Svezli jsme se: Fuso eCanter  |  Truck & business 1 / 2020  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2020 » Svezli jsme se: Fuso eCanter

Svezli jsme se: Fuso eCanter

 
mercedes-2

středa, 25. března 2020

Rozhodující pro pořízení vozidel s alternativním pohonem nejsou, a ještě dlouho nebudou, bohužel, čistě ekologické pohnutky zákazníků, ale zpřísňující se legislativa. Důležitou roli hraje motivační (finanční) podpora. Ani často zmiňované tvrzení o včasné návratnosti investic vložených do elektromobilu není stále motivací pro hromadný nákup elektricky poháněných vozidel. Kdo tedy v praktickém provozu ověří kvalitu elektromobilu v rozvážkové službě? Jsou to zejména velké firmy s početnou flotilou vozidel.

 

V úvodu jsme použili slova, jimiž jsme kdysi komentovali nechuť zavádět elektromobily ve flotilách dopravců. Od té doby uplynulo jen několik desítek měsíců a situace se příliš nezměnila. Jednou z progresivních firem, která vsadila na elektromobilitu, je Dachser. Této společnosti a její angažovanosti v zavádění ekologické dopravy jsme věnovali v minulém čísle rozsáhlé pojednání o akci, kterou jsme s početnou skupinou novinářů absolvovali ve Stuttgartu. V tomto městě Dachser implementoval inovativní koncept Emission Free Delivery pro distribuci v centru města. S pozváním na tuto akci jsme využili i možnosti krátkého svezení s nenovější verzí typu Fuso eCanter, abychom si znovu připomněli jak pohodové je řídit elektromobil. Připomeňme v úvodu vývoj elektrické verze tohoto dnes již rozšířeného typu.

Stoupající zájem o dodávkové typy
Dříve než se budeme věnovat elektrické verzi, připomeňme, že i ve statistice nových registrací, což pravidelně zveřejňujeme v našem magazínu, zaznamenala značka Fuso spolu se značkou Iveco jako jediná růst prodeje oproti sledovanému období v loňském roce, viz statistika na str. 72. Jde sice o nárůst v jednotkách prodaných vozidel, nicméně v současném poklesu prodejů to svědčí o zájmu dopravců nejen o značku, ale i o skupinu užitkových vozidel reprezentovanou právě typy Fuso Canter či Iveco Daily. Vraťme se však k elektrické verzi.

První zkušenosti s hybridy
Fuso využívá dlouholeté zkušenosti s hybridními a elektrickými pohony. Od roku 2005 prodává model Canter Eco-Hybrid, nákladní vozidlo s hybridním pohonem, zákazníkům v Evropě a Asii.

V roce 2010 představila společnost Fuso na veletrhu IAA v Hannoveru první prototyp elektricky poháněného modelu Canter a za necelé čtyři roky byla zahájena předsériová výroba pro zkušební účely. Při vývoji současné sériové verze modelu Fuso eCanter byly využity veškeré zkušenosti a poznatky z různých zkušebních provozů u zákazníků s předsériovými vozidly v Portugalsku a Německu. Testy byly realizovány v letech 2014 až 2017.

Po letech rozsáhlého vývoje a provozních zkoušek je výroba vozidel Fuso eCanter kompletně integrována do výrobního procesu konvenčního modelu Fuso Canter a v červenci 2017 byla zahájena výroba v portugalském Tramagalu, kde se vyrábějí všechna vozidla eCanter pro evropský a americký trh.

Fuso je vybaveno veškerými moderními doplňky a příslušenstvím včetně řady prvků, které zlepšují jízdní vlastnosti a přispívají k vyšší aktivní i pasivní bezpečnosti (příčné zkrutné stabilizátory či kotoučové brzdy na obou nápravách, ABS + EBS, ESP a další). Právě toto vozidlo s dalšími drobnými úpravami, které zvýšily zejména komfort řidiče, bylo představeno novinářům na akci ve Stuttgartu.

Elektromobily u společnosti Dachser
Společnost DACHSER v centru Stuttgartu zajišťuje vozidly na alternativní pohon bezemisní zásobování a doručování zásilek. Vozový park tvoří řada různých vozidel na elektropohon. Více o strategii zásobování jsme se dozvěděli na přednášce i v rámci rozvozu přímo ve městě. Podrobněji v minulém vydání magazínu Truck & business na str. 32 až 35 a rovněž na str. 44 až 45.

Malé ohlédnutí
Na sklonku roku 2017 jsme absolvovali s několika desítkami zahraničních novinářů uvedení vozidel Fuso eCanter do denního provozu u společností DHL, DB Schenker, Rhenus a Dachser. Kromě informací o vozidlech jsme využili možnosti jízdy s elektromobilem v hustém berlínském provozu.

Marc Llistosella, jeden z regionálních šéfů Daimler Trucks, uvedl na tiskové konferenci, která se u příležitosti předání prvních elektrických dodávek konala 14. prosince 2017 v Berlíně: „Typem Fuso eCanter dnes dodáváme první elektrická nákladní vozidla ze sériové produkce pro naše zákazníky v Evropě. Více než 90 000 kilometrů najetých v denním provozu je zárukou, že našim klientům nabízíme spolehlivá vozidla bez emisí CO2. Toto je naše vize budoucí městské rozvážkové dopravy.“

Více než 10 let zkušeností
Prvními zákazníky v Evropě, kteří si objednali Fuso eCanter, jsou tedy globální logistické společnosti s nabídkou rozmanitých služeb, ať již pro doručování zásilek koncovým odběratelům či pro jiné druhy provozu v městském prostředí.

Marc Llistosella prohlásil při první prezentaci: „S naším vozidlem Fuso eCanter se naši zákazníci pohybují v centrech měst nejen tiše a bez lokálních emisí CO2, ale ušetří i v oblasti provozních nákladů. V nadcházejících letech budou všechny modelové řady nákladních vozidel a autobusů rozšířeny o variantu s elektrickým pohonem.“

Fuso nejen pro Evropu
Fuso významně profituje při elektrifikaci svých nákladních vozidel a autobusů z rozsáhlých zkušeností ve vývoji koncernu Daimler a využívá synergie mezi divizemi osobních a užitkových vozidel. Deutsche Accumotive – rovněž dceřiná společnost koncernu Daimler – dodává pro nákladní elektromobily akumulátory. Mercedes-Benz Energy – specialista na stacionární systémy pro ukládání elektrické energie – vyvíjí aplikace pro druhý životní cyklus akumulátorů. Daimler kromě toho drží podíly ve společnosti ChargePoint a rovněž v izraelské společnosti StoreDot, která vyvíjí nové technologie rychlého nabíjení akumulátorů.

V New Yorku byl uveden elektromobil Fuso eCanter na globální trh jako první sériově vyráběné zcela elektrické nákladní vozidlo na světě. Dceřiná společnost koncernu Daimler, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), dodala vybraným zákazníkům řádově stovky nákladních vozidel této generace. Velkosériová výroba byla již s prvními dodávkami plánována na rok 2019. V USA jezdí vozidla Fuso eCanter pro logistickou společnost UPS, v Japonsku zařadila vozidla eCanter do svého vozového parku společnost SevenEleven Co., Ltd. a stejný krok se rozhodla udělat také společnost Yamato Transport.

Dostatečně výkonné motory
V závislosti na nástavbě a druhu provozu nabízí eCanter užitečnou hmotnost až 4,5 tuny. Podívejme se na vysoce výkonné provedení elektromobilu. Elektrický hnací řetězec vozidla může zahrnovat až šest vysokonapěťových lithium-iontových akumulátorových baterií (420 V, kapacita 13,8 kW.h).

Místo vznětového motoru může být eCanter poháněn elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 129 kW (175 k) prostřednictvím jednostupňové převodovky. Díky trvale využitelnému točivému momentu 285 N.m dosahuje nákladní vozidlo s celkovou hmotností 7,49 tuny zrychlení téměř jako osobní automobil. Největší točivý moment je k dispozici od okamžiku rozjezdu. (Rychlost elektromobilu je stejně jako u všech vozidel této hmotnostní kategorie omezena na 80 km/h.) Akumulátory o hmotnosti cca 600 kg umožňují jízdní dosah více než 100 kilometrů a překonávají tím v mnoha případech vzdálenost, kterou vozidla obvykle ujedou za den v lehké rozvážkové dopravě. V porovnání s konvenční vznětovou verzí tak lze na provozních nákladech ušetřit až 1000 eur na 10 000 km.

V našem případě zvolil odběratel méně výkonnou verzi.

Za volantem
V našich „Ekotestech“ jsme prezentovali desítky užitkových vozidel s alternativní pohonnou jednotkou. Za volant nákladního Fusa jsem neusedl poprvé. Tentokrát jsem se ovšem svezl se skutečnou novinkou v programové nabídce koncernu Daimler. Připomeňme znovu, že testovaná verze byla v původním provedení představena již na IAA v Hannoveru 2016 a dnes v detailech několikrát upravena pro sériovou výrobu.

Opět jsem se přesvědčil, že vozidlo s jednoduchou obsluhou, tichým motorem a slušnou dynamikou je jako stvořené pro rozvážku v hustém provozu velkoměsta.

Obsluha ani jízda se prakticky v ničem neliší od řízení vozidla se samočinnou převodovkou. Stačí „nastartovat“ motor, odjistit brzdu, přidat „plyn“ a sedmitunka se dává ochotně do pohybu. Velebím okamžitý „nástup“ točivého momentu, jehož maximum naskakuje od nulových otáček.

Řízení je lehké, výhled – i vnějšími zpětnými zrcátky – je velmi dobrý, brzdění plynulé. Svezení je tentokrát jen na omezeném prostoru (za volant usedám z početné skupiny novinářů jako jediný) takže nemohu zopakovat „test“ všech implantovaných soustav podporujících řidiče a zvyšujících bezpečnost jeho i celé posádky.

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz