Nové typové řady DAF Euro 6 LF a CF  |  Truck & business 2 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2013 » Nové typové řady DAF Euro 6 LF a CF

Nové typové řady DAF Euro 6 LF a CF

 
image2771

Společnost DAF představila na veletrhu Birmingham Truck Show své nové typové řady Euro 6 LF a CF. Při vývoji a konstrukci byl kladen důraz na dosažení maximální hospodárnosti, co nejnižších provozních nákladů a optimálního výkonu vozidel. Nové...

 
Společnost DAF představila na veletrhu Birmingham Truck Show své nové typové řady Euro 6 LF a CF. Při vývoji a konstrukci byl kladen důraz na dosažení maximální hospodárnosti, co nejnižších provozních nákladů a optimálního výkonu vozidel. Nové modely Euro 6 LF pro rozvážkový provoz a Euro 6 CF pro široké spektrum použití disponují zcela novým podvozkem a hnacím řetězcem. Mají přepracovaný design, který navazuje na novou vlajkovou loď XF.

Uvedení nových typových řad charakterizoval Harrie Schippers, prezident společnosti DAF Trucks, slovy: „Značné prostředky investované do vozidel řady Euro 6 jsou zásadní součástí strategického plánu rozvoje společnosti. Projekt Euro 6 je největším investičním a vývojovým programem v celé 85leté historii společnosti DAF.“

Typ LF je zařazen do segmentu rozvážkových vozidel celkové hmotnosti od 7,5 do 19 tun a všestranný model CF zasahuje kategorii od 18 tun do celkové hmotnosti 44 tun i více.

Základní charakteristika nových vozidel

V prvé řadě je třeba uvést nové a hospodárné poháněcí soustavy. Nová generace motorů PACCAR MX-11 a PACCAR MX-13 vybavených vstřikováním Common Rail, turbodmychadly s proměnlivou geometrií, EGR a SCR a aktivním filtrem pevných částic byla doplněny o motory MX-5 a MX-7.
Dále musíme připomenout optimalizaci převodných ústrojí, vybavených alternativně ručně řazenými nebo automatizovanými převodovkami AS Tronic s účelovými funkcemi a zcela nové rozložení komponent na podvozku pro dosažení optimální efektivity. Vhodné rozmístění montážních podvozkových skupin umožňuje umístit palivové nádrže objemu až 1500 l. Nová je přední i zadní náprava a nové odpružení budky přispívá k jízdnímu komfortu.
Nesmíme zapomenout na nový design interiéru s novou přístrojovou deskou s optimalizovanou ergonomií a snadným ovládáním a novými sedadly.

Příslušnost k řadě vozidel DAF XF
Vozidla mají nový vzhled exteriéru v souladu s modely Euro 6 DAF XF charakterizovaný velkou mřížkou chladiče a chromovaným panelem s logem.
Při vývoji nových modelů LF a CF se společnost DAF zřetelně inspirovala novou typovou řadou XF i v dalších detailech. Výrazná a esteticky integrovaná horní a spodní mřížka chladiče přispívá k jednoznačné podobnosti s ostatními modely. U obou modelů Euro 6 LF i CF se změnil vzhled nárazníku. Nové modely LF a CF jsou také vybaveny novými atraktivními světlomety. Světlomety modelu CF mají standardně integrovaná světla pro denní svícení. Na přání lze vozidla vybavit hlavním osvětlení LED od společnosti DAF. Nové jsou také světlomety pro jízdu do zatáček, které jsou umístěny v nárazníku a které při manévrování a zatáčení svítí ve směru jízdy a nabízejí tak vyšší bezpečnost.
Budka typové řady LF a CF vyniká prostorným interiérem a vynikajícím komfortem. Nové modely Euro 6 nabízejí pohodlné sezení a to díky nové generaci sedadel s ještě větší možností nastavení. Čalounění na sedadlech je stylové a dodává se v teplém šedém odstínu, který je v harmonii s novými světlými a tmavými barvami interiéru – béžovou, šedou a černou. Interiér působí svěže i po mnoha letech těžkého provozu, což je důležité pro vysokou zůstatkovou hodnotu vozidel DAF při dalším prodeji.
Nový je také volant, který již známe z řady XF. Je nastavitelný ve velkém rozmezí a jsou do něj integrovány ovladače: na levé straně jsou ovládací prvky informačního, komunikačního a zábavního systému (rádio a telefon) a na pravé straně se nacházejí všechny funkce související s jízdou, tedy například tempomat a nastavení rychlosti jízdy z kopce. Volitelně je k dispozici nový plně integrovaný telefonní systém (DAF TruckPhone), který lze také ovládat pomocí tlačítek na volantu.

Nová přístrojová deska s asistentem hodnocení jízdního stylu řidiče
Přístrojová deska nových modelů LF byla kompletně přepracována. V modelech CF bylo na přístrojové desce zvoleno zcela nové rozvržení, zajišťující dobrý dosah na všechny ovládací prvky. Spínače jsou seskupeny podle funkce. Je tak zaručeno jednoduché a intuitivní ovládání. Nové modely LF a CF dostaly stejný informační přístrojový panel jako řada XF, včetně stylové povrchové úpravy analogových přístrojů s hliníkovým dekorem.

Ve střední části přístrojové desky se nachází pětipalcový přehledný barevný displej, který poskytuje informace ve 32 jazycích o všech důležitých funkcích vozidla a motoru a který také pomáhá řidiči dosáhnout nejefektivnějšího způsobu jízdy. Zásuvky se skvěle hodí pro umístění nového navigačního systému Truck Navigation Radio (TNR), který spolu s rádiem a přehrávačem CD obsahuje také navigační systém nákladního vozidla a připojení USB.

Efektivní hnací soustavy
Nové motory PACCAR mají zcela nový blok motoru a jsou vybaveny poslední generací vstřikování Common Rail, turbodmychadlem s proměnnou geometrií a množstvím pokrokových ovládacích prvků, umožňujících dosažení maximální hospodárnosti. Pro plnění nejpřísnějších požadavků emisní normy Euro 6 a zároveň pro dosažení co nejvyšších úspor paliva využívají modely LF a CF kombinaci recirkulace výfukových plynů, SCR a filtr pevných částic. Jeho regenerace by měla být především pasivní.
Nové motory PACCAR jsou mimořádně čisté a představují vrchol své třídy z pohledu výkonu, hospodárnosti, spolehlivosti a životnosti. Spotřeba paliva u modelů Euro 6 je na úrovni modelů Euro 5 ATe. Velké olejové vany umožňují dlouhé servisní intervaly (LF až 60 000 km, CF až 150 000 km) a snadnou dostupnost.

Nové čtyřválcové a šestiválcové motory

I když se nové motory PACCAR PX-5, PX-7, MX-11 a MX-13 od sebe technicky liší, mají několik důležitých společných inovativních prvků. Všechny motory jsou vybaveny jedním drážkovým řemenem a ventilátorem poháněným přímo od klikového hřídele, což šetří náklady na údržbu, zvyšuje spolehlivost a snižuje hmotnost i spotřebu paliva. Olejová vana je vyrobena z kompozitního materiálu. Díky tomu se snížila hmotnost i hlučnost motoru.
Již u motorů PACCAR MX-11 a MX-13 byl palivový filtr a odlučovač vody s automatickým vypouštěním sloučen do jediné jednotky, namontované přímo na motoru pro maximální zjednodušení údržby. Navíc je chladič oleje – kombinovaný s olejovým filtrem do samostatného modulu – vyroben z nerezové oceli, díky čemuž je ještě robustnější. Kabeláž motoru je vedena ve svazcích, které jsou chráněny pěnovým materiálem. Tím je dosaženo maximální spolehlivosti.

Nové motory Euro 6 PACCAR zaručují dostatečný výkon, přičemž vysoký točivý moment je k dispozici již při nízkých otáčkách.
Pro různé typy vozidel DAF Euro 6 jsou k dispozici řadové vznětové přeplňované motory se systémem vstřikování Common Rail.

Celý článek v tištěném vydání časopisu


 
image2771
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz