Automatické připojení - bezpečí a pohodlí  |  Truck & business 2 / 2009  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2009 » Automatické připojení - bezpečí a pohodlí

Automatické připojení - bezpečí a pohodlí

 
image427

Některá přípojná se jen zcela výjimečně odpojují od tahačů. U mnoha jiných vozidel je tento úkon každodenní rutinou. Během tak náročné operace se ovšem může stát cokoliv. Navíc se jedná o časově náročný úkon. Může tomu však být i jinak, pokud...

 

Některá přípojná se jen zcela výjimečně odpojují od tahačů. U mnoha jiných vozidel je tento úkon každodenní rutinou. Během tak náročné operace se ovšem může stát cokoliv. Navíc se jedná o časově náročný úkon.
Může tomu však být i jinak, pokud použijeme automatickou hlavici (Multi Functional Coupling - MFC) firmy VBG pro připojení přívěsu a systém Jost KKS pro spojení tahače a návěsu.

Řidič zůstává v kabině
Se systémem MFC od firmy VBG může řidič ovládat připojení nebo odpojení přívěsu z kabiny nákladního vozidla. Thomas Bergenklev, manažer firmy VBG Produkter AB, vysvětluje funkci: „Ultrazvukové snímače usnadňují připojení přívěsu. Informace z těchto snímačů převedené do audiovizuální podoby jsou promítány na displeji umístěném na přístrojové desce. Po správném najetí se automatický systém postará o dokončení operace: pevné připojení přívěsu, připojení hadic se vzduchovým rozvodem, spojení elektrických kabelů a dokonce i připojení hydrauliky. Řešení MFC sestává z několika patentovaných nápadů. Mimo nové patentované hlavice, jde o novou oj s integrovanými konektory umožňujícími spolehlivé propojení elektrických kabelů, hydrauliky a stlačeného vzduchu. Pokud není za nákladním vozidlem přípojné vozidlo, je hlavice zakrytá ochranným krytem, který se otevře až v okamžiku připojování vozidla.“

Systém VBG MFC má za sebou dlouhou dobu testování. Od roku 2006, kdy byly testovány výrobní předsérie ve skandinávských zemích, až do této chvíle pracují bez problémů. Od nynějška by firma VBG chtěla systém co nejdříve uvést na trh.

Jistější, praktičtější a rychlejší
Přípojný systém KKS od firmy Jost je naproti shora popisovanému řešení již vyráběn a na poslední výstavě IAA v Hannoveru byl odměněn cenou Innovation Award 2009 v kategorii „bezpečnost“. Tři tajemná písmena KKS jsou zkratkou německého názvu Komfort-Kupplungssystem (tedy systém pohodlného napojení), pod kterým se skrývá plně automatické spojení tahače a návěsu. Řidič ovládá celý proces z kabiny. Což je velkým přínosem z hlediska bezpečnosti, pohodlí řidiče a přináší zejména významnou časovou úsporu.

KKS sestává z několika různých dílů, které jsou umístěny jak na tahači, tak na návěsu. Základ systému je navržen pro výrobky Jost s automatickým připojením a pneumatickým odpojením. Vše je hlídáno řadou snímačů.
Při připojování může řidič na displeji hlídat, zda sedlo a čep jsou ve správné výšce a zda došlo ke správnému uzamčení pevného čepu. Tím je zabráněno i odpojení návěsu ze sedla při rozjezdu soupravy.

Odpojování návěsu (odemčení čepu) se děje pneumaticky, a je opět ovládané z kabiny tahače. V nové verzi systému by dokonce řidič neměl vystupovat ani pro vysunutí podpěr, ani kvůli odpojení kabelů. Plně automatický systém připojení totiž v sobě zahrnuje i přípojky pro stlačený vzduchu a elektrický proud (dvě svorky pro vzduch, sedm elektrických konektorů pro elektroniku ABS a 15 konektorů pro osvětlení). Navíc jsou integrovány i konektory určené pro připojení kamery sledující oddálení návěsu, elektrické ovládání podpěr a datová zásuvka s elektrickým napětím pro budoucí využití.

Tak se výrobce pojistil, že je připraven do budoucna, až se například začne využívat systém „Brake-by-Wire“. Skupina konektorů je umístěna pod sedlem, chráněna proti nečistotám krytem s automatickým otevíráním. Na protikusu, respektive na návěsu, jsou zástrčky konektorů umístěny hned za čepem. I zde je celek konektorů uzavřen v ochranném pouzdru, který se automaticky otevře při připojování.

Všechny funkce přípojného systému KKS se dají rovněž vykonat ručně. Je tedy možné, aby tahač vybavený KKS táhl jakýkoli návěs. V blízké budoucnosti plánuje Jost představit doplnění i pro návěsy s řiditelnými nápravami. Prototypy jsou již testovány. Po posledních praktických testech, které zbývá uskutečnit, bude systém automatického připojení tahače a návěsu připraven pro výrobu.

Ilustrační foto
Celý článek si přečtěte v T&b č. 2 / 2009

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz