Český dopravní barometr 2022  |  Truck & business 1 / 2022  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2022 » Český dopravní barometr 2022

Český dopravní barometr 2022

 
ilustracni

pondělí, 21. března 2022

Jak ve vaší společnosti stouply vstupní náklady za posledních dvanáct měsíců a jak se vám daří promítat růst cen do cen vašich služeb? Jak se podepisuje aktuální diskontní politika ČNB na kondici silniční autodopravy a logistiky? To je otázka, kterou jsme položili v prvním letošní čísle dopravcům a logistickým společnostem.

 

Zatímco u dopravců je stěžejním úkolem udržení ekonomiky jejich  podnikání, k čemuž je růst cen služeb naprosto zásadní, u dodavatelů byla v roce 2021 klíčovým bodem schopnost uspokojovat poptávku. Dodávky motorových a přípojných vozidel, náhradních dílů, pneumatik a dalších produktů, bez nichž se dopravní společnosti neobejdou, byly ohroženy řadou faktorů, jejichž síla a souběh byly za poslední dekády zcela nevídané. K tomu směřovala otázka pro dodavatele: 

"Jak se v roce 2021 vyvíjela poptávka po vašich produktech a službách a jak hodnotíte svoji úspěšnost ji uspokojovat? Jak se bude podle vás vyvíjet křivka poptávky v roce 2022?"

Celý Barometr silniční autodopravy si přečtěte v prvním vydání Truck & business č. 1/2022, roční přepdpatlné pouze Kč 200 na stránkách našich partnerů periodik.cz nebo predplatit.cz, případně elektronické vydání ještě levněji na alza.cz

Zde pouze pár názorů v kostce. Další budeme zveřejňovat v průběhu příštích dnů a týdnů a ia našem webu: 

„Většina smluv s našimi zákazníky obsahuje kompenzační mechanismy, ovšem i tyto jsou pouze reaktivní, fungující na základě objektivně změřených kritérií. Vzniká tedy určitý posun v čase, kdy rostoucí náklady musíme absorbovat, a poté ani příslušná kompenzace není vždy úplná.“

„Vysoké úroky, zdražování pracovní síly snižují naši konkurenceschopnost. (…) To znamená, že nás nelikvidují další čeští dopravci, ale stát se svými vysokými požadavky.“

„Snažíme se nabízet alternativní řešení (lepší vytěžování aut, intermodální řešení apod.), abychom našim zákazníkům alespoň částečně kompenzovali dramatický nárůst cen dopravy.“

„Jednání se naplno rozběhla už v září loňského roku a téměř se všemi stabilními zákazníky jsme se dohodli na navýšení cen, které jsme potřebovali.“

„Revize cen bude probíhat oproti zvyklostem čtvrtletně.“

„Situace na logistickém trhu je natolik složitá, že se cena pro mnoho z nich dostala až na druhé místo – za spolehlivost, flexibilitu a dostatek dopravních kapacit.“

„Obtížnější jsou jednání v případě dlouhodobých kontraktů.“

„Nám v současné době diskontní politika ČNB především zdražuje investice. Věřím však, že tyto kroky jsou pro budoucnost prospěšné.“

„Inflace v dopravě byla přes 10 % už v září loňského roku a nyní ji odhadujeme na 18procentní hranici.“

„V dopravě oproti jiným odvětví pracujeme s relativně malou marží a tyto výkyvy směrem vzhůru je stále náročnější zvládat.“

„Bohužel mnohdy stojíme ve výběrovém řízení proti subjektům ochotným jezdit i pod variabilní náklady, jen aby nějakým způsobem udržely cash flow.“

„Snažíme se, aby se navýšení cen odrazilo i na námi poskytovaném servisu a se stávajícími kapacitami jsme vycházeli maximálně vstříc požadavkům zákazníků.“

„V kalkulačních šablonách, které stačilo v minulosti jednou dvakrát do roka aktualizovat, upravujeme vstupní hodnoty letos již podruhé a evidentně ne naposled.“

Ilustrační foto

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz