I-See dokáže využít kinetickou energii  |  Truck & business 3 / 2012  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2012 » I-See dokáže využít kinetickou energii

I-See dokáže využít kinetickou energii

 
image2540

Výrobci nákladních vozidel se snaží nalézat nová řešení, která by zlepšila hospodárnost, a to zejména v meziměstském provozu a dálkových jízdách. Jedním ze způsobů je využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks vyvinula...

 
Výrobci nákladních vozidel se snaží nalézat nová řešení, která by zlepšila hospodárnost, a to zejména v meziměstském provozu a dálkových jízdách. Jedním ze způsobů je využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks vyvinula systém I-See, který pracuje jako autopilot - zabezpečuje automatickou změnu převodů s ohledem na zvlnění terénu, což vede ke snížení spotřeby paliva.

Pokud se rychlost pohybujícího se objektu sníží, jeho potenciál je transformován na jiný druh energie. Během brzdění vozidla se jeho kinetická energie přeměňuje na tepelnou. Výrobci vozidel zkoumají, jakým způsobem by mohli kinetickou energii využít, aniž by se pouze uvolňovala jako ztrátové teplo. „Pokud bude možné využít kinetickou energii ve větší míře, může to pomoci ke snížení spotřeby paliva. To by bylo příznivé jak pro životní prostředí, tak pro ekonomiku, což je v dnešní době, kdy se strmě rostoucí náklady na palivo stávají stále větší zátěží mnoha dopravních společností, velmi důležité,“ připomíná product developer společnosti Volvo Trucks Anders Eriksson.
A to je přesně to, co se společnosti Volvo Trucks díky novému systému I See podařilo. Tento systém využívá kinetickou energii vozidla k tomu, aby ho „tlačila“ do kopců nebo při jízdě ze svahu pomáhala k brzdění.

Kinetická energie může uspořit 5 % paliva
K systému I-See je připojen snímač náklonu na převodovce, který dodává informace o topografii cesty. Skutečnost, že systém není závislý na mapách, jej činí spolehlivějším, protože vždy má aktuální informace. Systém I See si může pamatovat až 4000 terénních nerovností, což odpovídá ujeté vzdálenosti přibližně 5000 kilometrů.
I See je autopilot spojený s tempomatem nákladního vozidla, který zajišťuje a řídí řazení rychlostních stupňů, přidává plyn, brzdí na svazích a zajišťuje, aby to vše probíhalo s nejvyšší možnou úsporou paliva. Tímto způsobem lze spotřebu paliva snížit až o 5 %. Údaj vychází z výsledků simulací na běžných vozovkách. Pro běžný provoz nákladního vozidla, které najede 140 000 kilometrů ročně s využitím systému I-See, to znamená úsporu asi 1000 litrů paliva za rok. To je pro dopravní společnost z hlediska její hospodárnosti významný přínos.

Největší účinnost v mírně zvlněném terénu
Pro maximální využití kinetické energie I-See zajišťuje maximální dobu jízdy na nejvyšší rychlostní stupeň. Při tom využívá hmotnosti vozidla jako pohonné síly.
Z úvodních kapitol vyplývá, že I-See pracuje nejúčinněji ve zvlněném terénu. Mírně strmé dlouhé svahy lze sjíždět při volnoběhu bez využití akcelerace motoru. Systém musí hlídat a vyhodnocovat velké množství informací. Charakteristikou systému I-See je právě schopnost využívat volnoběh, kdy vozidlo v tomto režimu nespotřebovává prakticky žádné palivo. Pro zajištění jízdy na volnoběh je však zapotřebí spousta dat, což klade velké nároky na přesnost odhadu terénu. Dalšími faktory, jejichž vliv je rovněž sledován, jsou odpor vzduchu a hmotnost nákladního vozidla.

Celý článek v T&b 3/2012

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz