Kdo a kolik platí?  |  Truck & business 1 / 2010  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2010 » Kdo a kolik platí?

Kdo a kolik platí?

 
image797

Do nového roku jsme vstoupili s nepříjemnými cenovými úpravami s vizí dalšího zvyšování poplatků v silniční dopravě. Přestože vstupujeme do druhého čtvrtletí a mnozí již sáhli hlouběji do kapsy, chceme stručně shrnout letošní změny a zejména...

 
Do nového roku jsme vstoupili s nepříjemnými cenovými úpravami s vizí dalšího zvyšování poplatků v silniční dopravě. Přestože vstupujeme do druhého čtvrtletí a mnozí již sáhli hlouběji do kapsy, chceme stručně shrnout letošní změny a zejména upozornit na některé nejasnosti, které byly spojeny se zpoplatněním souprav tažených vozidlem kategorie N1. Přinášíme proto v přehledu současné tarify, jejich výši, úpravy mýtného a úlevy pro vozidla přijatelná životnímu prostředí. Začněme však obecně u Evropské služby elektronického mýtného a u novely Euroviněty.
 
Kdo chce další zpoplatnění?
Definici Evropské služby elektronického mýtného schválila Evropská komise (dále EK) v říjnu m.r. Od té doby běží lhůty pro členské státy na zavedení elektronických rejstříků, obsahujících seznam poskytovatelů těchto služeb včetně použité technologie a tarifů, jako i termíny pro vlastní zavedení služeb interoperability. Nejen v souvislosti s touto normou se připravuje spolu s dodavatelem mýtného systému a za účinné spolupráce odborné veřejnosti, zejména dopravní fakulty ČVUT, tzv. „hybridní“ řešení. To by mělo zabezpečit pomocí nové palubní jednotky využití stávající mikrovlnné, ale i satelitní technologie. Přitom bude plně využit stávající centrální systém mýtného. Zkouškami mají projít jednotky více dodavatelů. První výsledky by měly být známy letos. Hybridní řešení tak bude moci být využito nejen v rámci interoperability mezi evropskými zeměmi.
Důležitou roli sehraje i při zpoplatnění dalších silnic nejen I. třídy (v majetku státu), ale i II. a III. třídy. Kraje požadují zpoplatnění i těchto komunikací, nezřídka využívaných jako objízdné trasy zejména pro silniční nákladní dopravu. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že to bude vyžadovat nejen legislativní, technické a organizační úpravy, ale i řešení otázek příjmů a nákladů s tím spojených mezi vlastníky silnic. V tomto směru již byla zahájena komunikace s Asociací krajů.
 
Euroviněta na mrtvém bodě
Základem navržené novely je zejména zavedení nových poplatků za externí náklady, tj. ze znečištění ovzduší, hluk z provozu a za dopravní kongesce. S odstupem času lze pouze konstatovat, že poslední jednání zástupců členských zemí se konalo ještě za předsednictví ČR v 1. pololetí 2009, avšak již žádné v 2. pololetí. Pouze EK iniciovala koncem roku expertní jednání, na kterém předložila doplněnou studii vlivu zavedení externích poplatků na mýtné.
Výpočty byly provedeny na šesti tranzitních trasách v Evropě, mimo ČR, pro vozidla s emisní třídou EURO IV, příp. EURO V. V případě kongescí se sazby pohybují v dopravní špičce od 10 (např. SK, HU) přes 50 (AT, NL) až k 65 centům/km (UK).
 
Celý článek naleznete v novém čísle časopisu Truck & business 1/2010


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz