Další přírůstek mezi elektromobily  |  Truck & business 2 / 2014  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2014 » Další přírůstek mezi elektromobily

Další přírůstek mezi elektromobily

 
nissan-3

pondělí, 26. května 2014

Těsně před uzávěrkou tohoto čísla našeho magazínu jsme získali snímky elektromobilu, který byl pro nás velkým překvapením, neboť tentýž typ (Nissan NV200) se vznětovým motorem jsme testovali jen o pár týdnů dříve, viz str. 38 až 41 tohoto čísla T&b. Dříve než si prohlédneme útroby nového elektromobilu, připomeňme si několik historických faktů, které se vztahují k japonským elektromobilům, resp. k elektromobilům značky Nissan.

 

Elektromobil nebo hybrid?

Odpověď na otázku, zdali je výhodnější elektromobil či hybrid, není jednoznačná. Mnohé okolnosti totiž rozhodnutí podstatně ovlivní. Mohou být takové provozní podmínky, za nichž bude rozhodně výhodnější provoz „čistého elektromobilu“. Záleží ovšem nejen na provozních podmínkách, tedy na denním kilometrovém proběhu, na terénu a možnostech dobíjení, ale samozřejmě i na hmotnosti vozidla a dalších okolnostech. Při současném stavu techniky lze jednotlivé druhy pohonu vcelku jasně specifikovat: na dlouhé tratě spalovací motor, na střední hybrid a na městskou rozvážku elektromobil. Mezi japonskými značkami najdeme zástupce všech kategorií.

Na přiloženém schématu jsou obsaženy prakticky všechny dostupné a využívané varianty vozidlových pohonů.

 

Pokroková technika

Úloha elektromobilu se ovšem progresivně mění. Ještě na sklonku minulého století, nazývaného stoletím automobilu hrála elektricky poháněná vozidla podružnou roli. Jejich vývoj se prakticky zastavil záhy po jejich objevu. Hlavním handicapem byly nevhodné trakční akumulátory, těžké a příliš objemné. Nutno říci, že objemová hustota, díky intenzivnímu vývoji v posledních deseti letech, rok od roku stoupá. Olověné trakční akumulátory (dnes již historie) dosahují 40 W.h/kg systémy NiMH dávají již dvojnásobek a moderní lithium-iontové  články dosahují až 250 W.h/kg (k ujetí 1 kilometru spotřebuje podle velikosti osobního či dodávkového vozidla 150 až 200 W.h).

Motory jsou samozřejmě dnes výhradně střídavé, a to většinou synchronní s permanentními magnety. S cenami akumulátorů se výrobci elektromobilů obyčejně nechlubí. Často jde o pronájem trakčních zdrojů. Nissan nepočítá s výměnou baterií mimo záruční dobu.

A jízdní dosah? Hodnoty se u jednotlivých výrobců a skupin vozidel podstatně liší, neboť záleží ještě více než u spotřeby na mnoha okolnostech, při nichž se jízdní dosah zjišťuje. Z měření v TÜV-SÜD vyplývá, že kupř. v případě elektromobilu Mitsubishi I-MIEV s uváděným jízdním dosahem podle výrobce 144 km je naměřený dosah TSECC/23o pouhých 113 km, při teplotě - 7o C klesne na 64 km, tedy takřka o celou polovinu.

Podobné hodnoty uvádí i Nissan u typ LEAF, z něhož Nissan e-NV200 převzal kompletní vysokonapěťovou soustavu.

 

Novinka s dobrým rodokmenem

Výrobce elektromobilů uvádí tyto základní parametry u svých elektromobilů:

Výkon motoru 80 kW, otáčky největšího výkonu 3000 1/min, největší točivý moment 254 N.m, provozní napětí 360 V, průměrná spotřeba energie 150 W.h/km, resp 150 kW.h/100 km. Největší jízdní dosah 200 km.

Společnost Nissan zahájila výrobu druhého 100% elektrického vozu ve Španělsku. Typ e-NV200 bude k dispozici ve verzi pro přepravu osob i jako lehké užitkové vozidlo. Investice do výroby modelu e-NV200 dosáhla částky 100 milionů eur. Celkem společnost Nissan investuje do španělských závodů 431 milionů eur. Vůz se zpočátku bude vyvážet na zhruba 20 světových trhů, včetně japonského. Stejně jako v případě Nissanu LEAF se počítá s tím, že po spuštění výroby počet trhů pro vývoz poroste a expanze elektromobilů Nissan bude pokračovat

 

Významná událost pro Barcelonu

Slavnostního ceremoniálu při spouštění výroby se zúčastnili španělský ministr průmyslu José Manuel Soria, katalánský prezident Artur Mas a starosta Barcelony Xavier Trias. Hosty přivítal ředitel společnosti Nissan pro plánování Andy Palmer, který událost komentoval těmito slovy: „Toto je pro společnost Nissan průlomový den. Děje se tak v době, kdy je technologie elektromobilů již považována za zavedenou. Mnoho konkurenčních společností teprve začíná s výrobou svého prvního elektromobilu, zatímco Nissan může těžit z výhody prvního kroku. Jsme hrdí na to, že Nissan LEAF je světově nejprodávanějším elektromobilem, díky kterému si tichou a plynulou jízdu elektrického vozu užívá přes 110 000 spokojených zákazníků."  

Barcelona se stane prvním městem na světě, které spustí výrobu elektrického taxi, což je podle Palmera pro město nezbytně důležitým krokem: „Elektrické taxi e-NV200 je významným počinem, vezmeme-li v úvahu rekordní úrovně znečištění v Londýně či Paříži. Zavedení významného počtu vozů s nulovými emisemi do ulic Barcelony zajistí čistší ovzduší, což ocení všichni obyvatelé, návštěvníci i turisté. Jsme přesvědčeni, že pokrokově smýšlející městské rady budou usilovat o to, aby v následujících letech z těchto výhod těžily i jejich obvody." 

Pro starostu Barcelony je zahájení výroby nového elektromobilu a partnerská dohoda mezi společností Nissan a městem součástí strategie pro Barcelonu a její metropolitní oblast, která má upevnit pozici Barcelony jako centra nového městského ekonomického modelu založeného na inovaci, technologiích a udržitelnosti.

.„Naše město se strategicky soustředí na sektory, které jsou zásadní pro budoucnost, a elektromobily představují jeden z nich. Rovněž pracujeme na tom, aby naše město bohatlo a jeho ekonomika a průmyslový sektor sílily. Tím podnikáme velmi důležitý krok kupředu, který zlepší kvalitu života našich občanů."

Generální ředitel a viceprezident výrobních závodů Nissan ve Španělsku uvedl: „Barcelona má tu čest vyrábět druhý plně elektrický vůz společnosti Nissan. To je výsledkem mnoha let tvrdé práce a zdokonalování, které jsou zásluhou zdejšího týmu. Je to podruhé, co ve Španělsku vyrábíme model, který je určen k vývozu zpět na domovský trh Nissanu do Japonska. Moji kolegové v závodě dosáhli fantastického úspěchu."

Továrna v Barceloně je jediným místem na světě, kde se elektrický model e-NV200 bude vyrábět. To znamená, že se odtud bude vyvážet do celého světa. První vůz se vydá na cestu v červnu.

 

(red)

foto archiv

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz