eSprinter u polárního kruhu  |  Truck & business 2 / 2019  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2019 » eSprinter u polárního kruhu

eSprinter u polárního kruhu

 
mercedes-2

pondělí, 27. května 2019

Na rozvážková vozidla kladou zákazníci i legislativa stále větší nároky, a to jak na typy vybavené spalovacími motory, tak na elektromobily. Důležitým faktorem pro hodnocení a výběr vozidla je spolehlivost – a to i v extrémních podmínkách, které mohou přinést např. náhlé změny počasí. Právě zkouškám při velmi nízkých teplotách, které jsou pro provoz elektromobilů velice nemilosrdné, byla vystavena vozidla Mercedes-Benz eSprinter. Z toho důvodu provedl tým více než třiceti inženýrů a expertů na elektroniku a mechaniku z Mercedes-Benz Vans sérii testů ve švédském Arjeplogu. Po několik týdnů testoval zkušební tým výdrž plně elektrické dodávky při teplotách klesajících až k –30 °C. Věříme, že jejich zkušenosti budou více než bohatou náhradou testů, které provádíme sami na „vlastní kůži“

 

Vliv extrémního mrazu na ovládání a pohodlí byl zkoumán při jízdě na zamrzlém jezeře, zatímco pro testy chování motoru po jeho spuštění a zjišťování odolnosti vůči nízkým teplotám jízdních součástek, softwaru a uživatelského rozhraní byly určeny speciální chladicí komory.

Úvodem pár slov obecně o elektromobilitě, jíž se Mercedes-Benz věnuje důkladně již řadu let.

 

Daimler a elektromobilita

V zavádění elektrických pohonů nákladních a užitkových vozidel obecně patří Daimler k průkopníkům nejen mezi dominantními výrobci těžké techniky, ale i v oblasti vozidel nižších kategorií N1/N2. To se týká jak evropské, tak i zámořské větve nadnárodní společnosti.

Všechny typové řady vozidel s třícípou hvězdou na masce chladiče vybavené ekologickými pohony jsou součástí strategie společnosti Mercedes-Benz Vans, zaměřené na elektrifikaci vozového parku.

Vozidlům vybaveným elektrickým pohonem jsme se věnovali i ve starších ročnících našeho magazínu. Namátkou uvádíme:

*Ekotest: Nový Mercedes eVito (T&b 4/2018, str. 46–49)

*Trendy: Cíl nové dopravní strategie (T&b 4/2017, str. 33–35)

*Tools: S těžkými náklady do města (T&b 3/2016, str. 58–59)

 

První vlaštovky v provozu

V kategorii lehkých nákladních vozidel je čistě elektrický pohon již současností, což dokazuje mnoho příkladů elektromobilů různých výrobců. Kromě zmíněných dodávek eVito a eSprinter připomeňme z produkce Daimler alespoň Fuso Canter E-Cell, který se po úspěšném zkušebním provozu v Portugalsku osvědčil v prvním flotilovém testu elektricky poháněných nákladních vozidel již před čtyřmi roky.

Novinky v oblasti alternativních pohonů jsou prezentovány pravidelně na autosalonech IAA v Hannoveru, kde nemohla vloni chybět elektrická dodávka v nejnovějším provedení.

Nový eSprinter bude zprvu k dispozici jako skříňová dodávka s vysokou střechou a maximální přípustnou hmotností 3500 kilogramů. Maximální objem nákladového prostoru činí 10,5 m3, stejně jako v případě klasického Sprinteru. Díky akumulátorové baterii s kapacitou 55 kW.h je jeho jízdní dosah stanoven na 150 kilometrů s maximálním nákladem 900 kilogramů. Pro individuální požadavky mohou zákazníci zvolit baterii s kapacitou 41 kW.h, díky níž se maximální hmotnost nákladu zvýší zhruba o 140 kilogramů s dojezdem zhruba 115 kilometrů. Integrovaná funkce rychlonabíjení nabízí skutečnou flexibilitu.

Stejně jako v základní dieselové motorizaci má eSprinter s elektrickým pohonem výkon 85 kW a točivý moment až 300 Nm. Podobně jako u eVita může být maximální rychlost nastavena podle potřeb na 80 km/h, 100 km/h, nebo až 120 km/h.

Vraťme se však zpět do Arjeplogu.

 

Testovací podmínky

Každý, kdo dodávku využívá každý den, má vysoké nároky na pracovní prostředí řidiče, a proto jsou kvalita a bezpečnost stejně důležité i v případě dodávek s elektrickým pohonem. I při teplotách hluboko pod bodem mrazu musí být možné co nejrychleji rozmrazit okna a vytopit kabinu řidiče.

Účelem testu bylo zjistit, jak vozidla reagují na rozdílné počasí, což je při denním používání zásadní, zejména u rozvážkové služby. S uvedeným jízdním dosahem je eSprinter s kapacitou baterie 55 kW.h navržen pro rozvážku na kratších vzdálenosti v centrech měst. Testy ve Švédsku prokázaly, že i při výše popsaných nepříznivých podmínkách mají zákazníci stále k dispozici dosah zhruba 100 km.

 

Baterie v chladicích komorách

Jak jsme uvedli, eSprinter je vybaven integrovanou funkcí rychlonabíjení, díky níž trvá dobití na 80 % kapacity pouhých 30 minut, nehledě na teplotu okolního prostředí. Při každodenním běžném provozu dodávky neznamená tato doba prakticky žádné omezení.

Teplota testovaných vozů a jejich baterií v chladicích komorách byla maximálně snížena tak, aby mohlo být sledováno chování vozu, termo-management a studené starty. Stejně důležité bylo i testování nabíjení.

 

Závěrem

eSprinter prokázal v Arjeplogu svou odolnost, čímž dosáhl jednoho z důležitých milníků na své cestě k uvedení na trh ve druhé polovině roku 2019. Elektrická dodávka je připravena na každodenní tvrdou práci – a to i v arktických podmínkách. Benjamin Kaehler, ředitel eDrive@VANs v Daimler AG, na závěr prohlásil: „Od našeho eSprinteru jsme toho během závěrečných zimních zátěžových testů chtěli opravdu mnoho. Z výsledků jsme nadšeni a jsme rádi, že tento spolehlivý produkt, určený pro každodenní používání, můžeme nabídnout našim zákazníkům.

 

Základní technické parametry typu eSprinter

Kategorie vozidla

N1

Poháněná náprava

zadní

Výkon elektromotoru, kW

85

Točivý moment, N.m

300

Druh motoru

střídavý asynchronní

Brzdy p/z

kotoučové/kotoučové

Hmotnost přípustná/povolená, kg

3500/3500

Užitečná hmotnost s 55 kWh baterií, kg

900

Hmotnost brzděného přívěsu, kg

nepřipouští se

Počet míst k sezení

2

Rozvor náprav, mm

3924

Celková délka/výška, mm

5926/2700

Nejvyšší rychlost, km/h

80/100/120 (podle nastavení)

Provozní napětí, V

360

„Provozní“ spotřeba energie, kW.h/100 km

20 až 24

Způsob prodeje

prostřednictvím dealerské sítě Mercedes-Benz

Homologovaný jízdní dosah NEDC, km

150 km (zima 100 km)

Typ akumulátorů

lithium-iontové

Kapacita akumulátorových baterií, kW.h

55

Záruka na baterie a na kapacitu článků

4 roky/80 000 km

Počet airbagů v základní výbavě

4

Topení

elektrické odporové

Napětí palubní sítě, V

12

Možnost dobíjení 230 V/400 V DC

ano

Cena vozidla vč. DPH k 1. 5. 2019, Kč*

zatím není k dispozici

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz