Volvo FH 500 Globetrotter XL Euro 5 SCR  |  Truck & business 3 / 2011  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2011 » Volvo FH 500 Globetrotter XL Euro 5 SCR

Volvo FH 500 Globetrotter XL Euro 5 SCR

 
image591

Během roku 2012 můžeme očekávat jeho novou tvář v podobě nové kabiny. Zároveň motor Euro V by měl přenechat své místo motoru Euro VI. Sečteno, podtrženo Volvo FH má ještě mnoho co nabídnout. Jeho životopis se začal psát v roce 1993 a je jisté, že...

 
Během roku 2012 můžeme očekávat jeho novou tvář v podobě nové kabiny. Zároveň motor Euro V by měl přenechat své místo motoru Euro VI. Sečteno, podtrženo Volvo FH má ještě mnoho co nabídnout. Jeho životopis se začal psát v roce 1993 a je jisté, že zdaleka není na konci své kariéry.

Hnací ústrojí. Každá změna, velmi často konaná v kontextu plnění nových emisních norem, znamenala zvýšení výkonu a točivého momentu. Obdobně je tomu i u současné řady, která sestává ze čtyř různých výkonových skupin. Všechny jsou odvozeny ze základního motoru nesoucího označení D13C, jehož zdvihový objem je 12,8 l. Výkonové řady jsou: 308 kW (420 k), 338 kW (460 k), 367 kW (500 k) a 397 kW (540 k). Všechny uvedené výkony jsou tedy oproti přecházející verzi zvýšeny o 14,7 kW (20 k). Výkony jsou k dispozici od 1400 1/min (1450 1/min pro motor 540 k) do 1900 1/min.
Točivý moment rovněž neustále stoupá. Chcete-li znát přesnější čísla, pak jde o tyto nejvyšší hodnoty točivých momentů: 2100, 2300, 2500 a konečných 2600 N.m, jež jsou jsou na klikovém hřídeli již od 1000/1050 1/min do 1400/1450 1/min. Extrémně nároční zákazníci si mohou vybrat motor D16G (zdvihový objem 16,1 l) o výkonech 397 kW (540 k) a 515 kW (700 k).

Konec systému EGR

Před nástupem motoru D13C si mohli zákazníci vybrat mezi motorem D13A, jež byl vybaven systémem SCR, a motorem D13B se systémem snížení emisí výfukových plynů EGR. Od posledně jmenovaného řešení se upustilo, avšak s tím, že motory, které budou plnit budoucí normy Euro VI, se neobejdou bez obou systémů.
Pokud se budeme bavit o brzdění, zejména pomocí přídavných systémů, potom výfuková brzda nabízí největší brzdný výkon 170 kW (231 k) při otáčkách 2300 1/min. K tomu se přidá motorová brzda VEB (Volvo Engine Brake) se svým brzdným výkonem 300 kW (408 k) rovněž při 2300 1/min. Na přání je možnost objednat brzdu VEB+ pro nasazení vozidla na členité tratě. Tato brzda je schopna zajistit 375 kW (510 k) brzdného výkonu, díky tomu je možné se ve většině případů vyhnout nutnosti hydrodynamického retardéru, který zvýší cenu i hmotnost.

Ergonomie a komfort. Kabina typu FH je k mání ve čtyřech variantách: krátká, s lehátkem, Globetrotter a Globetrotter XL. Poslední zmiňovaná si zaslouží své jméno, neboť je opravdu nejobjemnější a nejprostornější. Pokud se uvádí, že vnitřní výška je 210 cm, musíme poznamenat, že ve střední části je pouze 1,93 m. To je důsledkem toho, že prostředkem všech čtyřech typů kabin prochází 17 cm vysoký tunel motoru. Přístup do kabiny je po třech schůdkách, přičemž ten první je od země vzdálen 415 mm. Podlaha kabiny je ve výšce 1465 mm nad zemí, poslední dva schody jsou zakryty dveřmi.

Podíváme-li se zblízka na pracoviště řidiče, je jasné, že můžeme vyjmenovat hned několik znaků kvality: ergonomie, logické uspořádání, kvalita zpracování a strohost. Posledně jmenovaný bod už přestává být brán jako kvalita, ale je hodnocen spíše jako staromódní prvek. Je nepochybné, že nový model v příštím roce bude vybaven novou, zcela přepracovanou přístrojovou deskou.

Odkládací prostory v dosahu řidiče byly v průběhu let postupně zvětšovány, nicméně bez zvláštního nápadu. Tedy v porovnání s konkurencí Volvo v tomto bodě stále zaostává. Naproti tomu ostatní odkládací prostory, které jsou řidiči k dispozici, předčí očekávání. Bez toho aniž bychom obětovali druhé lůžko za skříňku s posuvnými dveřmi, je objem prostorů 600 l. Připočítáme-li onu skříňku, zvětší se objem až na neskutečných 900 l! Prostory přístupné zvenku se do tohoto objemu započítaly rovněž. Podotkněme, že i ony nabízejí zajímavý objem.
Problém s místem najdeme tam, kde prostor zabírá vytápění vozidla a části, jež náleží informačnímu systému vozidla. Naopak kladem je, že jednu ze zásuvek pod lůžkem, lze snadno přeměnit na lednici.
Během odpočinku může řidič využít několik praktických novinek. Středový panel pod čelním sklem má nově dvě velké skříňky na stranách a jednu menší vprostřed. Tato změna nejen zvětšila nabídku místa, ale zároveň umožňuje řidiči snažší pohyb uvnitř vozidla, zejména kompenzuje velký sklon čelního skla. Důraz byl rovněž kladen na osvětlení kabiny. K tomu je nad řidičem, u tachografu, umístěn ovladač vnitřního osvětlení, který umožňuje měnit intenzitu osvětlení interiéru.
Pokud se zaměříme na umístění důležitých ovládacích prvků, tak u Volva, stejně jako jeho většiny konkurentů, najdeme parkovací brzdu na přístrojové desce. Naproti tomu se specialita Volva opakuje i u tohoto vozu: Přepínač rychlostí najdeme u sedáku, pod loketní opěrou.
Mimo již dostatečně vychválené odkládací prostrory, najdeme uvnitř interiéru ještě lůžka, která musíme rovněž pochválit. To spodní díky jedné části, která se dá zdvihnout a polohovat tedy může sloužit i jako křeslo s podnožkou. Princip je tak jednoduchý, že zůstává rozum stát, jak je možné, že to dosud nikoho nenapadlo! Nezapomnělo se ani na sedadlo spolujezdce, které je otočné, což je pro příjemné prostředí na palubě velmi důležité.

Celý článek najdete v časopisu Truck & Business 3/2011

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz