Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2016 » Nový Econic 2630G L ENA 6x2/4

Nový Econic 2630G L ENA 6x2/4

 
mercedes-2

úterý, 29. března 2016

Tentokrát se v naší pravidelné rubrice objevuje vozidlo, které díky speciální nástavbě zcela zásadně limituje jeho použití. Základem testovaného vozu je ovšem podvozek, který je díky bytelné konstrukci přizpůsoben i pro nástavby jiného typu než ta, která „zdobila“ testovaný třínápravový podvozek s inovovanou budkou a novým motorem. Vozidlo zapůjčil autorizovaný dovozce vozidel Mercedes ve spolupráci s firmou Croy společnosti AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., aby získal první cenné zkušenosti s novinkou, která se záhy objeví v České republice. Na půl dne jsme se tedy přidali ke zkušebnímu testu.

 

Z mnohých měst prakticky zmizela topidla na pevná paliva, a s nimi i popeláři a jejich pověstné vozy Kuka. Nahradila je moderní nákladní vozidla, často s emisní normou Euro 6. Ve snaze o ještě ekologičtější provoz se záhy objevily první vozy s alternativními pohonnými jednotkami. Dnes je nabízí prakticky všichni renomovaní výrobci. Měli jsme možnost ohmatat si nový Mercedes Econic CNG. V první části testu si všimneme rozdílů „klasické“ verze nového Econicu oproti staršímu provedení a v závěru se budeme věnovat již výhradně plynové verzi.

 

Nový podvozek i motor

Nový Econic, ať již hovoříme o naftové či plynové verzi, nabízí kromě motorů plnicích ekologickou normu Euro 6 řadu dalších významných změn. Jde kupř. o nízkopodlažní podvozek, o úpravy exteriéru, patrné na první pohled, přepracovaný interiér s ergonomickým nástupem a výstupem z vozidla či o rozšířený výběr podvozkových variant umožňující aplikace pro širší oblasti využití. A pokud sledujeme nasazení plynového motoru, pak je nutné připomenout, že první plynová verze spatřila světlo světa již v původním provedení vozidla v roce 2002. Od té doby je v provozu několik tisíc plynových vozů, které, ať již plněné fosilním zemním plynem či bioplynem, zajíždějí do ekologicky exponovaných oblastí.

Dříve než se budeme zabývat pohonnou jednotkou testované plynové verze, prohlédněme si detailněji interiér nového Econicu.

 

Aplikace osvědčených systémů

Kromě vnějších úprav, patrných na první pohled, získal modernizovaný model komfortnější kabinu. K plynové verzi připomeňme, že s novým typem Econic CNG přichází i zcela nový plynový motor, u něhož byly odstraněny některé nedostatky, které znepříjemňovaly život uživatelům prvních sérií těchto vozů. Navzdory zvýšení hmotnosti v důsledku přídavných komponentů souvisejících s motory Euro 6 a s „odtučněním“ vozu oproti původnímu Econicu, se nezměnila užitečná hmotnost.

Na první pohled je patrné, že nový Econic je součástí řady nákladních vozidel s třícípou hvězdou. Nová maska, robustní nárazník a sériové LED osvětlení. Tak bychom mohli shrnout nejdůležitější vzhledové změny. S motory Euro 6 je spojeno i nové uspořádání interiéru.

Řidič i spolujezdec ocení osvědčený nízký nástup do prostorné kabiny. Zcela přepracované pracoviště řidiče je vybaveno novým multifunkčním volantem umožňujícím snadné dosažení ovladačů včetně rádia. Přemístění parkovací brzdy a obsluhy převodů rovněž přispělo ke zvýšení komfortu, bezpečnosti a lepší ergonomii. O větší úložné prostory se postaraly uzavíratelné poličky umístěné nad sedadlem spolujezdce. A tak bychom mohli pokračovat…

Nový Econic převzal celou řadu osvědčených montážních komponentů od větších sourozenců, jako jsou některé elektronické systémy, podvozkové díly, pohonný řetězec či ovládací prvky.

 

Redukce emisí

K podstatným změnám u naftové verze patřilo zavedení zpětného vedení výfukových plynů, které procházejí filtrem částic a katalyzátorem systému SCR.

Šestiválce se zdvihovým objemem 7,7 l jsou v „naftové verzi“ řady OM 936 LA dosahují výkony v rozsahu 220 kW (299 k) až po špičkových 260 kW (354 k). Z konstrukčních fines ovlivňujících životnost a hospodárnost motoru připomeňme alespoň vačkové hřídele s nalisovanými vačkami, kované a šroubované ojnice a klikový hřídel z nové vysocepevnostní ocele.

Motory dávají více výkonu, resp. točivého momentu při nízkých otáčkách. Výkonnější je i motorová brzda. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy.

Pro novou generaci Econicu byl vyvinut nový software šestistuňových samočinných převodovek Allison, zajišťující komfortnější jízdu.

Modely v mnoha variacích

Nový Econic zahajuje nabídku s naftovým motorem v několika základních konfiguracích, a to se znakem náprav 4x2, 6x4 a 6x2/4 a s elektrohydraulickým progresivním řízením. Celková hmotnost vozu může být 18 případně 26 tun. Na přání je možné objednat řešení „na míru“, jako např. čtyřnápravové provedení. Dvou- i třínápravové verze může zákazník získat s různými rozvory náprav. Kabina nabízí vnitřní výšku 1745 mm nebo nižší verzi (1295 mm).

Econic je určen pro využití v různých oborech. S tím souvisí i nové úpravy podvozku. Vůz je připraven na jízdy nejen v komunálním sektoru, jako je zásobování, odklízení odpadu či rozvoz potravin a nápojů, nýbrž i v mnoha dalších službách – oblíbený je například u hasičů. Průběžně děrovaný nosník a možnost vysunutí zadního příčníku a rovněž nové uspořádání agregátů vzadu dává více možností a prostoru nástavbářům. Kromě toho bylo přípustné zatížení přední nápravy zvýšeno na 8 tun.

Ceněné vlastnosti vozidla začínají nízkým nástupem do vozu a pokračují optimalizovaným vzduchovým pérováním, velkým panoramatickým zasklením předního okna spojeným se soustavou zpětných zrcátek a prosklenými elektropneumaticky obsluhovanými dveřmi spolujezdce. Bezpečnosti přispívají elektropneumatické brzdy. Ke standardu patří ESP, ABS i ASR (protiblokovací a protiprokluzové zařízení). To ovšem již hovoříme i o plynové verzi.

Z plynových variant patří testovaný vůz k těžším a delším typům (největší přípustná hmotnost 26 tun, rozvor 3900 mm).

Kromě dlouhého rozvoru je možné získat plynovou verzi jak se znakem náprav 4x2 s krátkým rozvorem (3450 mm) v hmotnostní kategorii 18 tun, tak extrémně dlouhou verzi s rozvorem 4200 mm. Nejdelší nabízený Econic na rozvoru 4800 mm je dodáván v třínápravovém provedení 6x2/4.

Všechny plynové verze jsou vybaveny stejnou pohonnou jednotkou M 936G s výkonem 222 kW.

 

Dojmy za volantem

S vozidlem jsme se setkali u plnicí stanice CNG v areálu Pražské služby. Tam začalo naše seznamování se sympatickým šestadvacetiletým Michalem Škorvagou a s šestadvacetitunovým novým Econicem. Zajímalo mě samozřejmě nejen vozidlo, ale chtěl jsem zjistit i dobu plnění, neboť si uvědomuji, jak tento úkon ovlivňuje rozhodování potenciálních zákazníků, kteří nemají rádi zbytečné prostoje. Kdo dneska nespěchá, není in… K mému překvapení odjíždíme od čerpací stanice během sedmi minut s natankovanou nádrží! Od svého průvodce se posléze dozvídám, že právě větší rychlost plnění je oproti starší verzi velkou předností.

Nastupuji do nízké budky. Pohodlný přístup k sedadlům obsluha vysoce cení! (Řidičům se ovšem nedivím, že mají raději klasické kabiny, byť do nich nastupují po několika schůdcích. Čím vyšší posaz, tím větší pocit hrdosti!) Usedám za volant „nízké rozhledny“, abych si na vlastní kůži vyzkoušel ovládání a jízdu s vozidlem, které čiší novotou. V provozu je teprve druhý měsíc.

Vše je na „svém místě“. Multifunkční volant, parkovací brzda, „tlačítková“ předvolba, monitor informující řidiče o dění vzadu, vše je v dobrém dosahu resp. dohledu řidiče. Po spuštění motoru do kabiny proniká sympatické předení plynového motoru, který je vybaven důkladným protihlukovým krytem. Rozjezd je naprosto plynulý, akcelerace je velice slušná, a to zejména ve srovnání s původní plynovou verzí, která „trpěla“ nedostatečným výkonem. Průměr zatáčení je i díky poměrně krátkému rozvoru překvapivě malý.

Nový vůz s novým plynovým motorem lze výkonově srovnat s původní naftovou verzí starého typu Econic. Za jízdy zkoušíme funkci přídavných bezpečnostních systémů, jakými jsou varování před překážkou či signalizace při opuštění jízdního pruhu. To jsme si již vyměnili místo a od řidiče se dozvídám, že denně ujede po Praze s vozidlem, které dosud jezdí bez jakýchkoliv závad v průměru 80 kilometrů. Spotřeba je v případě „popelářského“ vozidla velice iluzorní. V každém případě nádrž vystačí na celodenní „šichtu“. To jsou rozhodně příznivé informace o novince, a rádi se za rok přesvědčíme, že upravený motor nejen přispěl k lepší dynamice vozu, ale že nový Econic nemusel putovat do servisu kvůli drobným či větším závadám, jak se občas stávalo u staré verze. Ostatně záruka na hnací řetězec je tři roky.

Ve vysočanském regionu, kam jsme se přesunuli, na nás čeká již smluvená parta „nakladačů“ s připravenými sběrnými nádobami. Ještě pár snímků, popřání šťastné cesty a výstup po nízkém schůdku z vozidla.

Technická charakteristika testovaného vozidla

MOTOR

Zážehový řadový přeplňovaný plynový šestiválec, zdvihový objem 7,7 l (čtyři ventily v každém válci). Kompresor s optimalizovanou spotřebou. Pružná spojka pro vedlejší pohon. Největší výkon 220 kW/299 k při otáčkách 2200 1/min, největší točivý moment 1200 N.m při otáčkách 1600 1/min. Emisní třída Euro VI. Zesílené přídavné chlazení.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ

Samočinná převodovka Allison 6/3,49-0,65, 3000 PR

PODVOZEK

Rámová konstrukce, tuhé nápravy. Znak náprav 6x2/4: přední 8 t, zadní planetová náprava (talířové kolo 300 mm) 13,4 t, řiditelná odlehčovací vlečená náprava s jednoduchou montáží 8 t. Stálý převod 6,824. Vzduchové odpružení přední i zadní nápravy, příčný zkrutný stabilizátor na zadní a vlečené nápravě. Vpředu i vzadu kotoučové brzdy. Měření zatížení na nápravách se zobrazením u řidiče. Kola s ráfky 9,00 x 22,5, pneumatiky Continental, rozměr 315/80 R 22,5 Continental – trakce (M+S) HDR2+(154/150)

KAROSERIE

Vysoká budka. Speciální nástavba firmy Faun. Vybavení kabiny (výběr): komfortní odpružené sedadlo řidiče, další tři místa pro osádku, multifunkční volant, elektrická sluneční clona, elektrické ovládání okna řidiče, pylový filtr ventilace, klimatizace, asistent regulace stability (ESP), asistent jízdy v pruzích (LDWS), aktivní brzdový asistent (AEBS), tempomat a temposet.

ELEKTRICKÁ VÝBAVA

Bezúdržbové akumulátory 2 x 12 V/220 A. h., alternátor 28 V/150 A, LED světlomety pro denní svícení, pomoc při rozjezdu- omezeno rychlostí do 30 km/h, palubní počítač, akustická výstraha při couvání, nouzový vypínač nástavby, rádio s CD, Bluetooth, elektroinstalace pro FleetBoard, rozhraní pro přenos dat (KOM), měnič napětí 24 V/12 V 10 A, zásuvka v kabině 12 V/15 A, jističe namísto pojistek.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor 3900 mm, Objem palivové nádrže 600 l + 100 l (přídavná). Nejvyšší přípustná/povolená hmotnost 26 000 kg. Rozdělení hmotnosti na nápravy (8/11,5/8 t).

JÍZDNÍ VÝKONY

Nejvyšší rychlost 80 km/h.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz