PRODANÉ A ZACHRÁNĚNÉ (?)  |  Truck & business 3 / 2006  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2006 » PRODANÉ A ZACHRÁNĚNÉ (?)

PRODANÉ A ZACHRÁNĚNÉ (?)

 
image83

Jaká je celková situace české ekonomiky? Jaké vyhlídky mají investice zahraničních automobilek v České republice? Jak ovlivňuje globalizace postavení dodavatelů automobilového průmyslu na domácím i zahraničním trhu? Na tyto i další otázky se...

 

Jaká je celková situace české ekonomiky? Jaké vyhlídky mají investice zahraničních automobilek v České republice? Jak ovlivňuje globalizace postavení dodavatelů automobilového průmyslu na domácím i zahraničním trhu? Na tyto i další otázky se pokusila odpovědět konference Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě, jejíž třetí ročník se konal 31. října v Brně. Truck & Business jako její mediální partner byl u toho.

Na 250 ředitelů, manažerů a dalších představitelů podniků a institucí na ní vyslechlo informace o konkurenceschopnosti a perspektivách automobilového průmyslu v ČR a na Slovensku, o zkušenostech výrobců motorových vozidel a jejich dodavatelů i o novinkách na trhu automobilů v USA, Asii a Evropě.

Většina přednášejících ve svých příspěvcích hovořila nebo se alespoň zmínila o skutečnosti, že se letos na území ČR a Slovenska vyrobí takřka milion osobních automobilů a v roce 2010 má jejich počet přesáhnout dva miliony. Naproti tomu ve výrobě nákladních automobilů lze v posledních letech pozorovat soustavně klesající tendenci. Zatímco v roce 2004 bylo v ČR vyrobeno 2200 automobilů specifikace N2, N3 a CVs, o rok později to bylo již jen 2050 vozů, tedy téměř o 7 % méně. Jiná situace je ve výrobě autobusů, kde je tendence výroby stoupající: v roce 2004 dosáhla výroba počtu 1972 autobusů, o rok později již 2198, což je nárůst o 11,5 %. Prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a předseda dozorčí rady Škoda Auto Vratislav Kulhánek si při prezentaci těchto údajů zmínil také o rostoucí kvalitě našich autobusů, díky níž nacházejí nová odbytiště ve světě. V tomto případě rozhodně nejde jen o konkurenci (relativně) nízké ceny.

Ekonomika roste, ale…
Z hlediska makroekonomiky je pro jak pro finální výrobce motorových vozidel, tak i pro jejich dodavatele (kteří však většinu své produkce dodávají rovněž do zahraničí), velmi důležitá otázka zavedení jednotné evropské měny – eura. Pro vývozce je totiž soustavné posilování koruny vůči euru nevýhodné. Viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer však poukázal na skutečnost, že v ČR se zavedení eura nezdá být opravdovou prioritou. Obyvatelstvo je celkově s korunou spokojeno, úspory jsou v naprosté většině deponovány právě v korunách, exaktní, všeobecně pochopitelné argumenty pro nebo proti zavedení jednotné měny se nedaří politikům nalézt. Redukce nákladů v obchodu s cizinou je ovšem pro exportéry bez diskuse. Z hlediska plnění maastrichtských kritérií může být podle Niedermayera problém s plněním požadavku na maximální 3% deficit veřejných rozpočtů a v perspektivě i s udržením inflace na stávající nízké úrovni (připravované další zdražení energií). Naproti tomu problémem by neměla být tak často diskutována výše veřejného dluhu a splátky dlouhodobých úvěrů. Podle Niedermayera je celkový stav české ekonomiky dobrý a tempo jejího hospodářského růstu – mířící k 7% – záviděníhodné.

Tatře se snad blýská na lepší časy
Přestože se konference soustředila především na výrobu osobních automobilů, zazněly na ní i zajímavé příspěvky o dvou tradičních českých výrobcích nákladních aut.

S nejnovějším vývojem v naší nejstarší automobilce Tatra seznámil účastníky konference její technický ředitel Miroslav Křížek. Stručně zopakoval již známé informace o koupi většiny akcií od firmy Terex společností Blue River a věnoval se spíše otázkám výroby. Za prvních devět měsíců letošního roku vyrobila Tatra tisíc nákladních automobilů a překonala tak počty z několika minulých let. Zároveň se také vrací na tradiční trhy, jako je Rusko a země jihovýchodní Evropy a rovněž Indie, kde má společný podnik se svým akcionářem společností Vectra Ltd.

Podle Křížka ani v uplynulých letech, kdy situace Tatry nebyla jednoduchá, neustal vývoj náročných technologií, jakou je například výroba motorů s klasifikací Euro 3 a 4. Montážní závod Vectra v Indii zvládl bez problémů přechod od klasifikace Euro 0 na Euro 2 a samotný mateřský závod v Kopřivnici již může vyrábět silné motory o výkonu 350 kW s klasifikací Euro 4.

Celý článek si přečtěte v T&B č. 3 / 06.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz