DESET NEJČASTĚJŠÍCH - PŘESTUPKY V AUTODOPRAVĚ  |  Truck & business 3 / 2006  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2006 » DESET NEJČASTĚJŠÍCH - PŘESTUPKY V AUTODOPRAVĚ

DESET NEJČASTĚJŠÍCH - PŘESTUPKY V AUTODOPRAVĚ

 
image162

Novela zákona 361 / 2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích má za sebou první měsíce života a její výsledky jsou spíše rozpačité. Počáteční euforii z očividně kultivovanějšího prostředí na silnicích a poklesu těžkých nehod vystřídala studená...

 

Novela zákona 361 / 2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích má za sebou první měsíce života a její výsledky jsou spíše rozpačité. Počáteční euforii z očividně kultivovanějšího prostředí na silnicích a poklesu těžkých nehod vystřídala studená sprcha prvních zářijových týdnů, kdy se situace vrátila k „normálu“ či ještě hůře, změnila se k horšímu. V tomto článku však nebudeme hovořit o klasických přestupcích, ale o těch spíše „papírových“, tedy nevyhovění předpisům z hlediska tachografů, listin a osvědčení. Zde je deset nejčastějších přestupků.


1) Firmy nezabývající se autodopravou nevybavují řidiče tachokotoučky a řidiči nejsou náležitě odborně poučeni. Týká se to hlavně firem, jako jsou např. výroba nábytku, sběrné suroviny apod. Řidiči jsou většinou zaměstnáni jako běžní dělníci nebo skladníci a s vozidlem jedou jen ve výjmečných případech (alespoň to vždy tvrdí). Často nemají založen tachokotouč, pokud ano, tak není vyplněn apod.

2) Technický stav vozidel: Tento problém je stále tentýž; pokud řidič upozorní na technický stav vozidla, např. ojeté pneu, prošlá STK, únik oleje atd., tak je mu oznámeno, že pokud nevyjede, zítra již nemusí chodit do práce.

3) K problematice bezpečnostních přestávek a doby řízení: V současné době je vidět, že celková situace se zlepšuje a všeobecná informovanost profesionálních řidičů je většinou na dobré úrovni.
Většina zjištěných pochybení je tedy ze strany řidičů vědomá.

4) Předkládání tachokotoučků za minulé období: Zde se vyskytuje jeden hlavní problém, a to ten, že u firem s velkým počtem vozidel, které se každý den vracejí na základnu, jsou kotoučky řidičům odebírány dopravním dispečerem firmy. Jde o zásobovací firmy, jako např. mrazírny, ovoce a zelenina apod. Odebírání kotoučů zdůvodňují řidiči i dispečeři tím, že je mnoho nezodpovědných zaměstnanců (řidičů), kteří by tyto kotouče byli schopni poztrácet a dispečer by je neměl možnost založit pro případnou kontrolu úřadem.

5) Předkládání potvrzení, že řidič v předchozích dnech nepracoval: Zde se situace mírně zlepšuje, a to se zaváděním tzv. žlutých koleček. Stále je ovšem mnoho řidičů, kteří kolečka nebo potvrzení u sebe nemají. Největší problém je opět u řidičů firem nezabývajících se autodopravou. Oslovení řidiči argumentují, že vyjeli jen výjmečně, že vykonávají zcela jinou práci (již zmiňovaní skladníci apod.)

6) Koncesní listina: Mnoho řidičů neví, že pokud je vozidlo autodopravce, mají být vybaveni koncesní listinou. V mnoha případech probíhá dlouhé hledání spojené s převrácením obsahu kabiny vzhůru nohama a ne vždy s úspěchem.

7) Označení vozidla: Pokud se vyskytne tento problém a vozidlo není označeno, reakce řidiče je ve většině případů stejná jako u technických závad. To znamená, že ojeté pneumatiky už jsou objednané, u STK nebyl volný termín dříve než příští týden a označení se ještě nestihlo nastříkat, protože kabina je zrovna po opravě.

8) Vybavenost vozidel tachografy: Zde se problém nevyskytuje, a to ani s dvouletou periodickou kontrolou EC tachografů.

9) Nefunkční tachograf: Toto není častý problém, ale pokud se vyskytne, řidič s poruchou tachografu tak kromě vzácných výjímek nevede záznam ručně na druhou stranu kotoučku. Většinou jeho činnost končí u konstatování, že tachograf nefunguje, tak se nedá použít. Zde se jeví jako důvod pochybení neznalost řidičů, že je nutné vést záznam ručně.

10) Nepřepínání režimů na tachografu: Jedná se o nejčastěji vyskytovaný problém. U mnoha řidičů dochází k nepřepínání z důvodu neznalosti (většině těchto řidičů bylo řečeno „na to nesahej“) a druhá polovina jsou řidiči, kteří režimy nepřepínají úmyslně. Do první skupiny se řadí hlavně řidiči menších nákladních vozidel ve vnitrostátní dopravě (pískaři, domíchávače apod.). Tito řidiči jezdí většinou celý den se zapnutým symbolem Kladiva nebo Čtverec. Do druhé skupiny se řadí řidiči mezinárodní dopravy. Tito řidiči jezdí se symbolem Postel.

Důvody, které motivují k nepřepínání režimů, jsou následující:
Při kontrole řidiče, který jede na symbol Kladiva, není na kotoučku vyznačena přestávka. Řidič se většinou brání tím, že je vidět, že nejel. Záznam na kotoučku však ukazuje, že celý den pracoval, a to tak, že buď řídil nebo vykonával jinou práci na vozidle (defekt, skládání zboží apod.).

Řidiči mezinárodní dopravy jezdí stále na „postel“, protože jsou si vědomi toho, že pokud vozidlo stojí, tak tachograf zaznamenává činnost, která je na něm nastavena. Z tohoto důvodu např. při tankování, kontrole vozidla nebo plachtování návěsu, kdy se nedá hovořit o bezpečnostní přestávce, není možné mít tachograf přepnutý do režimu odpočinku. Toto se ovšem děje v drtivé většině případů. Ani při kontrole řidiče policistou se nejedná o přestávku, takže by tachograf neměl být do tohoto režimu přepnut.


Aleš Hanus

Celý článek si přečtěte v T&B č. 3 / 06.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz