Test: Iveco Stralis 330 E6 Natural Power na CNG  |  Truck & business 2 / 2015  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2015 » Test: Iveco Stralis 330 E6 Natural Power na CNG

Test: Iveco Stralis 330 E6 Natural Power na CNG

 
iveco-3

čtvrtek, 28. května 2015

V našich testech vozidel s alternativním pohonem jsme dosud prezentovali menší užitkové elektromobily. Iveco Stralis je prvním vozidlem na stlačený zemní plyn a současně i prvním tahačem poháněným CNG.

 

V minulém čísle jsme v rozhovoru na str. 73 slíbili, že se ke konstrukci alternativních pohonných systémů vrátíme. Přislíbili jsme i detailnější popis plynového tahače a informaci o připravovaných novinkám v oblasti plynových pohonů Iveco. Ekotest, v němž prezentujeme krátké svezení za volantem plynového tahače, by měl náš slib naplnit. Dejme v úvodu slovo specialistovi ze společnosti CNH Industrial-Iveco, který v prvních třech kapitolách popisuje přednosti vozidel na zemní plyn.

 

Iveco a zemní plyn

Plynové motory Iveco mohou spalovat již zmíněný zemní plyn nebo mohou spalovat bioplyn, který je alternativou k fosilním palivům a který z principu své výroby patří k obnovitelným zdrojům. Evropa začala s dovozem zemního plynu původem z Ameriky těženého z břidlic. Dováží se v podobě zkapalněného zemního plynu s parametry, které motorům Iveco vyhovují. Velká vozidla Stralis jsou dnes prodávána s tlakovými nádržemi s nominálními parametry náplně 200 bar při teplotě okolí (CNG) nebo s kryogenními nádržemi s nominálními parametry zkapalněného plynu 8 bar/-150 oC (LNG). Motor zůstává shodný, má autoregulační funkce podle kvality paliva, a palivová soustava vozidel se zkapalněným zemním plynem (LNG) má navíc zplynovač kapalného média. Takže většina z právě dodávaných 300 vozidel Stralis do Nizozemí, Španělska a Itálie má systém označovaný CLNG, tedy na levé straně nádrže CNG pro dojezd cca 200 km a na pravé straně kryogenní nádrž LNG pro dojezd cca 550 km. Sériová výroba LNG modelů byla zahájena v Madridu v loňském roce. Alternativa se dvěma LNG nádržemi nabízí 1100 km dojezd. 

V řadě dodávkových vozidel Daily je systém CNG využívající tlakové lahve rozmístěné v podvozku s dojezdem vozidla od 200 do 400 km podle konfigurace a výbavy. Na přání lze dodat palivový systém s nouzovým dojezdem na benzin. Vozidla Iveco Daily jsou v provedení CNG k dispozici ve furgonech nebo víceúčelových podvozcích v celé konstrukční řadě od nejvyšší přípustné hmotnosti 3,5 t až po 7,2 tuny.

Pro doplnění nutno zmínit, že v Ivecu pokračují samozřejmě projekty vodíkových motorů, elektrické trakce a hybridních vozidel, ale to je zase jiné téma.

 

Proč právě CNG

Vozidla na zemní plyn kromě zmíněné čistoty výfukových plynů a méně hlučného provozu mají zásadní výhodu pro řidiče. Ovládání a údržba plynového vozidla znamená dnes instinktivně předvídatelné chování. Vozidla nabízejí aktivní a pasivní bezpečnost vyšší než naftová s prvky palivového systému, jako např. vícefunkční odpojovače palivových nádrží. Nabízejí společnou servisní síť s vyspělou autodiagnostikou vozidla umožňující také teleservis z výrobního závodu. Praktická dosažitelnost servisu v ČR je v 29 servisních místech budovaných a školených od roku 2006.

Na tři stovky nákladních vozidel Iveco CNG za poslední tři roky znamená vedoucí roli Iveca také na českém trhu. Nově dodávané autobusy Urbanway CNG zlepší ovzduší českých měst v tomto roce. Rostoucí trend prodejů vozidel dokazuje, že teoretické hodnoty úspory provozních nákladů potvrzuje praxe. Volba zemního plynu jako paliva je tím výhodnější, čím je vyšší roční kilometrový proběh a čím je větší rozdíl mezi cenou 1 kg plynu a 1 litru nafty. Pokud bychom vynechali velký dopad daný eliminací škodlivin na lidské zdraví a sledovali jen ekonomickou návratnost investice do vozidla, tak bychom se dostali při ročním proběhu profesionálních dopravců a ročnímu průměru cen paliv na tři až pět let. Houstnoucí síť plnicích stanic CNG v ČR odstraňuje určité logistické nepohodlí a navazuje na rozvinuté sítě zásobování CNG na západ a na jih od našich hranic.

 

Rozsah nabízených modelů

V roce 2015 Iveco nadále nabízí návěsové tahače Stralis 330 k v provedení s nádržemi CNG s dojezdem 400 km, nové provedení CNG s nádržemi na 600 km a provedení tahače Stralis 330 k CLNG s již zmiňovanou kryogenní nádrží s celkovým dojezdem 750 km. Projekt přívěsové soupravy vozidla 4x2 s přídavnými nádržemi také nabídne jízdní dosah zhruba 700 km. To jsou nejpalčivější požadavky v rychle se rozvíjejícím nasazení v meziměstské nebo příhraniční kamionové dopravě. V komunálních vozidlech pro sběr odpadu 6x2 je zdokonalena spolupráce motoru a automatické měničové převodovky pro úsporu paliva a pro autodiagnostiku. V rozvážkových vozidlech od března je prodáván model Daily72C14G se zvýšenou nosností o 200 kg. Prakticky tato rozvážková řada nabídne nosnosti od 900 do 4000 kg a přepravní objemy od 12 do 28 m3. V roce 2016 přijde další generace hnacího ústrojí Stralis s optimalizovaným rozsahem tonáží 16-40 t. Koncept unifikované modelové řady Stralis v provedení nafta/CNG/LNG si nachází další nové přepravní úkoly (například silniční sklápěč 6x2), a stává se skutečnou praktickou alternativou na českém trhu. 

Celý článek (test)  si přečtěte v T&b č. 2/2015

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz