Testovací den  |  Truck & business 2 / 2018  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2018 » Testovací den

Testovací den

 
scania

úterý, 22. května 2018

Dnešní test je neobvyklý z několika důvodů. Za prvé představujeme vozidlo, které se teprve krátce před uzávěrkou tohoto vydání magazínu T&b objevilo v dealerské síti Scanie. Za druhé jsme k testu využili možnosti posadit se za volant v rámci první prezentace stavební řady TX v České republice a z pestré nabídky typů vybrat nejžádanější čtyřnápravovou verzi, s níž jsme absolvovali testovací okruh v rámci dubnové prezentace. Akce se uskutečnila v opuštěném lomu poblíž Berouna s krkolomným terénem. Dojmy z našeho prvního setkání s typovou řadu TX jsme vměstnali do následujícího textu a doplnili je snímky pořízenými za slunného dne 5. dubna v lomu Kosov.

 

V technických podkladech k „našemu vozidlu“ nabízí Scania finančně výhodnou nabídku sklápěcích vozů řady XT s kabinou řady G a výkonným a zároveň úsporným třináctilitrovým motorem o výkonu 331 kW/450 k. V rámci testu však nebudeme řešit ekonomické otázky, ale zaměříme se na techniku uloženou na bytelném rámu a popíšeme dojmy z testovací jízdy.

Mohutný na první pohled

Již zvnějšku působí každý představitel stavební řady XT dojmem robustního solidního vozidla, které se nezalekne žádné terénní překážky. Dovedete si ho velmi dobře představit při práci v dolech, na stavbách, v lomech, ve štěrkovnách… a všude tam, kam byste se svým silničním „miláčkem“ rozhodně nezajížděli. Stejně jako vnější „terénní“ úpravy, patrné na první pohled, můžeme sledovat i četné změny na podvozku. Tyto úpravy jsou v případě stavební řady rozhodující pro celkový charakter vozu.

Vozidlo je postaveno na solidním rámu s nápravami odpruženými mohutnými listovými pružinami. Řada XT je vybavena zesíleným stabilizátorem, který přispívá ke stabilitě jak na veřejných komunikacích, tak v terénu (zejména při vysokém těžišti vozu) a obzvlášť při vyklápění na nerovném povrchu.

Nové je rovněž ozubení planetových převodovek v redukcích nábojů kol, což přispívá jak ke snížení hladiny hluku, tak ke zvýšení životnosti soukolí.

Nová úprava kabin

Usedli jsme za volant vozidla řady G, nicméně je možné volit i řadu P s nižší hmotností (více nákladu) a nižšími nástupními schody.

Scania nabízí řadu dalších účelových řešení, jako jsou například vysoko umístěné přívody vzduchu vhodné pro jízdu v prašném a náročném prostředí. Přemístění vstupního otvoru sání pomáhá zajistit vysokou provozuschopnost bez ovlivnění spotřeby paliva.

Verze HD má dva vzduchové filtry, které dokáží pojmout téměř 40 kilogramů prachu předtím, než je vyžadován servis. Tím je ve srovnání s dřívějšími verzemi čtyřnásobně prodloužena provozní doba. K dispozici je také řešení s vertikálním vývodem výfuku. Za budkou může být umístěn ve dvou různých pozicích, což usnadňuje přístup při ošetřování karoserie.

Parkovací brzda je elektronicky řízená a je vybavena novými funkcemi. Příkladem je samočinná aktivace při nízké rychlosti, když řidič uvolní bezpečnostní pás nebo otevře dveře. Vylepšená je i funkce „Hill holderu“.

Rozšířená řada motorů

V rámci nové generace nákladních automobilů Scania bylo doposud představeno třináct různých motorů Euro 6 s výkonem 206 až 537 kW/280 až 730 k, tvořících tři různé rodiny motorů. V červnu společnost Scania představila zcela novou generaci motorů V8 o objemu 16 litrů, které nabízejí snížení spotřeby o 7 až 10 procent. S několika málo výjimkami dnes Scania používá pro následnou úpravu výfukových plynů pouze selektivní katalytickou redukci (SCR).

Volba typu, resp. uspořádání vozidla tedy nekončí u výběru kabiny a konfigurace náprav, ale zahrnuje zejména typ motoru, kdy se řada XT může pochlubit poslední generací zmíněných vidlicových osmiválců, 9litrovými motory, které Scania nedávno představila, a 13litrovými motory, jež uvedla na trh v loňském roce se třemi různými úrovněmi výkonu (ke kterým navíc na začátku léta přibyla další verze s 270 kW/370 k, viz přiložená tabulka, v níž jsou uvedeny parametry třináctilitrových řadových šestiválců).

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz