Chytré jeřáby  |  Truck & business 3 / 2008  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2008 » Chytré jeřáby

Chytré jeřáby

 
image839

V posledním červnovém týdnu navštívila malá skupina novinářů z východní Evropy v doprovodu zástupců společnosti HIAB sídlo firmy ve švédském městě Hudiksvall. Dozvěděli jsme se zajímavé informace z historie i současnosti a prohlédli si výrobní linky...

 
V posledním červnovém týdnu navštívila malá skupina novinářů z východní Evropy v doprovodu zástupců společnosti HIAB sídlo firmy ve švédském městě Hudiksvall. Dozvěděli jsme se zajímavé informace z historie i současnosti a prohlédli si výrobní linky největšího světového výrobce hydraulických nakládacích jeřábů.

Od lyží k jeřábům
Historie akciové společnosti HIAB (Hydrauliska Industri AB) sahá do období konce druhé světové války. Tehdy zkonstruoval Eric Sundin, švédský výrobce lyží, svůj první jeřáb, aby usnadnil namáhavou práci při manipulaci s pokácenými stromy v lese. Tento stroj umožnil výrazně zvýšit produktivitu práce a úspěšný tvůrce byl zahrnut množstvím objednávek. Společně se svým obchodním partnerem Einarem Friskem proto založili výrobní společnost a zahájili sériovou produkci těchto zařízení. V současné době je společnost HIAB začleněna do skupiny Cargotec Group a zaujímá pozici největšího světového výrobce silniční manipulační techniky. Kromě švédského města Hudiksvall jsou další evropské továrny společnosti HIAB umístěny např. ve Španělsku (Zaragoza), Nizozemí (Meppel) nebo Dánsku (Lem). Výroba však běží také v Asii (Korea, Čína) nebo na americkém kontinentu.

Špičková technika
Z prezentace, která předcházela prohlídce výrobního závodu, se dozvídáme, že společnost HIAB se aktivně podílí na tvorbě evropské legislativy a norem v oblasti bezpečnosti práce při obsluze manipulačních zařízení.
Všechny produkty společnosti HIAB jsou vybaveny elektronickou ochranou. Ta neustále monitoruje pracovní cyklus jeřábu a s dostatečným předstihem informuje obsluhu o blížících se rizicích možné ztráty stability. V případě, že obsluha na tyto výstrahy nereaguje, jeřáb sám přeruší činnost a zabrání tak ohrožení života a zdraví obsluhy a poškození transportovaného nákladu. V paměti řídicí jednotky je „nahrána“ i jakási virtuální klec obklopující stanoviště obsluhy, kterou dráha manipulovaného břemene nikdy neprotne a nemůže tedy dojít ke zranění obsluhy transportovaným nákladem. Elektronika neustále zaznamenává činnost celého jeřábu a data potom slouží technikům při údržbě nebo opravách. Navíc mohou být tyto záznamy použity jako vodítko pro další školení obsluhy nebo pro volbu vhodného modelu jeřábu při nákupu další techniky apod.

Oboustranné manuální ovládání hydraulických jeřábů HIAB je řešeno zvláštním patentovaným způsobem. Díky tomu má obsluha stroje při práci z kterékoli strany vozidla všechny ovladače umístěné stejně a nikoli zrcadlově, jako je tomu u ostatních výrobců této techniky. Některé modely mohou být vybaveny také dálkovým ovládáním.

Hydraulika jeřábů HIAB je vybavena speciálním čerpadlem vlastní konstrukce, které zajišťuje kontinuální ovladatelnost jeřábu ve všech třech osách pohybu. Tím je zajištěno, že např. při zdvihání těžkého břemene může obsluha náklad současně přibližovat a zároveň s jeřábem otáčet. V případě nedostatečného tlaku v hydraulickém okruhu se pohyby jeřábu pouze zpomalí, ale nepřeruší a obsluha tak může s břemenem manipulovat bezpečněji, protože má pohyb břemene stále pod kontrolou. Naopak v případě, kdy není potřeba maximální pracovní tlak v hydraulickém okruhu, elektronika samočinně reguluje pohon čerpadla, které tak v každém okamžiku dodává pouze takové množství oleje, které je nutné k ovládání jeřábu. Tímto způsobem dochází k výrazným úsporám paliva a s tím ruku v ruce souvisí i dnes tolik diskutovaný pokles množství škodlivin, které se při práci uvolňují do ovzduší.

Výrobní závod
Vlastní výroba v Hudiksvallu probíhá ve dvou halách. V první se lisují, ohýbají a svařují jednotlivé části a komponenty, které po projití nezbytnou několikastupňovou kontrolou putují do lakovny a odtud jako polotovary připravené pro vlastní montáž do meziskladu nebo k expedici do jiných výrobních závodů v Evropě. Samozřejmostí (nesmíme zapomenout, že jsme ve Švédsku) je velký důraz na omezování vlivu výroby na životní prostředí. Společnost HIAB investuje nemalé prostředky do modernizace výrobních procesů. Poslední takovou investicí bylo pořízení nové svařovací linky, která byla uvedena do provozu koncem roku 2007.
Druhá hala slouží k vlastní montáži hydraulických jeřábů pro odběratele z celého světa. Celou halou se jako had vine „montážní linka“, na které se postupně kompletují jednotlivé výrobky. Na jedné lince jsou za sebou montovány jeřáby různých velikostí a nosností. Důmyslný informační systém vše řídí tak, aby nedošlo k záměně při montáži. Celá linka je rozdělena na několik úseků, které slouží pro montáže a kompletaci jednotlivých částí jako např. hydraulika, systémy ovládání, elektronika apod. Každý jeřáb musí samozřejmě projít výstupní kontrolou, kde se odzkouší nejen činnost jeřábu, ale i funkčnost všech jeho bezpečnostních prvků. „Jsme schopni reagovat na různá přání zákazníka“ vysvětluje náš průvodce Andrzej Wieclaw, regionální ředitel pro oblast střední a východní Evropy. Svá slova potvrdil na ukázce dvou jeřábů vyvedených v bílé barvě, stejné jakou lakuje své vozy společnost DAF.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz