TEST MERCEDES ACTROS 1848 LS EURO 5  |  Truck & business 2 / 2006  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 2 / 2006 » TEST MERCEDES ACTROS 1848 LS EURO 5

TEST MERCEDES ACTROS 1848 LS EURO 5

 
image241

Mercedes prezentoval slibnou novinku Actros 1848 Megaspace. Toto vozidlo je vlastně průkopníkem, protože je první, které se představuje v konfiguraci odpovídající normě Euro 5. Pro značku s hvězdou na kapotě je sladění nových norem spojeno se...

 

Mercedes prezentoval slibnou novinku Actros 1848 Megaspace. Toto vozidlo je vlastně průkopníkem, protože je první, které se představuje v konfiguraci odpovídající normě Euro 5.

Pro značku s hvězdou na kapotě je sladění nových norem spojeno se systémem SCR, který je pojmenován velice příznačně Bluetec a vyznačuje se vstřikováním redukčního činidla (AdBlue) do výfukových plynů. To napomáhá přeměně škodlivých oxidů dusíku na ekologicky čisté emise (kyslík a vodní páru).
Rozvoj nové technologie umožnil vyvinout motory, které mají v porovnání s motory Euro 3 nižší spotřebu paliva. Samozřejmě s přihlédnutím k nutnosti použití nové techniky nutné pro zabudování systému SCR (a její hmotnosti) je v konečné fázi nákupu nová technologie dražší.

Největší z V6
Kinematický řetězec
Se zdvihovým objemem válců 11,95 litrů a výkonem 476 k při 1800 otáčkách za minutu zaujímá Actros 1848 první místo v žebříčku šestiválcových motorů. Největšího točivého momentu 2300 Nm dosahuje brzy, již při otáčkách 1080 za minutu. Další možné výkonové varianty jsou 320, 360, 408, 435 a konečně 456 k. Vyšší výkony poskytují tří motory V8 s objemem válců 15,9 litrů: 510, 551 a prestižních 598 k, kdy hodnota točivého momentu šplhá až na 2700 Nm. Motor disponuje čtyřmi ventily v každém válci a vstřikování je zajištěno soustavou čerpadlo – tryska.
Vstřikování je selektivně řízeno elektronickým systémem Telligent, a to v závislosti na zatížení, a tedy na dynamice jízdy. Z hlediska bezpečnosti je původní motorová brzda, ovládaná prostřednictvím multifunkční páky vpravo od volantu, doplněna výkonnou zpomalovací brzdou Voith. Tyto dva systémy umožňují bez problému zdolávat velká klesání a chránit tak klasické brzdy, v tomto případě přední a zadní kotoučové. Nelze samozřejmě opomenout přítomnost systémů ABS, ASR a ESP.
Technologie SCR zahrnuje jednak nádrž určenou pro přísadu AdBlue, jejíž objemy se mohou pohybovat od 90 litrů (v případě testovaného vozidla) do 145 litrů, jednak keramický katalyzátor nezbytný pro dodatečnou likvidaci škodlivin ve výfukových plynech. Ukazatel množství přísady vlevo na přístrojové desce je modře prosvětlen. Vzhledem k teoretické spotřebě přídavné kapaliny by měla plná nádrž vydržet zhruba na 7500 km. To přímo vybízí dopravce k tomu, aby investovali do vlastní čerpací stanice.

Ergonomie a komfort
U kabiny Actrosu je možné vybírat ze tří klasických velikostí: krátké, střední nebo dlouhé. Kabina Megaspace představuje špičku, co se týká místa a komfortu pro použití na dlouhé vzdálenosti. Na výslovnou žádost je možné i provedení verze „Single Cab“, která nabízí specifickou úpravu prostoru spolucestujícího.
Po překonání čtyřech schodů se usadíte na sedadlo řidiče. Podlaha je v kabině dokonale rovná, vnitřní výška je 1920 mm, což umožňuje snadné přesouvání a pohyby. Přístrojová deska je prohnutá a skutečně řidiče obklopuje. Dokonce by se mohlo zdát, že její centrální část zaplňuje prostor až poněkud nadměrně.
Dobrá kvalita a výběr materiálů, které ji tvoří, budí dojem luxusu. Velice dobré dílenské zpracování přispívá k tomu, že se při jízdě neozývají žádné „pazvuky“. Ovládací prvky umístěné na volantu zajišťují okamžitou reakci řidiče a zabudovaný informační systém umožňuje získávat data v reálném čase.
Jednou ze silných stránek je velký počet a rozmanitost příručních úložných prostor. Posádka vozidla má k dispozici dvojitý držák na pohárky s nápoji na každé straně přístrojové desky, zásuvku a čtyři úložné prostory umístěné pod centrální konzolí. Přitom nelze opomenout některé další detaily, například velice praktický držák pro psací potřeby.
Koncová část volicí páky ovládání převodovky je ideálně umístěna v dosahu ruky opřené o loketní opěrku, kterou lze samozřejmě odklopit, aby nepřekážela při pohybech. Parkovací brzda je ovládána přímo z přístrojové desky. Horní lehátko je velmi pohodlné, dolní lehátko je méně komfortní, vzhledem k nutnosti přístupu k úložnému prostoru pro zavazadla je velmi úzké. Ve spodní části obytného prostoru je dále umístěna velmi praktická zásuvka, v níž se nachází lednička. Horní část této zásuvky pak tvoří velmi praktický stolek, který může být použit i samostatně.

Výkony a spotřeba
Množství přísady AdBlue potřebované při provozu motoru, který plní normu Euro 4, byl zpočátku odhadován na čtyři procenta spotřebovaného množství paliva a na šest až sedm procent u pohonných jednotek dosahujících úrovně Euro 5. Naměřená spotřeba této přísady během našeho testu nepřesáhla hranici devíti litrů. Tento objem přepočítaný na celkové množství spotřebovaného paliva během našeho testu udává konečný výsledek 4,23 procenta, což odpovídá emisnímu provedení Euro 4.
Uvažujeme-li reálně o ceně jednoho litru přísady AdBlue za 50 centů, získáváme částku 4,5 eura, o kterou je nutné zvýšit náklady za spotřebované palivo. „Finanční „penalizace“ necelých 0,59 centů na ujetý kilometr je tedy velmi malá. Argumentem pro využívání vozidel v provedení Euro 5 jsou i úspory na mýtném (0,10 eur místo 0,12 eur/km) nebo jiná zvýhodnění při nákupu „čistých“ vozidel v závislosti na předpisech jednotlivých zemích. Každý si tedy musí propočítat přínosy a náklady a zohlednit jednotlivé parametry a poté se rozhodnout, zda se mu nákup ekologického vozidla plnícího nejpřísnější emisní normu vyplatí. Je lépe, pokud nejprve bude převládat snaha jezdit bez potřeby této přísady, protože to nikterak nebrání motoru v chodu. Zůstanou pouze katastrofické následky pro životní prostředí (návrat na úroveň Euro 0). Samozřejmě dokud se neobjeví systémy OBD…

Střídmá spotřeba
Obdiv nicméně vyvolává konečné hodnocení palivové soustavy čerpadlo – tryska. Čísla jsou velmi zajímavá, protože výsledek dosáhl hodnoty 28,37 l/100 km. Dosažená hodnota spotřeby paliva potvrzuje slova výrobce a plně uklidňuje skeptiky. Zároveň se jedná o nový rekord na naší obtížné testovací trati. Přírůstek hmotnosti daný doplňkovou výbavou Euro 5 rozhodně není na škodu, navíc byly na vozidle montovány lehké pneumatiky. V našem případě jsme na zadní nápravě použili pneumatiky typu „Super Single“. Dosažená úspora hmotnosti při požití tohoto typu pneumatik překračuje 100 kg. Jízda na nich je rovněž premiérou v rámci našich testů. V budoucnu bychom měli mít možnost zkoušet i jiné varianty a utvořit si přesnější představu o jejich výhodách a nevýhodách.

Pocity z řízení
Proč nabízet vnitřní objem 8,62 m3, není-li dobře promyšlena dispozice vnitřního prostoru? Tuto otázku si kladli i projektanti nového vozidla, kteří chtěli řidiči nabídnout maximum pohodlí. A výsledek? Pocit komfortu, s nímž je spojeno příjemné řízení.
Ergonomický pracovní prostor, ale také četné možnosti příručního úložného prostoru, této úrovni takřka nelze nic vyčítat. Přesné řízení je doplněno komfortním odpružením. Navzdory výšce kabiny poskytuje sedadlo řidiče dostatečnou oporu během rychlého průjezdu zatáček či prudkého brzdění. Z hlediska komfortu je přínosem i zařízení, které samočinně přibrzďuje vozidlo při rozjezdu do prudkého svahu.

Celý článek si přečtěte v T&B č. 2/06

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz