Renault Master Trucks Z.E  |  Truck & business 1 / 2019  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2019 » Renault Master Trucks Z.E

Renault Master Trucks Z.E

 
renault-2

pátek, 29. března 2019

Naposledy jsme aktivity francouzské společnosti v oblasti elektropohonů charakterizovali v našem magazínu 4/2018 těmito slovy: Renault Trucks představuje po desetiletém testování v reálných podmínkách provozu ve spolupráci s vybranými partnery svoji druhou generaci 100% elektrických vozidel: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. a Renault Trucks D WIDE Z.E., jimiž reaguje na požadavky provozu v městském prostředí při distribuci a dodávkách zboží nebo svozu komunálního odpadu. Dnes máme poprvé možnost usednout za volant nejmenšího elektrického typu Master Z.E.

 

Renault Trucks je jedním z dominantních výrobců, který se rozhodl řešit problémy spojené s kvalitou ovzduší prostřednictvím elektromobilů. Díky typu Maxity získala francouzská společnost v předešlých letech bohaté zkušenosti s provozem100% elektrického vozidla.

Nástup nových řad

Testy upravených vozidel nových typových řad, realizované v běžném provozu, umožnily značce Renault Trucks podpořit zákazníky při využívání elektrických technik.

„Před deseti lety jsme byli průkopníky, kteří propagovali elektrická vozidla s cílem zlepšit kvalitu ovzduší ve městech. Dnes můžeme nabídnout řadu elektrických vozidel s osvědčeným výkonem a odborníci v naší síti jsou připraveni pomoci našim zákazníkům na přechod k elektromobilitě. Před deseti lety jsme byli průkopníky, dnes jsme odborníci,“ vysvětluje prezident Renault Trucks Bruno Blin.

Ideální pro rozvážku

Renault Trucks Master Z.E. byl uveden na evropský trh v září 2018. Master Z.E. přichází v šesti verzích (čtyři varianty furgonu a dvě varianty podvozku s kabinou určeného k dostavbě), které jsou navrženy tak, aby splňovaly všechny požadavky zákazníků pracujících v městském prostředí. Pro bezpečnost řidičů a přepravovaného nákladu je Master Z.E. standardně vybaven po vzoru svého staršího sourozence se spalovacím motorem, tedy i všemi systémy zvyšujícími bezpečnost vozidla.

Kromě vysokého standardu při posuzování dílenského zpracování, zmíněné bezpečnosti (aktivní i pasivní) či komfortu nabízejí elektrické verze vysokou užitnou hodnotu. Uveďme např. rozměry nákladového prostoru v případě skříňového vozu (Furgon) nabízeného ve verzích L1H1 až L3H2 s objemy nákladového prostoru 8 až 13 m3.

Dobíjení je možné z každé běžné zásuvky 220 V. Rychlonabíjením se čas plného „dotankování“ podstatně zkrátí.

Za volantem

Barevně sladěný interiér prostorné kabiny rozhodně nepřipomíná pracovní stroj, ale spíš osobní vozidlo. V pohodlném sedadle (hloubka bezmála 50 cm, šířka sedáku/výška opěradla dostatečných 45/59 cm) najde ideální pozici řidič různého vzrůstu, a to jednak naklopením volantu, jednak nastavením a posunem sedadla. Otočením klíčku v klasické spínací skříňce probouzíme tichý elektromotor. Nastavením volicí páky z neutrálu přitažením k sobě můžete po uvolnění klasické parkovací brzdy sešlápnout plynový pedál a vyrazit. Doporučujeme využít ze dvou možných režimů úsporný „eko“. Ošidíte se sice o překvapující dynamičnost během jízdy, ale rozhodně ušetříte.

Pochvalu si zaslouží řízení. Je lehké a velmi přesné. Kabina je dobře odhlučněna (máme již „obuty“ letní pneumatiky), takže je slyšet jen zlehka běh motoru.

Nastavit vhodný režim

Za jízdy samozřejmě zkoušíme jak samočinné přepínání režimů doprovázené blikající červenou kontrolkou v zorném poli řidiče, tak i rekuperaci při jízdě ze svahu, resp. při brzdění.

Čeká nás třicetikilometrový okruh v okolí střediska Renault Trucks v Čestlicích, tedy typická trasa, která velmi často připadá v úvahu při rozvozu zboží v okrajových městských čtvrtích. Rádi si ověříme pocity a zejména nás zajímá, co nám napoví ukazatel aktuálního stavu baterie. Vyjíždíme na běžný jízdní režim, tedy žádný „eko“, kterým se prodlužuje jízdní dosah prostřednictvím omezení výkonu motoru, pomalejší akcelerace a omezení rychlosti na 80 km/h.

Z vozidla je velmi dobrý výhled díky rozměrným vnějším zrcátkům a couvací kameře, jejíž obraz se promítá na vnitřní zpětné zrcátko.

Ihned po opuštění našeho výchozího stanoviště sešlapujeme pedál plynu a okamžitě zjišťujeme překvapivě čiperný rozjezd vozu. Záhy přepínáme na „eko“, což se však okamžitě projeví na pomalejší akceleraci. Nicméně systém je seřízen tak, že při nutnosti prudší akcelerace (při předjíždění) není třeba přepínat režim, ale řídicí mechanismus samočinně zareaguje a při „prošlápnutí“ akceleračního pedálu se motor přepne na plný výkon. To se projeví nejen na akceleraci, ale i na přesunu ručičky analogového ukazatele okamžité spotřeby do pravé krajní polohy. Záhy nás čeká mírné klesání a brzdění před křižovatkou. Režim se v tom okamžiku navrátí do „eko“ a ručička aktuálního nabíjení/vybíjení se vrátí do levé výchozí polohy. Jsme si vědomi toho, že čím intenzivněji brzdíme, tím se vrací více energie do akumulátorů.

Jsme u cíle

Zajímá nás samozřejmě zejména spotřeba. Ujeli jsme zhruba 30 kilometrů v běžném provozním režimu s využíváním akcelerace i s krátkým dálničním úsekem, kde jsme ověřovali největší dosažitelnou rychlost. Ručička ukazatele dobití akumulátorových baterií skončila přesně na třech čtvrtinách stupnice, což odpovídá udávanému ujetí právě „našich“ 30 kilometrů. Lze tedy spolehnout na hodnotu uváděnou výrobcem (spotřeba při běžném provozu dosahuje 25 kW.h/100 km). Reálný jízdní dosah tedy při kapacitě akumulátorů 33 kW činí 120 km.

Technické parametry typu Master van STD 3.1 T FWD Z.E.

MOTOR Střídavý synchronní elektromotor typ R75, trvalý výkon 57 kW/76 k, největší točivý moment 225 N.m.

DOBÍJENÍ Hlavní nabíjecí nástěnná stanice (Mód 3, Typ 2, 32 A, 7,4 kW): čas nabíjení 6 h. Dobíjení ze zásuvky 220 V: 11 h/3,7 kW, 17 h/2,3 kW

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ Jednostupňový reduktor

PODVOZEK V předu nezávisle zavěšená kola na modifikovaných vzpěrách McPherson, torzní stabilizátor. Odpružení vpředu/vzadu: vinuté pružiny/jednolistová podélná pružina (pero). Vpředu i vzadu kapalinové tlumiče pérování. Hřebenové řízení s posilovačem. Pneumatiky 215/65 R16C 109/107T.

KAROSERIE Skříňová se zadními křídlovými symetricky dělenými dveřmi, z boku (na pravé straně) zasunovací dveře.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI Rozvor náprav 3182 mm, vnější rozměry: délka 5048 mm, výška (nezatíženého vozidla) 2307 mm, šířka bez zpětných zrcátek 1750 mm. Největší přípustná/povolená hmotnost 3100 kg. Největší zatížení přední/zadní nápravy 1700/1900 kg.  Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného (nepřipouští se).

JÍZDNÍ VÝKONY Největší rychlost 100 km/h. Spotřeba energie 25 kW.h/100 km. Průměr zatáčení (stopový) 12,5 m. Jízdní dosah podle metodiky NEDC 200 km, reaálný dosah 120 km. Lithium-iontová akumulátorová baterie 33 kW, 400 V o hmotnosti 255 kg.

 

 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz