Elektromobil stále v nedohlednu  |  Truck & business 2 / 2015  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2015 » Elektromobil stále v nedohlednu

Elektromobil stále v nedohlednu

 
ekologie-2

čtvrtek, 28. května 2015

V magazínu Truck & business se již pátým rokem snažíme přinést v každém čísle test ekologického vozidla, tedy dopravního prostředku na alternativní palivo. Zajímalo nás, zdali je možné dnes některý z testovaných elektromobilů koupit, resp. objednat.

 

Výběr elektromobilů

S malými výjimkami se nám podařilo zásadu pravidelných „ekotestů“ dodržet. Drtivá většina testovaných vozidel byly „čisté“ elektromobily. Jim se dnes budeme věnovat. Do tabulky, která je součástí této informace, jsme vložili všechna testovaná nákladní vozidla. Neuvádíme hybridy, autobusy a osobní, resp. užitkové verze upravené z běžných silničních osobních vozidel.

Všechny sledované elektromobily mají střídavé motory a lithium-iontové akumulátorové baterie. Ověřili jsme si, že hodnota jízdního dosahu (dojezd vozidla) velmi záleží nejen na profilu trati, ale i na způsobu jízdy, a nelze počítat s čísly uváděnými výrobcem jako s provozními hodnotami.

Do tabulky jsme vybrali typy homologované v kategoriích N1/N2. Testované elektromobily jsou seřazeny chronologicky podle zveřejnění jejich testů v magazínu T&b. Údaje v tabulce si lze velmi obtížně ověřit. U mnohých výrobců jsme nezjistili kapacitu akumulované energie. Odhady jízdního dosahu, jak jsme naznačili, jsou často velmi optimistické.

V posledním týdnu před uzávěrkou tohoto magazínu jsme u jednotlivých firem, resp. u oficiálních zastoupení zahraničních značek zjišťovali možnost nákupu rozvážkového elektromobilu. Výsledky uvádíme na závěr.

 

Exoti pro zpestření

Jestliže v tabulce najdeme technické parametry „běžných“ elektromobilů, které byly nebo jsou k mání na trhu, pak je nutná alespoň zmínka o experimentech realizovaných jak u výzkumných ústavů a renomovaných firem, tak u soukromníků.

V prvém případě je vhodné upozornit na přestavbu, s níž se pochlubilo Iveco před více než pěti lety v podobě typu EcoDaily Electric. Vozidlo bylo vybaveno švýcarskými trakčními sodíko-niklchloridovými bateriemi značky Zebra. Akumulátory určené pro stálé vysoké výkony pracují při vysokých teplotách kolem 260o C. Více v č. 4/2009.

Druhým exotickým vozidlem, které tentokrát nabídl nadšený propagátor elektromobilů Jaromír Vegr, je montážní užitkový Peugeot 106 Electric upravený pro dálkovou jízdu. Při hmotnosti akumulátorových baterií 450 kg uvádí autor jízdní dosah 500 km při kapacitě akumulátorových baterií 51 kW.h. Na rozdíl od ostatních elektromobilů použil konstruktér stejnosměrný derivační elektromotor. Podrobněji jsme se tomuto vozidlu věnovali v č. 3/2013.

K pozoruhodným přestavbám patří rozhodně autobus vybavený trihybridním pohonem. Myšlenka tohoto řešení se zrodila v ÚJV Řež a. s. jako logický závěr studie zvažující schopnosti moderních zdrojů a nosičů elektrické energie. Potřebné kilowaty do testovaného autobusu zajišťují tři zdroje, a to vodíkové palivové články, LiFePO4 baterie a výkonové kondenzátory (tzv. ultrakapacitory). Více o tomto vozidle a dojmech z jízdy v T&b 4/2012.

Jestliže jsme dali tomu odstavci označení exoti, pak se tento poněkud hanlivý přívlastek nevztahuje na značku BMW, která provozuje v Lipsku zbrusu novou továrnu na technologicky velmi „nadčasovou“výrobu futuristického elektromobilu typu i3 s kevlarovou karoserií na podvozku z hliníkové slitiny. Blíže, viz T&b 1/2014.

A na závěr malou poznámku k elektromotorům u hybridů, které by, zdá se, mohly tvořit jakýsi přechod mezi vozidly s klasickým pohonem a elektromobilem. U hybridů má totiž elektromotor zcela odlišnou funkci než u klasického elektromobilu. Hlavní funkce elektrické trakce spočívá v tom, že svým výkonem přispívá k tomu, aby spalovací motor běžel v optimálním režimu. Užitkové hybridy nabízí mnohé renomované značky. Naposledy jsme testovali vozidlo Fuso Canter Hybrid 7XC15 postavené na podvozku s největší celkovou hmotností 7,5 tuny. Test, viz minulé číslo magazínu T&b.

 

Výsledky ankety

U výrobců – prodejců elektromobilů jsme vznesli dotaz, zda-li je možné vozidlo koupit. Ke svému překvapení jsme zjistili, že mnohé elektromobily se již vůbec nevyrábějí. Stanoviska jednotlivých značek (výrobců) uvádíme v chronologickém sledu tak, jak jsme vozidla v průběhu uplynulých pouhých tří let testovali.

Mercedes-Benz. Vito E-CEL se nevyrábí. V nabídce je pouze elektrický smart.

Avia. Tato značka, bohužel, již ukončila výrobu, a tím pádem skončila i s prodejem. V tomto případě jsme prodejce naší otázkou neobtěžovali. Zbývá se jen poohlédnout za historií Avie, jíž se věnujeme na straně 57 tohoto magazínu.

Ford. Testovanou verzi na elektropohon upravovala firma, která zkrachovala. Ford dnes nemá v nabídce verzi Transit Connect Electric.

Citroën EVC. V tomto případě jde o homologovanou verzi Jumper J10 společnosti EVC. Elektromobil dodá hulínská firma na základě objednávky zhruba za tři měsíce.

Peugeot. Stejně jako dvojče Citroën Berlingo je možné elektromobil Partner Electric objednat. Těsně před odesláním magazínu do tisku jsme dostali zprávu, že s novým Partnerem prošel faceliftem také Partner Electric. Ceny této verze jsou následující:

Nový Partner Electric L1: 694 100 Kč bez DPH

Nový Partner Electric L2: 724 100 Kč bez DPH

Mia. Výroba u francouzské společnosti skončila.

Nissan. Jediná společnost, kde je elektromobil prakticky okamžitě k dostání. Informaci nám sdělil jeden z nejlépe hodnocených dealerů japonské značky Auto Zrucký.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 2/2015

 

Napsal: Vlastík

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz