, jednak hybridní pohonné systémy pro autobusy a užitková vozidla. Příkladem realizovaných hybridních řešení může být systém „Balance Hybrid Electric“ určený pro vozy střední velikosti.

Electric v Evropě
Ford podepsal s americkou specializovanou společností Azure Dynamics Corporation dohodu o prodeji elektrických fordů v Evropě. Tím se patentovaný čistě elektrický pohon Force Drive americké společnosti poprvé dostává v kooperaci na starý kontinent. Vozidla pocházejí z tureckého závodu Otoman. Odtud putují - bez pohonného řetězce - k evropským zástupcům společnosti Azure Dynamics. Servis, údržbu vozidel a případné záruční opravy již řeší dealerská síť Ford.  Stručně jsme elektromobil představili v T&B 1/2011. Tehdy jsme konstatovali, že uvedení výrobku na český trh není plánováno. Dnes je situaci jiná a jako výhradní dovozce byla vybrána společnost A. Charouz s.r.o. v Praze – Malešicích. Vozidlo je možné pořídit za 46 800 € při dodací lhůtě 3 měsíce s financováním prostřednictvím ČSOB Leasing.

Základ: dlouhá verze s předním pohonem
Vozidlo má základ v typu Ford Transit Connect, který byl od svého představení v roce 2002 prodán v Evropě více než 700 000 zákazníků. Ford nabízí model Connect v dlouhé a krátké verzi, které se vzájemně liší rozvorem náprav a samozřejmě i dalšími detaily. Pro přestavbu na elektromobil byla vybrána delší verze s rozvorem/délkou 2912/4571 mm. Kapalinou chlazené akumulátorové baterie najdeme pod podlahou. Díky jejich umístění je těžiště vozu sníženo a jízdní vlastnosti vozidla s předním pohonem tím nikterak neutrpěly, právě naopak. Hmotnost akumulátorů, která činí zhruba 400 kg, se z velké části podílí na snížení užitečné hmotnosti na 575 až 605 kg (podle výbavy) při povolené nejvyšší celkové hmotnosti vozidla 2340 kg. Vozidlo bylo opatřeno pneumatikami Continental 195/65 R15 95T Reinforced. Nezávislé zavěšení předních kol (McPherson) a zadní podélná listová pera s příčným zkrutným stabilizátorem jsou typickým znakem tuhých náprav lehkých užitkových vozů. Umístění akumulátorových baterií mezi nápravami pod podlahou si vyžádalo vyvedení zkrutného stabilizátoru za zadní nápravu, takže náhradní kolo byste marně hledali. Jeho funkci plní dnes již běžná náhradní sada s kompresorem.

K nabíjení stačí běžná zásuvka na 220 V
V místech, kde se ukrývá palivová nádrž klasického Fordu Connect, najdeme pod uzamykatelným víkem pětipólovou zásuvku, do níž se vkládá nabíjecí koncovka. Pro nabíjení můžeme využít běžnou zásuvku na střídavý proud 220 V. V případě manipulace s nabíjecí koncovkou je vhodné respektovat doporučení výrobce, zvláště manipulujeme-li s kabelem ve vlhku. Nejprve tedy zasuneme nabíjecí koncovku po úplném zaklapnutí západky do vozidla, a potom do sítě. Dobíjení je signalizováno blikající zelenou diodou. Přestane-li blikat, je dobíjení ukončeno. Výrobce uvádí dobu dobíjení v rozmezí 6 až 8 hodin. Nižší hodnota se vztahuje k jističi 16 A, déle budeme nabíjet, máme- li dobíjecí zásuvku pod 10ampérovým jističem. Vyzkoušeli jsem si, že je lépe počítat s delší zastávkou na dobíjení. Při desetiampérovém jističi počítejte pro plné dobití „skomírající“ baterie alespoň s 10 až 12 hodinami.

Celý článek v T&b 3/2012

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz